Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Het merk CUPRA kennen we allemaal wel een beetje, maar omdat we ze niet al te vaak zien wordt dit merk soms over het hoofd gezien. Vroeger stond het bekend als het testosteron broertje van SEAT, maar dat is ook alweer een poosje geleden. Sinds dat ze zich qua looks en performance steeds meer afstand nemen van SEAT, gaat het hard met het merk. Vooral op het gebied van elektrische aandrijflijnen. We vlogen voor een weekend naar Barcelona om te kijken wat voor moois de toekomst ons te bieden heeft.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Nu die corona-ellende eindelijk (soort van) voorbij is kunnen we weer wat lol maken. Na een jaar heb je die zolderkamer ook wel weer gezien. En kunnen we eindelijk weer volmondig JA zeggen als we een dikke perstrip in onze mailbox krijgen. Of we het leuk vinden om met CUPRA de nieuwe Formentor Plug-in hybride te testen, met daaromheen activiteiten die laten zien wat CUPRA van plan is qua elektrische aandrijflijnen.

Zo zijn we hoofdzakelijk met de CUPRA Formentor Plug-in Hybrd op pad geweest, maar hebben we ook ervaren hoe het is om in een electrische race buggy mee te rijden. And last but not least: we mochten de CUPRA Born aanschouwen, waar we erg van gecharmeerd waren. Waarover later meer.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Kun je er beetje mee voor de dag komen?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: zo’n CUPRA Formentor Plug-in Hybrid ziet er erg appetijtelijk uit. Zie je’m voor de eerste keer, dan zie je een ogenschijnlijk agressieve SUV voor je neus staan. Hij is groot zoals dat je van een SUV gewend bent, maar hij heeft niet een al te hoge instap zoals je van een SUV gewend bent. En dat is voor de verandering ook wel eens prettig. Hij is namelijk bijna 4,5 meter lang en de hoogte is ‘slechts’ 1,51 meter. Qua formaat moeten we denken aan de BMW X3.

En dan al die details. Een bronzen logo dat er futuristisch uitziet en aan de achterzijde uitlaatstukken met bronzen accenten. Helaas decorarief, maar een kniesoor die daar om maalt. 18-inch-lichtmetalen velgen en aan de achterzijde een doorgetrokken lichtstrip. Op het oog zeer fraai getekend en niets van dit alles doet meer vermoeden dat we te maken hebben met het opgepompte broertje van SEAT.

Belangrijke kenmerken

Motor: 1.4 benzinemotor pug-in hybrid
– Vermogen: 245 PK (180 kw)
– 0-100 km/h: 7 seconden
– Vanafprijs: € 43.990
– De versie die wij reden: € 47.990

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Hoe rijdt de Cupra Formentor Plug-in Hybrid?

De door ons gereden Plug-in Hybrid was voorzien van een 1.4-turbobenzinemotor waar, mede dankzij de elektromotor, een gecombineerd systeemvermogen van 245 PK (180 KW) uit komt. Lang niet slecht. In 7 seconden zit je op 100 km/h en de kilometerteller kruipt door tot 210 km/h. Je wordt geholpen door een fijne 6-traps-DSG-automaat die eigenlijk nooit teleurstelt.

Het plug-in-hybrid rijden is eigenlijk wel het beste van twee werelden. Je wordt geholpen door een kleine elektromotor en als het echt hard moet gaan neemt de benzinemotor het over. Je hebt een actieradius van zo’n 60 km, wat lang niet slecht is. En in slechts 3,5 uur ben je volledig opgeladen.

Het starten en wegrijden gaat dankzij de elektromotor zonder het traditionele gebrul. Dat kan af en toe wel prettig zijn. Daardoor heb je tenminste geen last van zeurende buren. Let op: we hebben nu de normale stand beschreven.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

CUPRA button

Aan het stuur heb je de startknop, maar nog belangrijker: de CUPRA button. Na een paar keer drukken beland je in de befaamde CUPRA-stand en dat is waar je wil zijn. Launch control schakel je in door ESP uit te drukken en de auto in CUPRA-stand te zetten. Rem ingedrukt houden met je linkervoet, gas inhouden met je rechtervoet. Rem loslaten en je rijdt echt als een krankzinnige richting de 100 km/h.

