De Jeep Wrangler 4xe Sahara vs. Rubicon

Stap je in een moderne Jeep Wrangler, dan krijg je hetzelfde gevoel als in de jaren ’40, als je in een van de eerste Jeeps ging zitten: met deze machine kan ik de wereld aan.

Natuurlijk hadden de chauffeurs van weleer wat andere obstakels te overwinnen dan wij in de bossen tegen de Belgische grens, maar toch. De Jeep Wrangler-reeks (naam die ze sinds 1987 hanteren) is vrijwel onveranderd en is als een van de weinige modellen écht trouw gebleven aan het originele DNA. We kregen twee uitvoeringen van het huidige model op de stoep geleverd om te testen.

De Jeep Wrangler 4xe Sahara en Rubicon

Hoewel een Jeep niet misstaat op een stoep, wil je ‘m er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf halen en mee de modder in nemen. We testen de Sahara in het losse zand en tijdens de vier weken dat we de oogverblindende Rubicon rijden, kampte Nederland met hoogwater. Ondergelopen weides en bossen blijken een speeltuin voor de Wrangler 4xe, zeker in de Rubicon-uitvoering met dikke noppenbanden. Google Maps kan de prullenbak in, voortaan berekenen we afstanden hemelsbreed.

, De <strong>Jeep Wrangler</strong> 4xe Sahara vs. Rubicon

4xe

Een hybride Wrangler? Jazeker. In gunstige omstandigheden kun je 40-50 km volledig elektrisch afleggen. We merkten al dat je met off-roadrijden, of met temperaturen onder de nul graden, aardig wat vanaf kan halen. Maar ja, Jeeps hebben nooit bekendgestaan om hun zuinigheid. Dat is ook niet waarom je er eentje aanschaft. Toch is het lekker als je enigszins kan besparen. Zeker met de huidige benzineprijzen. En als je scheve gezichten krijgt van bepaalde types – je weet precies wie we bedoelen -, dan kan je ze gewoon je stekkertje laten zien.

Het volledig opladen van de 17,3 kWh-accu duurt zo’n 1,5 tot 2 uur met een type 2 lader. Tijdens een half werkdagje, of een nachtje aan de 220V-lader, kun je ook weer volledig vooruit. Na een aantal kilometers op Electric-mode schakelt de motor bijna ongemerkt over op benzine. Zet je ‘m op Hybrid, dan bepaalt de on-board computer hoe de elektro- en benzinemotor zo efficiënt mogelijk worden ingezet.

We staan er werkelijk van te kijken hoe naadloos er geschakeld wordt tussen beide aandrijvingen en hoe comfortabel dit aanvoelt. In E-save-stand kun je ook nog stroom bewaren, mocht je bijvoorbeeld een emissie-loze stad in rijden.

De elektromotor geeft Wranglers een flinke teut extra acceleratievermogen mee. Al kan je natuurlijk niet verwachten van een doos op wielen dat je er snelle rondetijden mee gaat halen op het circuit. Of toch wel? De Rubicon heeft een samengesteld vermogen van 380 pk en 637 Nm aan koppel. Dit resulteert in een acceleratie van 0-100 in 6,4 seconden, mede ook door een zeer soepel schakelende 8-traps automaat.

De versies die wij meekregen zijn beiden uitgerust met een net 2.0 L blok. En die heb je ook best wel nodig, want met ruim 2300 kilo ga je toch wel richting obesitas-getallen. Dit merk je vooral in het rijgedrag. Rechtdoor cruisen is heerlijk vertoeven en ga je echt plankgas, dan bitch slapped de antenne alle kanten op. Probeer je mooie bochten te maken en de ideale lijn te rijden, dan is het hopeloos bijsturen. Als Bambi op het ijs. De vering is natuurlijk ook lekker Amerikaans afgesteld. Best lekker eigenlijk.

Het relatief hoge gewicht van de hybride versie van de Wrangler resulteert wel weer in mooie regeneratie. Met een druk op de knop verandert de manier waarop de auto reageert zodra je het gaspedaal loslaat. Hij remt hard af op de motor, waardoor de accu oplaadt. Hiermee kun je, zeker in de stad, je actieradius flink opschroeven.

, De <strong>Jeep Wrangler</strong> 4xe Sahara vs. Rubicon

Meer comfort dan een Willy uit 1945

Hoewel er op veel plekken gerefereerd wordt aan de Willy uit de jaren 40, zoals op de pook, de velgen en in de voorruit, en dat je ziet dat het model duidelijk uit dezelfde bloedlijn komt, is de Wrangler 4xe helemaal van deze tijd. Met stoel- en stuurverwarming, een intuïtief infotainmentsysteem met Apple Carplay en Android Auto, adaptive cruise control en een fantastisch geluidssysteem van Alpine – dat in de ‘kooi’ verwerkt zit -, ben je van alle comfort en luxe voorzien. Ook zorgt het feit dat de 4xe hybride is voor directe verwarming tijdens de koude dagen, kunnen we vertellen uit ervaring.

Zowel voor- als achterin kan je je telefoon koppelen met USB-B en -C en kan je achterin zelfs een 220V stekker kan inpluggen. Handig, voor als je een koelkastje wil aansluiten bijvoorbeeld. Er gaat natuurlijk niks boven een koud biertje na een dag off-roaden.

Als LEGO-steentjes
Jeep is de snelle uitspraak van ‘General Purpose’, omdat je deze dus overal voor kunt gebruiken. Het voertuig is bewust zo vierkant mogelijk gebouwd en het complete raamwerk én B-stijl kan compleet ingeklapt worden. Met als functionele reden dat Jeeps in de oorlog zo eenvoudig mogelijk in vliegtuigen konden worden gestapeld (als LEGO-steentjes) en met een parachute het luchtruim uit konden worden gegooid. Om zo zo snel mogelijk ter plaatse te zijn om ingezet te worden als legervoertuig.

