De meeste klassiekers zijn mooi. Sommigen zijn zeldzaam. Maar héél af en toe komt er eentje voorbij die zó uniek is, dat je je afvraagt of er een goddelijke hand in het spel was.
De 1955 Maserati A6G/54 2000 Spyder met one-off Zagato-carrosserie is zo’n creatie. Een Italiaanse filmster op vier wielen, ontworpen voor de elite en geliefd bij kenners met smaak. En (hele) diepe zakken.
Te koop: Maserati A6G/54 2000 Spyder Zagato
In Genève 1955 en Parijs 1956 was het even stil. Want daar stond hij: deze enige in zijn soort, met een carrosserie die net zo vloeiend liep als een vers geschonken Barolo. Zagato, hofleverancier van automotive-elegantie, goot het Maserati-chassis in een sculpturale huid van aluminium met details waar je vandaag de dag nog steeds designprijzen voor zou krijgen. Binnenin? Een cockpit als een maatpak: asymmetrische klokken, sierlijke schakelaars en een ambiance die ruikt naar leer, olie en grootse geschiedenis.

Van Perón tot Pebble
Dat de auto oorspronkelijk besteld werd door niemand minder dan Juan Perón, voormalig president van Argentinië én liefhebber van snelle schoonheden, zegt genoeg. De A6G/54 verdween daarna even van de radar, maar dook op als Best of Show-winnaar bij Concorso Italiano, met als kers op de taart de ‘Most Elegant Open Car’-award tijdens Pebble Beach 2024. Niet slecht voor een 70-jarige. En ja, de matching-numbers-motor zit er nog gewoon in.
En mocht je denken dat de Maserati A6G/54 2000 Spyder Zagato een trailer-queen is, dan heb je ’t mis. In 2022 legde hij nog de Colorado 1000 af: een rally voor gentlemen met benzine in de aderen. Bovendien is het model uitvoerig gedocumenteerd, inclusief fabrieksdata en een historisch rapport van niemand minder dan Adolfo Orsi, Maserati-historicus pur sang.
En jup, die kan dus van jou zijn. Prijskaartje? Op aanvraag. Dan weet jij het wel, hè.