Polestar 4 paradeert, zonder achterruit, Nederland binnen

CREDITS: Polestar

Na lang wachten is het zover. De Polestar 4 is vanaf vandaag ook in Nederland te bestellen. Hoewel de snelste productie-auto van Polestar al beschikbaar was in China, is dit héél fijn nieuws voor de fans onder ons.

Want met designkenmerken van de Polestar Precept, een milieuvriendelijkheidsgehalte waar je u tegen zegt en toonaangevende specs mag-ie er zéker zijn.

De Polestar 4 is hier

De eerste leveringen van de Polestar 4 worden augustus dit jaar verwacht. Op de koopbutton vind je een vanafprijs van €64.800 en vooral duurzaamheid wordt weer dikgedrukt in de tekst. De mega-innovatieve creatie laat namelijk bijna geen sporen achter: het vierde kind van de Polestar-familie heeft de laagste CO2-afdruk van het merk.

Polestar 4
Foto: Polestar

Snelste productie-auto

Goed, de snelste productie-auto dus. En dat ondanks zijn imposante carrosserie en royale wielbasis. Met een totale lengte van 4.840 mm, een breedte van 2.139 mm en een hoogte van 1.534 mm valt de Polestar 4 qua afmetingen en prijsstelling tussen de Polestar 2 en de Polestar 3 in.

Er komen twee versies op de markt. Met één motor, de Long range Single motor-versie, krijg je 200 kW (272 pk) onder de bips en sprint je in 7,1 seconden naar de 100 lm/h. Ga je een treetje hoger, dan hebben we het over de Long range Dual motor-versie. Door de twee motoren heb je een maximaal vermogen van 400 kW (554 pk) en 686 Nm tot je beschikking. De snelste versie haalt de 100 km/u in 3,8 seconden, en is dus beduiden sneller. Daartegenover staat wel dat de actieradius hoger uitvalt van de Single motor, 610 kilometer versus de 580 kilometer van de Dual motor-aandrijflijn. Opladen gaat binnen een halfuur van 10 tot 80 procent.

Polestar 4, <strong>Polestar 4</strong> paradeert, zonder achterruit, Nederland binnen
Foto: Polestar

Geen achterruit meer

Nu je ‘m alleen nog op je beeldscherm kan ervaren, vallen er toch écht een aantal designkenmerken écht op. Het verbluffende ontwerp van de Polestar 4 vindt zijn oorsprong in de Polestar Precept-conceptauto. Eén van de meest bijzondere elementen is dat de Polestar 4 is ontworpen zonder een traditionele achterruit, waardoor een optimale reiservaring voor de passagiers op de achterbank wordt gerealiseerd. Vanaf nu kijk je met een camera naar achteren.

Verder valt de scheiding van de dual blade-koplampen direct op bij de SUV-coupé. Je krijgt er een heerlijk futuristisch gevoel dat alleen Polestar je kan geven. Tel daarbij op dat het logo van onderaf is verlicht, en je snapt waarom het een door design gedreven merk wordt genoemd. Op aerodynamisch gebied haalt-ie zijn topniveau door zijn lage neus, intrekbare deurgrepen, frameloze ramen en ‘blades’ aan de achterkant.

Polestar 4, <strong>Polestar 4</strong> paradeert, zonder achterruit, Nederland binnen
Foto: Polestar

Next-level Interieur

In het interieur van de Polestar 4 is een baanbrekende richting ingeslagen, aldus Maximilian Missoni, Head of Design bij Polestar. Niet alleen door het eerder genoemde weglaten van de achterruit, waardoor het standaard glazen dak zich strekt tot voorbij de hoofden van de inzittenden achterin, maar er is meer. De binnenspiegel heeft plaatsgemaakt voor een high-definition scherm dat real-time beelden weergeeft. Mede hierdoor is niet alleen de passagiersruimte geoptimaliseerd, maar ook het zicht op de weg wordt verbeterd. Het is nog altijd mogelijk om de kids te monitoren op de achterbank, aangezien het scherm ook kan fungeren als spiegel.

De focus van Polestar lag sowieso wat meer op de achterbank. Die heeft nu elektrisch verstelbare leuningen en een meervoudig instelbare sfeerverlichting, geïnspireerd op het zonnestelsel. Het interieur en de gebruikte materialen zijn doordrenkt met het thema ‘soft tech’, geïnspireerd op de wereld van mode- en sportkleding. Met ook een gloednieuwe interieurkleur genaamd Mist.

Voor het interieur heeft Polestar een monomateriaalbenadering toegepast. Dit is een innovatieve aanpak die voor het eerst werd geïntroduceerd in het elektrische roadster-concept in 2022. Deze benadering betekent dat alle lagen van specifieke onderdelen zijn vervaardigd uit hetzelfde basismateriaal. Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar maakt ook een effectiever recyclageproces mogelijk. De stof is gemaakt van gerecycled polyester in samenwerking met leveranciers en de Zweedse School voor Textiel (Borås Textilhögskolan) is gefabriceerd. Duurzaamheid pur sang dus weer.

Polestar 4, <strong>Polestar 4</strong> paradeert, zonder achterruit, Nederland binnen
Foto: Polestar

High-tech

Ook de samenwerking met Google is nog springlevend. De software-updates vinden automatisch plaats en zo voorkomt Polestar dus tripjes na de garage. Hierdoor zijn alle benodigde apps beschikbaar voor een naadloze rijervaring onderweg. Voor de ultieme audiobeleving is er zelfs een speciale upgrade beschikbaar: een Harman Kardon-audiosysteem met 12 luidsprekers en een hybride kanaalversterker van 1.400 watt.

Vanaf nu is-ie dus te bestellen – check hier alle facts.

Source: