Klassiekers. Wie ons een beetje volgt, weet dat we niet zonder kunnen. De lijnen, het geluid, de nostalgie en het gevoel: classic cars hebben het.
Door de jaren heen zijn er dus ook veel de revue gepasseerd. Heel veel. En omdat het tof vinden om zo nu en dan onze (digitale) archiefkast open te trekken, delen we onze vijf favo’s van de laatste. Dit zijn vijf kunststukken op wielen waarvoor een extra opslag huren geen overbodige luxe is.
Een klassiek rondje: deze vijf classics vergeten we nooit meer
Als er iets is dat we hebben geleerd over klassieke auto’s is dat ze met de jaren door alleen maar mooier worden. ‘Age like fine wine’, noemen ze dat. En de 1957 Maserati 200SI is daar hét bewijs van.
De 1957 Maserati 200SI staat bekend als een van de meest begeerde klassieke auto’s onder verzamelaars. Met slechts 28 exemplaren gebouwd, vertegenwoordigt deze iconische bolide niet alleen vakmanschap, maar ook een rijke geschiedenis. Lees er hier alles over.

Lamborghini 350 GT
Toen de Lamborghini 350 GT in 1964 werd gepresenteerd, zat het Italiaanse automerk nog in een kinderzitje. Zo mythisch als het nu is, zo ‘klein’ was het toen.
Toen de 350 GT kwam, werd er gelijk een nieuwe standaard in de sportwagenwereld gezet. Met zijn bodywork van aluminum en high-end interieur, bestaande uit leer en chroom, was het (snelle) rijdende schilderij toonaangevend. De motor in de 350 GT was voor Lamborghini het opstapkrukje voor de 4L V-12 die in de 400 GT kwam te liggen. En tja, iedereen weet hoe dat af is gelopen…

1954 Ferrari 625 F1
Aah, de 1954 Ferrari 625 F1. Een ‘zusterauto’ van Ferrari’s eerste wereldkampioenschap-winnende auto, de 500 F2. Je weet wel: de auto die Alberto Ascari naar opeenvolgende wereldkampioenschappen leidde in 1952 en 1953.
De 1954 Ferrari 625 F1 is de eerste Ferrari die werd ingezet door het Belgische nationale team Écurie Francorchamps. En daar blijft de historische erfenis niet bij. Het is ook de enige Ferrari monoposto die werd gereden door Markies Alfonso de Portago én was onderdeel van de Bardinon Mas du Clos-collectie. Daarbij ziet-ie er ook nog ge-wel-dig uit:

Shelby 289 Cobra
Elke autoliefhebber weet dat het ook om het verhaal van de auto gaat. En de iconische 1964 Shelby 289 Cobra van Hank Williams, beter bekend als ‘The Snake Charmer’ vinkt beide hokjes af.
Het was namelijk geen toeval dat deze wagen in handen kwam van de onderscheiden WWII-held, getalenteerde jazzmuzikant en medisch professional. In 1965, op het hoogtepunt van de burgerrechtenbeweging, liep Williams als zwarte man een Chevrolet-dealer binnen, waar niemand hem erkende. Zonder een woord te zeggen vertrok hij naar de dichtstbijzijnde Ford-dealer, waar hij geholpen werd door Norman Ford in Pomona, Californië. Daar kocht hij de Shelby 289 Cobra met chassisnummer CSX 2227 – een van de laatste met bladveren, afgewerkt in Princess Blue. Als het dus niet voor het racistische incident was bij de Chevrolet-dealer, had Williams nooit de Cobra in handen gehad. De rest van het verhaal vind je hier.

ALD x Porsche 944
Aimé Leon Dore heeft in de laatste jaren al bewezen dat ze de meest verfijnde auto’s nóg stijlvoller kunnen maken. Eerst was het tijd voor de iconische 911, toen de 356 en toen was de 944 aan de beurt. Het resultaat? Precies zoals je mag verwachten van deze twee legendarische merken.
Afijn, het zou ook bijna een kunst zijn om een verfijnd ontwerp zoals de 944 heeft te verpesten. En toch moeten we Aimé Leon Dore haar rozen geven. Tijdens de nieuwe samenwerking met Porsche wordt de spotlight namelijk gericht op een heerlijke Guards Red 944 uit ’86 met een ‘dookie’ bruinleren interieur. Bovendien krijgt de wagen 5-gaats gouden wielen en op maat gemaakte details om het exclusiviteitsgehalte nog hoger te leggen.