Het allermooiste is dat de eerder omschreven elektromotor opeens helemaal niet meer zo verlegen is. Je gaat jankend richting de illegale snelheden gaat. Ondersteund door een heerlijke roffel.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Het circuit op

We hebben de CUPRA Formentor zowel op de openbare weg, als op een circuit mogen rijden. En ondanks dat we nog steeds niet de skills van Max Verstappen hebben, hebben we deze auto echt tot het gaatje kunnen pushen. De auto ligt ontzettend strak op de weg. Ondanks dat-ie hier en daar op hogere snelheden zompig reageert, hebben we de auto nauwelijks op fouten kunnen betrappen.

De combi strak stuurgedrag met een goede wegligging hebben we bij een andere SUV nog niet zó prettig ervaren. Hard rijden betekent ook hard remmen. Echter was de CUPRA Formentar plug-in hybrid niet voorzien van kerarmische remmen. Als je niet dagelijks als een maniak rijdt, is dit niet per se een groot gemis. Plus het ontbreken ervan komt weer ten goede van de totaalprijs.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Hoe is het om met een elektrische buggy mee te rijden?

Om ons nog meer te overtuigen van de voordelen maar vooral het leuke aspect van electrificering, werden we meegenomen in een ritje met een electrische buggy. Niet zomaar een, maar een e-Cupra ABT XE1. Samen met een professioneel coureur zijn we een zanderig golvend parcour volgas opgeslingerd en hebben we zelfs nog wat airtime mogen ervaren.

De ervaring om in zo’n groot apparaat op een offroad parcour veel vermogen onder je pedaal te hebben is waanzinnig. Zo hard gaat het. En ondanks de hoge snelheden en het rommelige parcour, is het verassend comfortabel in zo’n e-buggy. Uiteraard zal de auto goed afgeveerd zijn geweest, maar als je zó comfortabel zó hard door de bochten kunt gaan, heb je een knappe prestatie geleverd.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Verder nog wat nieuws gespot daar in Barcelona?

Oh-ja-zeker. We hebben de elektrische CUPRA Born statisch mogen bewonderen, maar hier verwachten we veel van. Qua grootte kun je deze best naast de Volkswagen ID3 zetten, maar qua looks is het een heel ander verhaal.

De auto ziet er gelikt uit. Van binnen en van buiten. De bekende CUPRA bronzen accenten zijn feilloos doorgevoerd op zowel het interieur- als exterieur. En ook aan het fungehalte is gedacht: je hebt de beschikking tot maar liefst 204 PK op de achterwielen. Rationeel gezien zou je hier een actieradius van 420 km mee kunnen halen, al ligt dat geheel aan je rechtervoet. Voorlopige prijs zal rond de 37K liggen.

Cupra formentor plug-in hybrid, Getest in het zonnige Barcelona: De CUPRA Formentor plug-in hybrid

Verdict

Vanaf het begin zijn we best wel sceptisch over elektrisch rijden. Alhoewel we alle rationele argumenten allemaal op kunnen dreunen, kijken we ook vaak naar de praktische nadelen. Na iedere rit rekenen en calculeren of er nog opgeladen moet worden, het zoeken naar een laadpaal, een laadpaal vinden en die dan vervolgens defect is… Of nog erger: een laadpaal vinden die vervolgens bezet is door een elektrisch voertuig dat al volgeladen is. En wat te denken van een te zware rechtervoet waar je als millenial last van hebt. Op een avond op een lege snelweg met 170 km/h naar huis cruisen zonder range anxtiety; wij hebben het nog nooit meegemaakt.

En daarom zijn we van het plug-in hybrid gedeelte alleen maar voordelen in gaan zien. Je kunt gebruikmaken van een elektrische parkeerplaats als die er zijn, maar mochten die er niet zijn: no problemo. Lekker op benzine rijden en dat elektromototertje vult zich een andere keer wel weer.

De CUPRA Formentor Plug-in Hybrid brengt eigenlijk 4 werelden samen. Rationeel rijden vs de straatstenen uit de grond kunnen trekken. En wat te denken van de agressieve looks vs een hele praktische ruime hoogzittende auto bezitten.

Een vanafprijs van € 43.000 vinden wij harstikke acceptabel voor een auto die zo veel lol teruggeeft. En dan rijd je tenminste een bolide die niet op iedere straathoek te vinden staat. Breng zo nu en dan wel een extra bezoek aan de kaakchirurg, want John de Bever zou zeggen: jij krijgt die lach niet meer van mijn gezicht.