Er zijn restomods. En dan is er de R17 electric restomod x Ora Ïto. Een sculptuur op wielen, zo brutaal en stijlvol dat het lijkt alsof de jaren zeventig zich opnieuw uitvonden.
Maar dan met een oplaadkabel in plaats van een benzineslang. Renault sloeg een aantal jaar geleden de handen ineen met de Franse ontwerper Ora Ïto om een vergeten klassieker in een hedendaags kunstwerk te veranderen. En eerlijk: we worden er nog steeds warm van.
De jaren zeventig, maar dan nu: Renault R17 restomod
De originele Renault 17 verscheen in 1971. Strakke lijnen, een coupésilhouet dat z’n tijd ver vooruit was en een vleugje Franse bravoure. Een auto die toen al flirtte met avant-garde design, en die nu, meer dan vijftig jaar later, opnieuw tot leven komt in wat gerust de restomod der restomods mag worden genoemd. Want waar andere restomods braaf oude auto’s nieuw leven inblazen, durft deze creatie het hele boek opnieuw te schrijven.

Ora Ïto’s visie: meer kunst dan auto
Designer Ora Ïto is geen onbekende in de wereld van grensvervaging. Meubels, gebouwen, tech – de man verandert alles wat hij aanraakt in toekomstvisie. Ook deze R17 restomod is eerder een sculptuur dan een retro-coupeetje. Elk detail is strak, elk oppervlak lijkt gesneden uit licht. Alsof je naar een conceptcar op Art Basel kijkt, en vervolgens de sleutel krijgt.
Vier jaar, vier iconen
Deze R17 was het sluitstuk van een vierluik. In 2021 was er de SUITE N°4 (Renault 4 als hotelsuite), in 2022 de diamanten Renault 5, en in 2023 een minimalistische Twingo van Sabine Marcelis. Maar de samenwerking met Ora Ïto spant de kroon. Renault laat hier niet alleen design zien, maar durft ook het eigen erfgoed opnieuw te definiëren.
Nee, je koopt deze auto niet morgen in de showroom. Maar dat hoeft ook niet. De Renault R17 restomod is een designstatement. Een bewijs dat een automerk met lef, smaak en visie niet alleen vooruit kan. En misschien, heel misschien, is dit wel het perfecte voorbeeld van hoe erfgoed écht toekomst krijgt.