Zuid-Koreaanse supercar-killer getest: de Kia EV6 GT

Autoperstrips. We gaan er goed op. Je wordt naar landen gevlogen waar routes voor je worden uitgestippeld zodat je de auto optimaal op zijn staart kunt trappen. Of er wordt zelfs een circuit beschikbaar gesteld.

Kia EV6 GT

Een tijdje terug was dat het geval in Stockholm. We mochten de brute Kia EV6 GT aan de tand voelen in het mooie Zweden en, zoals je gelezen hebt, hadden we niets meer dan lof. Daar vroegen we aan Kia op de man af of we ‘m in Nederland mochten blootstellen aan een langduurtest. Dat mocht en alsof God (of Zlatan) het wilde, was het weer tijdens onze test Scandinavisch: witte poeder op de weg.

Vijfhonderdvijfentachtig pk

Het mooie van sneeuw is dat we onze Nederlandse wegen eindelijk eens appreciëren. Werkelijk nergens is het wegdek zo goed als bij ons – ook bij regen en sneeuwachtige omstandigheden scoort ons wegdek nog een dikke voldoende. Germany, eat your heart out. Met de Kia EV6 GT onder de bips hadden we veel te maken met regen, flinke sneeuw en keiharde hagelbuien. Uitdaging genoeg dus om het Koreaans vlaggenschip met 585 pk op de weg te houden.

We benoemen meteen het aantal pk’s, want ja, dat is toch even iets anders dan we gewend zijn. Vijfhonderdvijfentachtig pk in een Kia. Dat is toch echt in de categorie supercar-waardig. Nadat we eerder al ondersteboven waren van de Kia Stinger GT (met 370 pk) zijn de grenzen wederom verlegd.

Specs Kia EV6 GT
100% elektrisch
Vermogen: 430 kW / 585 pk. Koppel: 740 Nm
All wheel drive
Accu: 77.4 kWh
WLTP range: 425 km
0-100 km/h: 3,5 seconden
Topsnelheid: 260 km/h
Prijs: € 69.295

De EV6 GT spotten

Om de enige echte Kia EV6 GT in het wild te spotten moet je op jacht. Hij lijkt namelijk erg op de reguliere EV6 GT-Line die wél de looks van een GT heeft, maar niet de power. Tijdens je jacht moet je letten op de achterklep, want daar zit een kleine badge die verklapt dat het om een GT gaat. Daarnaast zijn de reflectoren verticaal gemonteerd in plaats van horizontaal. Maar wat het meest in het oog springt: de 21-inch grote velgen met fluor groene remklauwen. That’s your sign.

Als de Kia EV6 GT instapt is het wel meteen overduidelijk. Er zit namelijk een niet te missen gele GT-button op het stuur. Druk die in en het karakter van de auto verandert van poeslief naar opgefokte hooligan. Je gaat namelijk van ‘Eco Modus’ naar ‘GT Modus’, waardoor de auto veel sneller op het stroompedaal reageert, de demping harder wordt en het stuurgedrag wordt stroever. Precies hoe je het wil in een sportauto.

Bloedsnel

Tja, en als je het pedaal indrukt kom je erachter dat-ie bloedsnel is. Vol gas betekent twee handjes aan het stuur om de Kia in bedwang te houden, want de veiligheidssystemen houden de auto nog maar net in het gareel. Love it! Als je strak een bocht instuurt dien je rekening te houden met hoeveel gas je geeft. De gasrespons in GT-stand is namelijk zó direct dat je best nog wel eens correctie zou moeten uitvoeren.

In de EV6 GT ligt een 77 kWh accupakket waarmee je zo’n 425 kilometer kan rijden volgens de WLTP-statuten. Wij hakten er, door winterse omstandigheden en een zware rechtervoet, daar zo’n 100 kilometer vanaf. We hielden een acceptabele 320 kilometer over. Alleen je mag het ons wel vergeven. Je rijdt namelijk in een Kia met 585 pk… Zoals eerder geanalyseerd tijdens onze Zweedse test: je rijdt supercarmerken het snot voor de ogen. Dat verwacht je gewoon niet en dat wil je zelf testen.

De reguliere EV6 is is te verkrijgen met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving en met verschillende accupakketten. De lichtste variant begint met een accupakket van 58 kWh en heeft een vermogen van 170 pk, de zwaarste variant heeft een pakket van 77,4 kWh en een vermogen van 325 pk. Een EV6 GT toornt er met 585 pk dus flink bovenuit

Driftbuien

In die GT-stand kun je ervoor kiezen om Drift-modus te activeren. Je schakelt tractiecontrole uit, drukt met je voet op de rem en trekt aan beide flippers aan het stuur. Op het scherm komt kort de melding ‘Drift-modus geactiveerd’ te staan en de lol kan beginnen. Al het vermogen wordt direct naar de achterwielen gestuurd en, zoals je jezelf kunt voorstellen, wordt een besneeuwde parkeerplaats een natte droom van iedere chauffeur. De functie werkt overigens alleen in ideale omstandigheden. Zo konden we bij ‘min-temperaturen’ de functie niet altijd activeren.

Stofzuigen wordt leuk

We love gadgets. Het futuristische design van de EV6 geeft ons al warme gevoelens, maar het fenomeen ‘Vehicle-to-Device’ is helemaal je-van-het. Hierdoor kun je met jouw auto andere elektrische apparaten opladen tot 3,6 kW. Handig om je elektrische fiets op te laden, een bakje koffie te zetten of de stofzuiger in te pluggen om je auto schoon te maken.

Ook is de EV6 GT voorzien van een dodehoekcamera die, als je het knipperlicht aandoet, in je dashboard verschijnt als pop-up-camera. Als je het knipperlicht weer uitdoet verdwijnt het ronde scherm. In theorie hoef je dus nooit meer in je spiegels te kijken, maar dat voelt nog niet helemaal comfortabel.

Verdict

Nog niet zo heel lang geleden was Kia een merk dat bekendstond om stickers op de achterruit met de tekst ‘7 jaar garantie.’ Als merk moet je immers ergens groot mee worden. Maar Kia is nu meer dan dat. De EV6 is in 2022 uitgeroepen tot auto van het jaar en als klap op de vuurpijl is de Kia EV6 GT ontwikkeld – de állersnelste Zuid-Koreaanse vuurpijl met wielen ooit.

Dat de EV6 veel potentieel heeft, bewijst Kia met de gratis rijtraining die je krijgt bij de aanschaf. Bij veel vermogen komt ook veel verantwoordelijkheid kijken. Rijden kun je vast wel, maar hoe benader je de ideale lijn en rem je op hogere snelheid? Dat leer je van Kia tijdens de training en dan ben jij hélemaal het mannetje.

Total
0
Share