, De <strong>Jeep Wrangler</strong> 4xe Sahara vs. Rubicon

Jeep Wrangler 4xe Sahara

Ook de Sahara-uitvoering is wat ons betreft een plaatje. De combinatie van een vierkante vormen met een diepgroene kleur heeft iets kolderieks. Een sympathiek legervoertuig, dat je tegelijkertijd kan vermorzelen én laten bulderen om een leuke grap. Dat gevoel.

Natuurlijk hebben we de Sahara mee van de gebaande paden genomen en dan is het écht genieten. Het dichtst bij de Sahara komen de zandvlaktes in de Loonse & Drunense Duinen in Noord-Brabant. De echte vlaktes zijn verboden om te betreden met gemotoriseerde voertuigen, maar nimmer onbegaanbaar voor de Jeep Wrangler 4xe Sahara. Nope, vastzitten met deze groene gifkikker zit er simpelweg niet in. Hij trekt en loodst je zowel door het losse zand, als door de modderige zandwegen heen. En probeer dat maar eens met de meeste andere Sports Utility Vehicles.

Ondanks dat de Sahara off-road dus nog steeds met kop en schouder boven vele andere ‘SUV’s’ uitsteekt, is dit toch dé Wrangler voor op de weg. Waar de Rubicon huilt op asfalt, is de Sahara gebouwd om wat meer comfort te bieden. Het ontbreken van noppen op de banden zorgt al voor een soepelere rijervaring en tja, waarom zou je er dan geen 20-inch lichtmetalen velgen op installeren? De verwarmde voorstoelen in de Wrangler 4xe Sahara zijn afgewerkt met lederen details en volledig elektrisch verstelbaar (12-voudig). Hierdoor ervaar je, ook off-road, een optimale zitpositie en comfort.

Jeep Wrangler 4xe Rubicon

Waar een Wrangler vaak bescheiden overkomt, zoekt de Rubicon wel de grenzen op. Zeker als je ‘m all black met lichtblauwe details bestelt. Maar laat er geen misverstand over bestaan: we zijn juist helemaal gek van deze uitvoering. De dikke noppenbanden zijn in Nederland heerlijk overbodig en gehorig, maar nodigen enorm uit om de blubber op te zoeken.

Het zal je verbazen, maar Nederland kent heel wat off-roadroutes: ze gaan langs en door bossen en natuurparken, waar je met de auto gewoon doorheen mag. Het blijft allemaal heel vlak, maar plezier is gegarandeerd – zeker als het geregend heeft. Het is altijd even wennen om speelgoed te hebben met dit soort prijskaartjes, maar het duurt niet lang voordat het lachen je niet meer vergaat. Het najaar van 2023 was nat, natter, natst. En dan doelen we op de vele regenval. Het grondwater staat op recordhoogte en dus schreeuwt de Wrangler om mee gespeeld te worden. De Jeep heeft werkelijk nergens problemen mee. De lage giering is er niet eens aan te pas gekomen. Het enige dat ons weerhoudt om all the way te gaan is het ontbreken van een snorkel. Dat kan wat problemen opleveren als je stil zou komen te staan in een diepe plas met water. Desalniettemin is de ‘doorwaaddiepte’ van deze Wrangler 70 cm.

, De <strong>Jeep Wrangler</strong> 4xe Sahara vs. Rubicon

We hebben de Rubicon meerdere keren mee de modder in genomen en we kunnen je vast adviseren om er zeker een dag voor uit te trekken. Grotendeels omdat het gewoon nooit gaat vervelen om door de natuur te navigeren, maar ook omdat je bijna net zo lang bezig bent met schoonmaken. De meeste wasstraten durven de hoekige machine niet aan en daarnaast ga je veel grondiger te werk met een hogedrukspuit en professionele sponsen. Het mooie is wel weer dat het interieur van de Rubicon, mocht het vies worden, ook volledig bestand is tegen water en dus meegepakt kan worden door de hogedrukspuit.

De Rubicon heeft kleinere 17-inch velgen met off-roadbanden, die de auto wendbaarder maken in off-roadcondities, en hij staat hoger op z’n vering. Daarnaast is deze uitvoering uitgerust met een frontcamera in de iconische grille, inclusief schoonmaaksysteempje. Heel handig tijdens het off-roaden, we hebben hier veelvuldig gebruik van gemaakt. Ook is de Rubicon, in tegenstelling tot de Sahara, voorzien van andere functies om de assen los te maken en apart te laten bedienen. Onze Rubicon is uitgevoerd met een verwijderbare hardtop, maar kan ook geleverd worden met een ‘Freedom Top’, zoals de Sahara die we reden.

Wil je nou écht weten waar de Jeep Wrangler 4xe Rubicon toe in staat is, dan raden we je aan om Minipensioen te volgen op Instagram. Deze bevriende avonturiers hebben in Dubai (slim!) exact hetzelfde model gekocht en gaan in een aantal maanden tijd, door de meest onherbergzame plekken van de wereld, naar Nederland rijden om ‘m te importeren.

Prijs

In Nederland zat je voor een Wrangler met alleen een verbrandingsmotor al snel rond de €120.000, door de hoge BPM die je moet aftikken. Het feit dat er in deze Rubicon een elektromotor zit, doet wat met de prijs. Vanaf €90.00 heb je al een Sahara en de Rubicon start vanaf €94.500. Al is de versie die wij gereden hebben net boven de 100k. Scheelt toch weer heel wat.