Klassiek elektrificeren

CREDITS: Totem Automobili

Sommigen vinden het een zonde waar God niet eens vanaf weet, anderen worden er hyperblij van: een klassieke vierwieler aan een laadpaal.

Voor beide partijen valt iets te zeggen. Aan de ene kant vinden we dat er niet aan cultureel erfgoed gezeten mag worden. Maar goed, als je best of both worlds kan combineren: waarom niet? We vonden vijf geëlektrificeerde waar WIJ in ieder geval goed op gaan.

Klassiekers omgetoverd tot elektrische pareltjes

Iconische Mustang als laadpaal-verlengstuk

Eén van de meest iconische muscle cars ooit, maar dan als stekkerdoos. Een hele, hele coole stekkerdoos. Dat dan weer wel, want Amerikaanse Charge Cars heeft echt effe iets neergezet hier.

Qua looks een real classic, maar onderhuids is-ie vooruitstrevender dan Elon Musks ideeën. De elektrische power horse heeft een batterijcapaciteit van 63 kWh, een range van 200 kilometer en 400 kW peak power. Dat is al impressive, maar jij kwam voor deze getallen. Van 0 naar 100 km/h kost je 3,9 seconden en hij heeft 1520 Nm aan koppel. Zo, nu jij weer.

Charge Cars bracht 499 van deze paradepaardjes uit – en hier leer je er alles over.

, <strong>Klassiek</strong> elektrificeren
Foto: Charge Cars

Mercedes-Benz W113 uit jaren ’60 in elektrisch jasje

Er wordt vaak genoeg geclaimd dat de opkomst van elektrische auto’s de ondergang betekent van de klassieke auto’s. Het autobedrijf Everrati bewijst keer op keer dat dit niet per se hoeft.

Zo nu en dan laat het bedrijf zien dat klassiekers ook elektrisch tot zijn recht komen. Zo ook met de Mercedes-Benz W113 SL. Dit model werd in 1963 voor het eerst geïntroduceerd en behoort door zijn klassieke en typerende carrosserie, deurpanelen van gegoten aluminium en zijn lichtmetalen motorkap tot een klasse apart. In totaal zijn er 48.912 W113’s geproduceerd, waarvan er nu dus eentje volledig elektrisch over het asfalt scheurt.

De elektrische variant van de W113 SL krijgt de toevoeging ‘Pagode’, en is voorzien van een 68 kWh accupakket met een 1,90:1 versnellingsbak, regeneratief remmen en speciale wijzerplaten. Afgezien van het feit dat er geen 6-cilinder onder de motorkap van de Pagode ligt, verschilt de elektrische variant ook qua looks ten opzichte van de benzinevariant. Zo heeft Everrati de gerestaureerde auto niet alleen een heerlijk exterieur gegeven, maar is het interieur soepele gemaakt en verhoogd in kwaliteit. Tegelijkertijd blijft het karakter van de W113 SL intact. Kijk maar:

, <strong>Klassiek</strong> elektrificeren
Foto: Everrati

Elektrische ode aan de Alfa Romeo Giulia GTA uit ’65

Autobedrijf Totem Automobili restaureert en modificeert klassieke Alfa Romeo’s. En hoe. Eén van de eerste creaties was een eerbetoon aan de Alfa Romeo Giulia GTA uit 1965. Ze hebben Giulia weer tot leven gebracht, but with an electric soul.

De Italianen stripten de auto van top tot teen. Ze verstevigden en modificeerden het frame, omdat de auto een vermogensupdate van jewelste heeft gekregen. Het elektrificeren heeft namelijk geen windeieren opgelegd: binnen 3.4 seconden vliegt de supercar naar 100 km/u, en hij kan doortrekken tot 245 km/u. Met een accu van 50,4 kWh moet je tot ongeveer 252 kilometer kunnen rijden. Mits je een beetje normaal doet, natuurlijk.

Totem GT Electric
Foto: Totem Automobili

Klassieke Land Rovers omgetoverd tot dikke EV’s

Land Rovers zijn ruig, snel, krachtig en elektrisch. Wacht, wat? Elektrisch? Ja, ja. Je leest het goed. Everrati, zijn ze weer, heeft namelijk de handjes weer vuil gemaakt, en dat heeft geresulteerd in iets heel moois. De Land Rover’s Defender Series IIA, maar dan met een stekker.

De lay-out is geoptimaliseerd om een betere gewichtsverdeling te krijgen, de versnellingsbak is aangepakt en de elektrische motor komt met ‘OEM-kwaliteit’. Door deze aanpassingen kan de nieuwe EV namelijk naar 100 km/u binnen 13 seconden, daar waar de wagen er eerst 23 seconden over deed. Verder komt de aangepaste EV met 60 kWh accu’s, 2WD, 300 NM en 150 BHP.

Het interieur bestaat alleen uit duurzame luxematerialen, met onder andere ‘koolstofarm leer’. Zo stoot niet alleen de auto van buiten minder koolstof uit, maar van binnen ook. Daarnaast heeft Everrati weer de samenwerking gezocht met partners die onderdelen op maat maken, zodat de klassieke look van de auto bewaart blijft. Het mooie van alles? De auto is volledig omkeerbaar, dus mensen die het niet zien zitten met de elektrische EV kunnen binnen no-time weer terug naar het origineel.

, <strong>Klassiek</strong> elektrificeren
Foto: Evaratti

De jaren ’40 zijn hier

Zelfs als regelrechte autofanaat is de kans aanwezig dat Alpha Motors nog niet op je netvlies is verschenen. Desalniettemin maakt deze startup uit California al enige tijd furore met de meest controversiële parels in de autowereld. Uiteenlopend van SUV’s, racewagentjes en off-roadbeesten zijn er al menig prototypes van die band gerold. Inderdaad, prototypes, want de ‘gelukkige’ liefhebbers moeten nog steeds wachten op de eerste keer ‘het gas’ intrappen.

Nu hebben de knappe koppen nog een baanbrekende jas aangetrokken. Maak kennis met een oldtimer uit de jaren ’40 met een kanonskogel van een elektrische motor aan boord. Als eerbetoon aan de auto’s uit de jaren ’40, is de batterij-aangedreven EV gedesigned om je het gevoel te geven dat je in een tuffend beestje rijdt. Terwijl de Alpha Motors Montage EV 150 kW aan vermogen heeft en een actieradius van 400 km. De zilveren ’time machine coating’ en elementen van chroom maken het helemaal af.

Ook de binnenkant is allesbehalve jaren ’40. Luxe rijden doe je met met high-end leren bekleding en een heel dik sound system voor je favo plaatjes. Kostenplaatje van dit retrokunststukje? $499.000. Niks mis mee.

, <strong>Klassiek</strong> elektrificeren
Foto: Alpha Motors