Na 50 jaar is het tijd voor de elektrische GTI

Van concept cars weten we dat het eindresultaat altijd nét iets anders in elkaar steekt.

Bij de elektrische GTI zal het weinig verschil maken: deze wagen wordt er hoe dan ook eentje waarmee je geruisloos door de straten wilt rijden.

GTI-label maakt elektrische doorstart

De oplettende lezer onder ons zit nu waarschijnlijk met een gefronst wenkbrauw voor het scherm. Want ja, eigenlijk zou het GTX-label het stokje overnemen van GTI dat in 2021 al zou stoppen. Uiteindelijk hebben ze bij GTI toch het heft in eigen handen genomen. Wel onder een andere naam trouwens, want daar waar de drie letters bij de benzinemodellen voor Grand Tourer Injection‘ staat, staan ze nu voor ‘Grand Tourer Intelligence’. Maar goed, het gaat natuurlijk om de auto zelf en die blijft gelukkig herkenbaar als échte GTI. Want: die bewijst al 50 jaar lang een icoon te zijn.

GTI, Na 50 jaar is het tijd <strong>voor de elektrische GTI</strong>
Foto: Volkswagen

Traditionele GTI in elektrisch jasje gestoken

Wanneer je namelijk de rode kleur, de herkenbare C-stijl met rode GTI-letters, 20-inch velgen, verlichte VW-logo’s en moderne led-lampen ziet, dan heb je toch echt het gevoel dat je voor een traditionele Golf GTI staat. Alleen dan in een elektrisch jasje gestoken. En als je dan toch de GTI-traditie door wilt pakken, dan moet je natuurlijk ook sportstoelen met geruite bekleding, een driespaak sportstuur en de herkenbare ‘golfbal’ in de auto zetten. Normaal zien we de golfbal als versnellingspook, maar ditmaal dient het als draaiknop op de middenconsole.

Nog even wachten op de nieuwe wagen

Naast de traditionele invloeden, krijgt de elektrische versie die gebaseerd is op de ID.2all een dakspoiler, sportievere bumpers en een agressievere diffuser. Deze week wordt de concept car al tentoongesteld tijdens de IAA in München, waar misschien iets meer bekend wordt gemaakt over de technische details. Toch kunnen we ondertussen al wel vermelden dat de ID.GTI waarschijnlijk tussen de 250 tot 300 pk krijgt. En dat zou dan allemaal beschikbaar moeten zijn voor zo’n 25.000 euries. Wij kunnen niet wachten, al moeten we dat waarschijnlijk nog wel even doen: de verwachting is dat Volkswagen in 2026 begint aan de productie van de wagen.

LEES OOK
De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk
Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.…