Deze soorten wijn zijn wél goed voor je hart!

Je hoort het vaker, hè? Rode wijn zou goed zijn voor je hart. Dit ‘gerucht’ komt eigenlijk voort uit een oplossing voor de ‘Franse Paradox’ waar een stel wetenschappers in de jaren ’90 mee kwamen. De Franse Paradox is het voorval dat de Fransen gemiddeld veel verzadigde vetzuren eten, maar relatief weinig hart- en vaatziekten krijgen. De vraag is nu of de wetenschappers misschien zelf Franse wijnliefhebbers waren en dat het hele verhaal wishful thinking is, of dat ze best een punt hadden. Inmiddels is er een antwoord:

Polyfenolen

Één ding is zeker: witte wijn doet vrij weinig, als het op een voorkomende werking van hart- en vaatziekten aankomt. Maar veel rode wijnen hebben dit effect wel. Polyfenolen, die uit de schil en pitten van de druiven komen, zorgen ervoor dat je aderen uitzetten, wat goed is voor je bloeddruk. In dit onderzoek was voor de doktoren heel duidelijk te zien dat de slagader in diameter toenam.

De beste wijnen

Wat verder uit het onderzoek kwam: hoe meer polyfenolen, hoe beter het effect. Ze gingen dus op zoek naar welke soorten wijn de meeste polyfenolen bevat. Op nummer 1 eindigde een Sagrantino uit Umbrië, Italië, met 737mg polyfenolen in een standaard glas van 175 ml. Een zeer donkere wijn. En op de tweede plek stond een Cabernet Souvignon uit Chili, met 402 mg. Op de laatste plek (6) eindigde een Souvignon Blanc met 60mg.

Een goede vuistregel om te checken of er veel polyfenolen in zitten is dat hoe donkerder de wijn, hoe beter. Meestal klopt dit. Andere druiven die goed scoorden waren een Pinot Noir, een Rioja en een Merlot.

Foto: Kelsey Knight

Daarnaast is er uit eerdere onderzoeken ook bewezen dat alcohol zelf een bepaalde werking heeft die goed zou zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen. Maar werkt alleen als je zeer weinig alcohol consumeert, waar bijna niemand zich aan houdt, dus dit voordeel is verwaarloosbaar.

Niet alleen alcohol

Het is dus een goed idee om een flesje rode wijn open te trekken bij het eten in plaats van een glas frisdrank. Het is ten eerste een stuk lekkerder en daarnaast dus gezonder voor je. Mits je de fles niet helemaal op drinkt!

Nóg beter is om een glas water te pakken tijdens het eten en naar het eten af te sluiten met een koffie of thee. In 360 ml thee of 142 ml koffie zit al dezelfde hoeveelheid polyfenolen als in een standaard glas rode wijn. Daarnaast vind je het ook in veel noten, bessen en cacao.

Maar fuck dat, wij trekken er eentje open. Proost!

Foto: Nathan Dumlao


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS