Waarom je best naar jezelf mag kijken in sportschoolspiegels

CREDITS: Daniel Apodaca | Unsplash
Shape

Het gebeurt irritant vaak en stiekem doe jij het ook: flexen tijdens of na je work-out. Een gym hangt vol met spiegels en daar is een goede reden voor. Het zorgt namelijk voor een stukje veiligheid tijdens het doen van jouw sets. In de spiegel kun je goed zien of je een oefening goed doet, zodat niet ineens je schouder de verkeerde kant op draait tijdens een ‘Military Press’.

Kijken naar jezelf: waarom het loont om sportschoolspiegels te gebruiken

Lekker naar jezelf kijken is niet voor iedereen weggelegd. Zéker niet wanneer je spieren volzitten met zuurstofhoudend bloed. Snappen we, maar wanneer je geen personal trainer hebt die je vertelt dat je fout zit, kun je het best gebruikmaken een stukje reflecterend muur. Bij een aantal work-outs dan…

Squaten

Squaten is zeker niet alleen voor vrouwen. Het is een van belangrijkste core work-outs die er is. Tijdens de squat is het goed om de spiegels te gebruiken als hulpmiddel. Je kan precies zien of je ‘m goed uitvoert. Een ander hulpmiddel: wanneer je knieën naar binnenkomen tijdens het uitdrukken, kun je een elastiek boven je knieën plaatsen en deze op spanning houden. Zo weet je zeker dat ze de juiste kant op wijzen tijdens jouw squats.

Squaten wordt nog veel verkeerd gedaan. Check deze video en je doet het nooit meer fout:

Bicep curls

Krijg jij het voor elkaar om dumbbells of een barbell te curlen zonder je ellebogen naar buiten te drukken? Ja? Not good. Dit is namelijk de meest gemaakte fout tijdens deze oefening. Het is eigenlijk de manier van je lichaam om te sjoemelen. Houd je ellebogen naar binnen en focus op de vorm met behulp van de spiegels in de gym. Ga anders lager in gewicht om eerst je uitvoering goed te leren.

Variatie nodig? Check de 15 beste bicepoefeningen aller tijden.

Schoulder press

Tijdens de schoulder press moet je er op letten dat de stang gelijk is met de vloer. Je hebt vaak één sterkere schouder en je lichaam probeert dit te compenseren. Heb je aan het einde van je set aan een kant veel moeite om bij te benen, dan is het tijd om deze kant meer te trainen door enkelzijdige oefeningen. Wanneer het lijkt alsof je een oefening fout doet, dan is dit waarschijnlijk ook zo. Gebruik de spiegels in de gym in je voordeel. Daar zijn ze tenslotte voor. Zo haal je alles uit je gym-abbo!

Total
1
Share