De Line-up Details van Mazda

Elk detail telt. Een veelgehoorde uitspraak, maar bij één (auto)merk weten we inmiddels dat die zin een lijfspreuk is die door de aderen van het bedrijf stroomt: Mazda.

Al ruim 102 jaar blinkt het in Hiroshima gevestigde bedrijf uit in alles tot in de puntjes ontwikkelen. Op hun eigen manier. Noem het eigenwijs, ze noemen het zelf liever toewijding. De Takumi (de vakmeesters), een titel die je krijgt na twintig jaar bewezen vakmanschap, zetten zich in om elk detail te perfectioneren. Niet alleen voor functionaliteit, maar ook om een diepere betekenis en schoonheid tot uitdrukking te brengen. Bij Mazda is deze eeuwenoude traditie van vakmanschap en toewijding aan excellentie diep verankerd in de bedrijfscultuur.

Een rondje Mazda-details: van model tot model

Dat resulteert in een Japanse line-up op wielen met details en kenmerken die in smaak vallen. Bij liefhebbers, maar zeker ook bij experts. Talloze prijzen zijn in de wacht gesleept en de komende jaren gaan er nog veel bijkomen. Daar tekenen we voor.

Omdat de details dus tellen, zetten we vijf Mazda-modellen op rij met één van de belangrijkste eigenschappen. Zo kun je een mooi verhaal vertellen als je er een ziet rijden. Want die kans is namelijk groot…

, De Line-up Details van <strong>Mazda</strong>
Foto: Jasper Loeffen | MANIFY

Mazda3 laat het bloed sneller stromen door een hartslag in de achterlichten

De Japanners hebben met de Mazda3 de volgende stap gezet in het veelgeprezen Kodo-design. Mazda paste het voor het eerst toe op de concept-car Shinari in 2010, maar de Mazda3 was het eerste productiemodel waarbij de geëvolueerde versie van het Kodo-design werd toegepast. Van de grille tot de achterlichten.

Eén van de functies die de show stelen bij de Mazda3 is de Kodo-richtingaanwijzer. Die begint op volle kracht en wordt dan stapsgewijs zwakker, wat doet denken aan een hartslag.

Foto’s: Jasper Loeffen | MANIFY

De Mazda CX-60 is een verlengstuk van jezelf

De Mazda CX-60 is zo ontworpen dat de auto als verlengstuk van jezelf voelt. Dat weten we als geen ander, want we reden met de CX-60 naar Scherpeindje in Eindhoven. Daar waar Renee Frankhuizen een met passie en traditie doordrenkte Japanse messenslijperij runt. Hier ervaarden we dat Japans vakmanschap, in elke tak van sport, draait om focus, focus, focus. 

In het interieur van de CX-60 voel, zie en ruik je luxe en craftsmanship. Er worden veel verschillende, hoogwaardige materialen en texturen gebruikt, maar alles is met elkaar in harmonie. Esdoornhout, nappaleder, chromen details en Japanse textiel: het zijn elementen die je onder je kont en om je heen wil.

Maar dat is niet alles. Je hoeft maar één keer je lengte en andere persoonskenmerken in te voeren. Vervolgens berekent het systeem automatisch jouw ideale rijpositie. Het Driver Personalisation System onthoudt je voorkeuren en gebruikt gezichtsherkenning om te weten wie er achter het stuur plaatsneemt. Zodra je instapt, stelt je CX-60 de bestuurdersstoel en spiegels automatisch in op basis van jouw voorkeuren voor ongeëvenaard rijplezier. Elke keer weer.

Foto’s: Dennis Noten | Mazda

De Mazda MX-5 is niet voor niets de best verkochte tweezitter ter wereld

Mazda’s tweezitsroadster zorgde bij zijn introductie in 1989 voor een paar verbaasde blikken. Gebouwd als een klassieke sportwagen met achterwielaandrijving, maar met een baanbrekende lay-out: voor- en middelmotor voor een optimale gewichtsverdeling in de lengterichting. De Mazda MX-5 blies een toen bijna uitgestorven autosegment nieuw leven in. Met de focus op rijplezier en fun sloeg Mazda een nieuwe weg in.

