Het francofiel-gevoel in de DS N°8

Wat nou als je een betaalbare elektrische auto wilt rijden die majesteus groot is en alle comfort heeft van een Gran Turismo? We togen naar Genève om op pad te gaan met het vlaggenschip van DS: de N°8.

Op zoek naar de Franse vakantie van vroeger in de DS N°8

Het ultieme vakantiegevoel? Met de auto op vakantie naar Frankrijk, op een of andere camping belanden en kletsen met Fransen die geen woord Engels spreken, goedkope maar goede wijn drinken en kaas eten waarvan je nooit wist dat-ie bestond en dat je dit lekker zou vinden.

Nu heb ik een onbezorgde jeugd gehad, maar bovenstaand ken ik alleen maar van verhalen van anderen. Mijn vakanties gingen vaak naar andere landen en al op jonge leeftijd werd het vliegtuig gepakt naar andere continenten. Met een gezonde jaloezie hoor ik de verhalen hoe campingvakanties richting Frankrijk er vroeger aan toe gingen. En dan fantaseer ik ook gelijk mee hoe het er in de auto aan toe ging. Was er airco? Wat werd er gedaan onderweg om de tijd te doden en werd er ook nog met een aanhanger gereden?

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>
Foto: Victoria Munier | Unsplash

President Macron

In mijn fantasie zou de ultieme vakantie dan ook met een Frans automerk zijn. Je kunt ze waarschijnlijk wel opnoemen, maar hoe zou het toch zijn als je met een DS op vakantie zou gaan. Zou je veel aanspraak krijgen van de locals? Af en toe een trots duimpje omhoog bij het zien van een Nederlands kenteken in combinatie met een Frans merk?

President Emmanuel Macron heeft onlangs een parade gelopen waarin hij staand te zien was in een DS N°8. Zwaaiend stond hij uit het dakraam te zwaaien naar het Franse volk om hen hoop te geven. En hoop doet leven. Je kunt je de symboliek voorstellen dat de Franse president zwaaiend naar het volk wuift vanuit het Franse vlaggenschip. Uitgevoerd met blauw-rood alarmlichten en de Franse vlag aan de motorkap. Trotser kun je het Franse volk niet krijgen.

Lekker cruisen

Terug naar Genève, waar we de vierwielaangedreven en de voorwielaangedreven DS N°8 hebben mogen testen. In prachtig heuvellandschap in Zwitserland en Frankrijk hebben we beide voertuigen flink aan de tand mogen voelen, zowel in bergachtige haarspeldbochten als op de snelweg. Op de snelweg is-ie met 120 km/h fluisterstil en in haarspeldbochten kun je ’m best om de hoek gooien, alhoewel het zware gewicht niet in zijn voordeel werkt.

De all-wheel-drive versie voorziet je van alle grip die je kunt verwachten. Vooral in bergpassen kan dit voor extra vertrouwen zorgen. Maar ook de tweewielaangedreven versie houdt zich goed staande en heeft een wat rustiger karakter. De duurdere modellen zijn voorzien van Active Suspension, wat betekent dat deze hobbels en drempels analyseert om zo de vering op aan te passen.

Het rijden is samengevat Frans comfortabel. Hij heeft genoeg pit tot zijn beschikking en de wegligging is goed. Ga je er echt hard mee sturen en benader je iedere bocht als een pseudo-Max Verstappen, dan gaan de banden snel piepen. Toegegeven, in zo’n auto heb je ook helemaal geen zin om te racen maar wil je cruisend op je bestemming arriveren.

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

De looks

De auto is 4,82 meter lang, 1,90 meter breed en 1,58 meter hoog. Qua vorm heeft de auto GT-achtige trekjes en als je heel hard je best doet kun je de contouren van een liefdesbaby tussen de Tesla Cybertruck en een Rolls-Royce Spectre erin zien. De auto is ook hoog, hij staat flink op zijn poten waardoor instappen eenvoudig is. Het stuur is rond maar heeft een X-vorm in het middengedeelte, waardoor het vasthouden in een ‘10-voor-2’-houding lastig is. Gelukkig zijn we niet vies van de McDonald’s-stuurhouding (handje op het stuur en stoer kijken) en kunnen we het een met het ander afwisselen. De voorgrille geeft licht, wat we ook zien bij andere premiummerken. En de vrolijke, kenmerkende verticale lampen hebben ze aan de voor- en achterzijde doorgetrokken.

Wat ook opvalt is het (optionele) grote panoramadak, wat compleet van voor naar achteren loopt en waar gelukkig een fijne tint in zit waardoor je niet levend verbrandt. Het geeft de auto een ruimtelijke uitstraling die een mens vrolijk kan maken. Ben je fan van lekker meezingen in de auto, dan kun je kiezen voor 3D Electra by Focal HiFi. Door deze optie te kiezen heb je de beschikking tot maar liefst 14 speakers, wat een heerlijk concertgevoel geeft. Het 16-inch infotainmentscherm werkt prima en lijkt we te herkennen van de onlangs eerder geteste Peugeot E-5008. Uiteraard heb je ook CarPlay tot je beschikking.

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

Kilometerknaller

Als we kijken naar wat concurrenten presteren als het gaat om prijs en range, is de DS N°8 veruit de meest rationele keuze. Voor minder dan € 63.000 heb je een Polestar 4, BMW i4, Q4 e-tron Sportback en een Model Y, maar geen auto die maar liefst 750 km op één acculading kan rijden. De DS N°8 kan dit wel, waardoor hij zich als kilometerknaller in de markt zet.

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

Uitvoeringen

De DS N°8 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: PALLAS en ÉTOILE. De PALLAS (voorwielaangedreven, vanaf 230 pk) is te verkrijgen voor € 55.000 en het topmodel ÉTOILE (all-wheel drive, 350 pk) is te verkrijgen voor € 70.600. DS is wereldwijd in 40 landen te verkrijgen en heeft 350 DS Stores. Vanaf september 2025 is de DS N°8 in Nederland te verkrijgen.

Specs DS N°8

Vermogen: 230, 245 en 350 pk
Aandrijving: Elektrisch, beschikbaar in voorwielaandrijving en vierwielaandrijving
Batterijcapaciteit: 73,7 kWh en 97,2 kWh
0-100 km/h: 7,8 seconden, 7,7 seconden en 5,4 seconden
Topsnelheid: 190 km/h
Vanafprijs: € 55.000
Topmodel (4WD): € 70.600

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

DS N°8, Het francofiel-gevoel in de <strong>DS N°8</strong>

LEES OOK
Een Volvo Midsommar in Friesland
Een Volvo Midsommar in Friesland
Terwijl de Zweden elk jaar op 21 juni groots uitpakken met Midsommar, weet Volvo wel hoe ze ons kunnen paaien: we halen het midzomerfeest gewoon naar Friesland…