Een rondje Mercedes-iconen

CREDITS: Philip Thomas | Unsplash

Mercedes-Benz heeft altijd iets gehad met auto’s die verder gaan dan staal en chroom. Modellen die geen tijd kennen, maar generaties overstijgen.

Namen die meteen beelden oproepen: vleugeldeuren, staatslimo’s, boxy offroaders. Alles komt voorbij als je de geschiedenis leest en bekijkt, maar een paar legendes springen erbovenuit. Tijd om die eens op rij te zetten voor je.

Mercedes-Benz-iconen uit de jaren ’50 t/m 90

Nu zijn er natuurlijk honderden tweedehands auto’s online te vinden van Mercedes-Benz. Van de A-klasse tot de GLC en van de EQE tot de E-klasse: het merk met de ster is meer dan goed vertegenwoordigd in de markt. Dat is ook niet gek als je de historie bekijkt. Lees maar mee:

1954 | 300 SL ‘Gullwing’

Hij kwam rechtstreeks uit de racerij de straat op rollen: de 300 SL ‘Gullwing’. Met vleugeldeuren die omhoog zwaaiden als een theaterscène en een lijnenspel dat je adem afsneed. ‘SL’ stond voor Super Leicht, maar zijn erfenis woog loodzwaar. Tot op de dag van vandaag hét startpunt van de mythe SL.

1963 | 600 ‘Großer Mercedes’

Toen Mercedes op de IAA in Frankfurt de 600 onthulde, kon de wereld alleen maar knikken: dit was macht op wielen. De ‘Großer Mercedes’ was meer dan vervoer: het was een rijdend paleis. Staatshoofden, sterren en dictators lieten zich erin rondrijden.

1968 | ‘Strich-Acht’

De bijnaam klinkt misschien kneuterig, maar de W 114/115 ‘Strich-Acht’ was bloedserieus. Degelijk, betrouwbaar en een van de populairste zakensedans van de jaren zeventig. Of je nu een taxi in Athene of een diplomatenkar in Bonn nodig had, de Strich-Acht stond klaar.

1972 | S-Klasse W 116

Voor het eerst kreeg het beestje officieel een naam: S-Klasse. De W 116 zette de standaard voor luxe limousines. Veiligheid, comfort en autoriteit in één carrosserie gegoten. Of je nu een 280 SE reed of een 350 SE, je wist: dit is de benchmark.

1977 | Estate W 123

In de jaren zeventig had je óf een limousine, óf een stationcar. Mercedes gooide het samen en bracht in 1977 de eerste fabriek-Estate. Gebaseerd op de W 123, de meest geliefde middenklasser van zijn tijd. Praktisch en stijlvol, met wachttijden tot een jaar. Dat zegt genoeg.

1979 | G-Klasse

Vierkant, onverwoestbaar, iconisch. In 1979 zette Mercedes een blok staal op wielen neer en noemde het de G-Klasse. Oorspronkelijk bedoeld voor leger en industrie, maar inmiddels een statussymbool van Saint-Tropez tot Dubai. Van woestijn tot catwalk, de G doet het overal.

1982 | 190 E

Op 8 december 1982 schreef Mercedes een nieuw hoofdstuk. De 190 E was compact, licht en zuinig, maar leverde geen millimeter in op kwaliteit of rijeigenschappen. Hij opende de deur naar een jonger publiek en werd de voorloper van wat later de C-Klasse zou worden.

LEES OOK
Het fenomeen dat een leasebak heet
Het fenomeen dat een leasebak heet
Je staat op zaterdagochtend voor je deur. Zon op je voorruit, espresso in je hand, en daar staat-ie: je auto. Niet gekocht én niet van de zaak.…
Weekend Desires #382
Weekend Desires #382
Zijn we weer. WEEKEND. Vier ‘m goed: View this post on Instagram A post shared by Pepa Rosenbaum (@peparosenbaum) View this post on Instagram A post shared…