De ‘Big Five’ van Ferrari in volle glorie tijdens veiling van RM Sotheby’s

CREDITS: RM Sotheby's

De ‘Big Five’ spotten gebeurt doorgaans alleen tijdens een safaritocht in Zuid-Afrika, en zelfs dan heb je soms een beetje geluk nodig.

Of je moet binnenkort naar de DARE TO DREAM-verkoop van RM Sotheby’s gaan. Daar heb je namelijk sowieso de garantie dat je de ‘Big Five’ spot – van Ferrari welteverstaan.

De ‘Big Five’: het boegbeeld van Ferrari’s erfgoed

 De ‘Big Five’ van Ferrari bestaat natuurlijk uit de crème de la crème van alle auto’s die uit de fabriek in Maranello zijn gepompt. De 288 GTO hoort natuurlijk bij die clique. De 288 GTO die door RM Sotheby’s wordt geveild komt uit 1985 en markeerde met haar krachtige twin-turbo V8-motor het begin van de dominantie van Ferrari binnen de perfomance-industrie. De schatting is dat deze wagen voor een kleine 4 miljoen Amerikaanse dollars wordt verkocht tijdens de veiling.

'Big Five' Ferrari, <strong>De &#8216;Big Five&#8217; van Ferrari</strong> in volle glorie tijdens veiling van RM Sotheby&#8217;s
Foto: RM Sotheby’s

De F40 en F50: de smaakmakers tijdens de verjaardagen

Ook maakt de F40, die tijdens de 40e verjaardag van Ferrari voor nog meer reden zorgde om keiharde te feesten, haar opwachting als onderdeel van de ‘Big Five’. Het model dat geveild wordt is in 1990 gebouwd en heeft minder dan 1.000 mijl op de teller staan. Het iconische ontwerp is ook nog in tiptop staat, waardoor het prijskaartje rond de 3,3 miljoen Amerikaanse dollars bedraagt.  In 1995 kwam tijdens het 50-jarige jubileum de F50 uit de fabriek gerold.

In plaats van de twin-turbo motor die onder de motorkap van de andere twee beestachtige auto’s ligt, is de F50 op haar beurt weer voorzien van een F1-waardige V12-motor. Het model wat geveild wordt, uit ’96, heeft natuurlijk ook de mogelijkheid om het dak te verwijderen waardoor je je als Ryan-Gosling tijdens Drive waant. Maar dan in een Ferrari natuurlijk.

Foto’s: RM Sotheby’s

Een ode aan Enzo Ferrari

Weer ongeveer tien jaar later werd er een ode gebracht aan oprichter Enzo Ferrari, met de Ferrari Enzo. Ja, hoe innoverend ze bij La Rossa zijn met het ontwerpen van auto’s, zo niet-creatief zijn ze met het bedenken van de namen. Anyways, daar draait het natuurlijk ook niet om. De krachtige 6,0-liter V12-motor en het iconische ontwerp met de agressieve lijnen en opvallende details maken een hoop goed.

'Big Five' Ferrari, <strong>De &#8216;Big Five&#8217; van Ferrari</strong> in volle glorie tijdens veiling van RM Sotheby&#8217;s
Foto: RM Sotheby’s

De eerste hybride supercar van Ferrari

Als laatste van de collectie hebben we onze favoriete Ferrari ooit: de LaFerrari. De eerste hybride supercar van het automerk, met een 6,3-liter V12-motor met elektrische motoren. Het resultaat? Een kleine 950 pk. Qua uiterlijk hoeven we trouwens weinig te zeggen over de LaFerrari. Deze wagen is zo ongekend sexy dat we hem bijna mee kunnen nemen in onze Weekend Desires.

'Big Five' Ferrari, <strong>De &#8216;Big Five&#8217; van Ferrari</strong> in volle glorie tijdens veiling van RM Sotheby&#8217;s

Source: