Getest: de Abarth 695 Yamaha

[powerkit_alert type=white]Specs:
– 1.4 T-Jet 165 pk
– 4 cilinders
– 5 versnellingen handgeschakeld
– Akrapovič sportuitlaat
Vanafprijs: € 37.995,-[/powerkit_alert]

Sommige auto’s zijn gemaakt voor de lol. Niets rationeel aan, gewoon raggen met dat voertuig. Zo ook de Abarth 695 Yamaha Cabrio, een van de leukste auto’s van het moment.

Yamaha kennen we toch van de motoren?

Exact. En daar zijn ze ook verdomd goed in. Zo testten we enige tijd geleden de Yamaha Abarth XSR900, een unieke samenwerking tussen Abarth en de motorfabrikant. En omdat we hier erg van onder de indruk waren en wel houden van the best of both worlds besloten we dit kanon op vier wielen stevig aan de tand te voelen.

Is het niet gewoon een Fiat 500 die mijn kapper ook heeft?

We weten niet exact bij welke kapper jij zit, het kan natuurlijk. Maar vergis je niet, de Abarth 695 lijkt inderdaad heel erg op een reguliere Fiat 500. Echter is deze motorisch zo aangepakt dat je de vergelijking bij het starten van de motor nooit meer zult maken. Abarth heeft uit de 1.4 motor maar liefst 165 paardenkrachten weten te persen. Dit klinkt in eerste instantie niet heel erg bijzonder, maar dit kleine maar fijne voertuig weegt slechts 1000 kilo. En dat is verrekte weinig, kunnen we je vertellen.

abarth 695 yamaha, Getest: de Abarth 695 Yamaha

Hoe klinkt een auto met een Akrapovič uitlaat?

Extreem. We hadden dit artikel ook in drie woorden kunnen schrijven, want wat bij blijft is ‘één grote glimlach’. Bij het omdraaien van de sleutel begint de Akrapovič uitlaat met rochelen, sputteren en schelden. Hoe je het ook wilt noemen. Het geluid is echt oorverdovend schel en hard, maar dan in de meest positieve zin. Open vervolgens het automatische dak en zet’m in de sportstand. Geef een paar keer gas en er komt een oorverdovend lekker geluid bij je naar binnen. Bij het wegrijden van kantoor hebben we zelfs per ongeluk het autoalarm af laten gaan van een andere auto die in de buurt geparkeerd stond. Zet Donald Trump met Kim Jong Un in een kamer en nóg zal het geluid van de Abarth 695 Yamaha erbovenuit komen!

Hoe rijdt het?

Zoals Yuri van Gelder eigenlijk iets te klein is voor zijn kolossale spiermassa heeft de Abarth 695 Yamaha veel te veel vermogen voor een auto van 3.66 meter lang. 0-100 km/u stoplichtsprintjes doe je in 7.3 seconden en de topsnelheid ligt op 218 km/u. Het weekend dat we de auto te leen hadden waren we te vinden op Vlieland, een rit vanuit ons kantoor van zo’n 180 km. Meerdere malen moesten we vol in de ankers omdat mede-weggebruikers dachten met een Fiat 500 te maken te hebben. Maar dat deze auto zo snel op zijn topsnelheid zou zitten hadden wij ook niet verwacht.

Nog bijzonderheden?

Om een of andere humoristische reden zit er ook nog een sportstand op deze wagen gemonteerd. Ofwel, mocht het nog niet agressief genoeg zijn: druk deze knop in en je wordt vervolgens gepromoveerd tot hufter van de buurt. Het display veranderd in agressief rood, de Akrapovič uitlaat klinkt nog scheller en luider en de motor reageert nog directer op het gas.

Ah, lekker zitten en genieten dus?

Genieten zeker, maar echt lekker zitten? Hier komen we gelijk bij een kritisch puntje, want de zwart lederen Sabelt sportstoelen zijn kei- en keihard. En dan echt Stalinistisch hard hè. Alsof je een tosti in je mond stopt die al twee dagen op het aanrecht heeft gelegen. Maar goed, smaken zullen altijd verschillen. Het Beats HiFi systeem zorgt voor een lekker geluid, als je stilstaat bij het stoplicht tenminste. Over het algemeen zul je de radio niet tot nauwelijks nodig hebben.

Is het een aanrader?

Absoluut. Hoe fun is het om met deze cabrio te gaan cruisen en daar waar nodig een klein plofje uit de uitlaat te laten brullen. En oh boy wat hebben we genoten van de subtiele details van het interieur- en exterieur.

abarth 695 yamaha, Getest: de Abarth 695 Yamaha

abarth 695 yamaha, Getest: de Abarth 695 Yamaha