De World Car Design of the Year-winnende auto is door de jaren heen geëvolueerd, maar is altijd trouw gebleven aan de Jinba Ittai-filosofie. Oftewel: het samenkomen van mens en machine. Inmiddels houden ze dat al meer dan 35 jaar vol en zijn er meer 1,1 miljoen exemplaren voorkocht. 

En dat is precies een getal dat je mag onthouden als je de volgende keer een MX-5 ziet rijden. Daarmee is het namelijk de best verkochte tweezitter ter wereld. Een feit dat gebouwd is op de details van de auto, want anders heb je niet zo’n sterke community opgebouwd.

Foto’s: J-Ro Media | MANIFY

Altijd in beweging (zelfs bij stilstand): de Mazda CX-30

Bij Mazda wordt het maken van auto’s beschouwd als een menselijke kunst die is erkend door een reeks opmerkelijke ontwerpprijzen. Een auto ván mensen vóór mensen. Precies daarom worden schoonheid en functie niet los van elkaar gezien. De Takumi streven ernaar om beide elementen volledig te beheersen. Ze verfijnen en perfectioneren constant hun vaardigheden, waardoor het resultaat fascineren is en altijd een eerbetoon aan de Mazda designfilosofie. 

Door het Kodo-designprincipe komen auto’s echt tot leven en krijgen ze persoonlijkheid. Ikuo Maeda, hoofd Design van Mazda zegt: ‘Een vorm die op gepassioneerde en nauwkeurige wijze door mensenhanden is gemaakt, krijgt een ziel.’  Voordat ze gaan schetsen, bepalen Mazda-designers eerst welke emoties een auto moet oproepen. De vakmeesters verwerken hun ideeën dan eerst in klei en gebruiken daarbij al hun kennis, vaardigheden en emotie om levensechte modellen te creëren die door hun vorm en uitstraling mensen weten te raken.

Ook bij deze Mazda CX-30 heb je het Kodo-design in z’n puurste vorm. Met slechts één enkele lijn is het krachtige silhouet neergezet. Zelfs bij stilstand lijkt de auto te bewegen. Dit komt niet allen door de vorm, maar ook door een innovatieve laktechniek. Mazda werkt met Takumi-nuri, een exclusieve technologie met een geavanceerde laktechniek, wat resulteert in kleuren met diepte en glans die elke elegante ronding en lijn accentueren. Deze lakmethode bestaat uit drie lagen en wordt gebruikt voor de kleuren Soul Red Crystal, Polymetal Grey, Rhodium White en Artisan Red.

, De Line-up Details van <strong>Mazda</strong>
Foto: Mazda

Ware Japanse krachtpatsers: de Mazda CX-60 & CX-80

And last but not least: Mazda’s zijn ook gewoon krachtpatsers waar je u tegen zegt. De CX-60, maar ook zéker het nieuwste (en grootste) familielid: de CX-80Deze krachtige SUV’s beschikken over vierwielaandrijving voor ongekende sportiviteit en een hele reeks nieuwe, op de bestuurder gerichte, technologieën. De CX-60 en CX-80 zijn plug-in hybrids en beschikken allebei over een gecombineerd vermogen van 241kW (327pk). Dankzij het trekgewicht van 2.500 kg koppel je bovendien moeiteloos elke trailer aan.

, De Line-up Details van <strong>Mazda</strong>
Foto: Mazda
LEES OOK
Pinterest Drop #69: classic Lamborghinis
Pinterest Drop #69: classic Lamborghinis
Pinterest is een onderschat fenomeen. Deze inspiratiesite heeft alles om jou te inspireren voor een onderdeel van leven: van mode tot interieur en van lifestyle-tips tot reiscontent.…