Wat levert elektrisch rijden nou echt op?

Wat levert elektrisch rijden nou echt op? Dat is de vraag die veel mensen stellen bij het zoeken naar een nieuwe auto. Vaak haken mensen al af vanwege de prijs. De gemiddelde prijs van een elektrische auto ligt dan ook vaak vele duizenden euro’s boven die van een auto op benzine of diesel. Wij hebben uitgezocht wat elektrisch rijden nou echt oplevert.

Elektrisch rijden

Ontzettend dure aanschaf

Iemand die denkt aan een elektrische auto, voelt de euro’s zo ongeveer uit zijn zak vliegen. De meeste elektrische auto’s zijn ongeveer 10k duurder dan diesel of benzine wagens. Het grote verschil in prijs zit hem in de enorm dure accu die in een elektrische auto aanwezig is. Elektrisch rijden wordt in de nabije toekomst gelukkig snel goedkoper. Daarnaast is de auto niet het enige wat je zal moeten aanschaffen. Een oplaadpaal hoort hier ook bij, die kosten ergens tussen de €1.000 en €2.000. Op deze manier loopt het natuurlijk snel uit de klauwen.

Goedkoop in gebruik

Na vorige alinea denk je natuurlijk dat ze een eind kunnen gaan fietsen met die dure auto’s. Maar er zijn natuurlijk ook voordelen! Zo rijd je natuurlijk niet op diesel of benzine, maar op elektriciteit. En laat dat nou stukken goedkoper zijn! Een kilometer in een elektrische auto kost je ongeveer vier cent. Benzine auto’s kosten je ongeveer twaalf cent per kilometer en de gemiddelde diesel kost je acht cent per kilometer. Om het prijsleed wat te verzachten maken we een snel rekensommetje: elektrisch rijd je ongeveer 65% goedkoper dan benzine. In Nederland rijden we gemiddeld 35 kilometer per dag. Dat wil zeggen dat je bijna €1.000 per jaar bespaart, alleen al op brandstof!

Naast brandstof verbruik is het onderhoud bij een elektrische bolide veel goedkoper. Omdat er geen verbrandingsmotor is maar een accu en elektromotor, zijn er veel minder bewegende delen. Daardoor slijt alles ook wat minder snel, wat resulteert in veel minder onderhoud en dus ook minder kosten.

Korting

De aanschaf van elektrische auto’s wordt door de overheid gestimuleerd. Zo hoef je bij de aanschaf van een elektrische auto geen BPM te betalen. Dit is de belasting die je betaald bij de aanschaf van een personenwagen. Daarnaast betaal je bijna twee jaar geen motorrijtuigenbelasting. Dat gaat je bij 20.000 kilometer per jaar ook zo’n €1.000 per jaar schelen! Kortom, dit kan je flink wat knaken schelen!

Als kers op de taart betalen lease rijders slechts 4% bijtelling voor een elektrische auto. Ook zijn er in veel regio’s gemeentelijke subsidies bij het rijden van een elektrische auto.

Is elektrisch rijden de moeite waard?

De BPM zit bij een Volkswagen Polo tussen de €3.000 en €4.000. Als we kijken naar de gemiddelde brandstofbesparing van €1.000 per jaar en duurdere aanschaf zijn er zeker voordelen! Is elektrisch rijden het waard? Dat mag je zelf bepalen. De voordelen zijn heel goed zichtbaar, echter ook een paar nadelen. De prijzen van deze wagens worden trouwens in rap tempo lager, door ontwikkeling op het gebied van batterijen. Op den duur zal dus iedereen elektrisch rijden.

Credits: Alex Iby
Source :

Taneli Lahtinen



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS