Fotoserie: Ferrari F50 Legacy Tour

CREDITS: Ferrari

Dertig jaar oud. Geen ABS. Geen stuurbekrachtiging. Maar wél een Formule 1-hart onder de kap. De Ferrari F50 laat zich niet temmen door tijd, mode of comfortzones. En precies dat werd gevierd tijdens de F50 Legacy Tour 2025. Een exclusieve roadtrip dwars door Italië met meer dan twintig van deze legendarische beesten.

De Ferrari F50 Legacy Tour is pure car porn

Startpunt: de thermale baden van Saturnia. Eindpunt: het heilige asfalt van Maranello. Daartussen? Drie dagen, 675 kilometer, tien landen, en een peloton aan atmosferisch geweld dat zich niets aantrekt van de moderne rijhulpen. Ferrari selecteerde een route waar je stuurmanskunst voor nodig hebt. Via Grosseto, Porto Santo Stefano en Siena trok het F50-escorte richting de bakermat van het merk met het steigerende paard.

Ferrari F50 Legacy Tour
Foto: Ferrari

Fiorano Circuit als finishvlag

Onderweg werden geen influencers uitgeladen voor contentstops: hier draaide alles om heritage. Of beter gezegd: pure V12-romantiek. Letterlijk zelfs, want in Maranello stond Paolo Martinelli, de engineer achter het kloppend hart van de F50, klaar voor een meet & greet. De man die de F1-motor rechtstreeks in een straatauto lepelde.

De tour werd afgesloten waar het allemaal begint: Fiorano Circuit. Op deze testgrond, waar Ferrari al decennia zijn auto’s temt en test, mochten de deelnemers nog één keer aanzetten voor een parade vol kippenvel. Niet om te showen, maar om te bewijzen: deze auto’s rijden nog net zo furieus als dertig jaar geleden.

Ferrari F50 Legacy Tour
Foto: Ferrari

Emotie boven efficiëntie

Bijzonder detail: Pirelli ontwikkelde speciaal voor deze tour een nieuwe versie van hun P Zero Corsa System. Een band zo trouw aan het origineel, dat zelfs het reliëf in de wang speciaal werd aangepast met de tekst Ferrari F50 Legacy Tour 2025. De grip is er nog steeds. De looks ook. En dat in maten 245/35 R18 en 335/30 R18, oftewel een achterwerk om u tegen te zeggen.

Kijk en geniet mee van al dat moois. Met zijn afneembare Targa-dak, zijn pushrod-wielophanging en zijn gebrek aan moderne luxe vertelt de F50 precies waar Ferrari in de jaren ‘90 voor stond: emotie boven efficiëntie.

Source:
LEES OOK
Summer ready met de VEJA ETNA
Summer ready met de VEJA ETNA
Een sneakermerk dat sandalen maakt? VEJA doet het gewoon. En zoals we gewend zijn van het Franse-Braziliaanse label, gaat het niet om zomaar een slippertje voor op…
Het is short sleeve shirt-tijd
Het is short sleeve shirt-tijd
Nu de thermometer richting standje festival kruipt, weet je: het is weer short sleeve shirt-seizoen. We doken in de beste collecties van dit seizoen en selecteerden shirts…