Waarom digitale betalingen ook voor ‘kleine’ ondernemers essentieel zijn

CREDITS: Clay Banks

De coronacrisis heeft ons allemaal geraakt. Hard. Héél hard. En wie zijn – zakelijk gezien – ongekend hard geraakt? De ondernemers. Bedrijven en mensen die draaien op spontaniteit, specialiteiten óf de gunfactor. Daar is de crisis ingeslagen.

Deze bedrijven zijn gaan schakelen. Schakelen als nooit tevoren. Meer dan 65 procent van de kleine ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf. Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 5.000 mkb’ers in dertien Europese landen, waaronder Nederland. En terecht natuurlijk, dat ondernemers zich zorgen maken. Zo af en toe verschijnt er een stipje aan de horizon, die verdwijnt net zo snel weer. De hamvraag blijft: ‘Wanneer wordt alles weer écht normaal?’

‘Lokaal maakt het verschil’

Het economisch herstel van de COVID-19-pandemie is in volle gang. Grote, succesvolle bedrijven kunnen kleinere bedrijven helpen. Het is belangrijk om als retailer mee te gaan met de tijd maar de keuze te bieden aan consumenten zodat zij allen op hun gewenste manier kunnen betalen. Visa gaat lokale helden daarbij helpen.

betalen, Waarom digitale betalingen ook voor ‘kleine’ ondernemers essentieel zijn
Foto: Nathan Dumlao

De doelstelling?

8 miljoen kleine en middelgrote bedrijven in Europa – en 50 miljoen wereldwijd – helpen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Hoe mooi is dat? Met het initiatief ‘Where You Shop Matters’ worden ondernemers geholpen met digitale capaciteiten opbouwen, terwijl ze hun diensten blijven verlenen.

Contactloos betalen: de gedoodverfde favoriet

Creatieve lokale ondernemers worden middels artikelen in de media in de schijnwerpers gezet om te laten zien wat Visa en digitalisering voor hen heeft betekend. Het bedrijf helpt zo kleine bedrijven om zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien. Je moet als kleine ondernemer ook wel, want het onderzoek laat zien dat we meer en meer contactloos gaan.

Van de jongeren (18-34) koopt 94.9% al zwaaiend met een pinpas. Alsof het niets is. Contactloos betalen is de gedoodverfde favoriet, liefst via mobiel. In Europa gebeurt sinds juni meer dan 75 procent van de Visa-betalingen contactloos.

Maar let op: daarentegen staat wel dat tweederde van de Nederlanders (66%) het gevoel heeft dat contactloos betalen veilig is. Mensen staan ​​niet te popelen om direct gebruik te maken van innovatieve ontwikkelingen op het gebied van betalen. In het onderzoek is aan mensen gevraagd of ze openstaan ​​voor nieuwe betaalmethoden: 45,5% heeft de vraag beantwoord met ‘eens’. Iedereen vindt het dus toch een beetje scary om van de gebaande paden af te wijken.

betalen
Foto: Visa

Digitalisering lijkt ingewikkeld, is het niet

Een retailer moet er dus voor zorgen dat de mensen kunnen betalen hoe zijn willen. Visa heeft ook onderzoek gedaan naar de winkeliers zelf. Opvallend veel retailers doen geen aanpassingen. In deze tijd draait het puur om overleven of ze vinden het juist te veel tijd kosten om investeren. Daarom werkt het betalingsbedrijf samen met Shopify. De weg naar digitalisering lijkt misschien ingewikkeld, maar is dichterbij dan ondernemers denken.

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland, verwoordt het mooi: ”Je moet begrip tonen als traditionele speler. Het is belangrijk dat retailers verschillende opties bieden aan iedereen, zodat iedereen de keuze heeft om te betalen zoals hij/zij dat wil. Het overleven van deze ondernemers zal de sleutel zijn tot het herstel van onze economie. Nederland is een koploper op het gebied van betalen, de beveiliging van betalingen wordt voortdurend verbeterd en we hoeven niet binnen nu en een paar jaar naar een volledig cashloze samenleving.”

King Bike Studio

Hoe leg je een boodschap het beste uit? Aan de hand van een voorbeeld natuurlijk. In coronatijd bedacht Willem de Koning, eigenaar van King Bike Studio, een plan om fietsen die gerepareerd moeten worden gratis af te halen en te brengen bij klanten in de regio.
Hij gooide razendsnel het roer om en integreerde een tool in zijn website, waarmee klanten hun eigen fietsreparaties online kunnen plannen. Met zijn businessplan is de Heemsteedse ‘fietsenkoning’ klaar voor de toekomst. “De klant kan makkelijk online een reparatie inplannen en bij het ophalen contactloos betalen met de smartphone of smartwatch. Daar had ik wel een beetje hulp van Visa bij nodig. Zij hebben me zeer goed geholpen.”
Visa helpt dus de lokale ondernemers met digitalisering. Wij zijn fan van ‘Lokaal maakt het verschil’, want dat is ook gewoon zo. Zonder hen zijn we nergens. Hier vind je alle info en de ondernemersverhalen van de campagne. Visa ondersteunt de lokale ondernemers met handige tips. Het bedrijf vertelt er alles over in haar blog.
betalen
Foto: Visa