Scandinavische roadtrip met de esthetische zevenklapper van Peugeot

CREDITS: Peugeot

De elektrische auto is al lang geen vreemde eend in de bijt meer. Toch zijn het veelal vierzitters.

Maar wat nu als je een half voetbalelftal mee wil nemen en toch op een milieuvriendelijke wijze voor vervoer wil zorgen? Dan is je optielijst een stuk schaarser… Tot nu, want de Peugeot E-5008 is hier. We gingen op roadtrip, van Denemarken naar Zweden, met de zevenzitter en ondervonden zijn specs.

Van Denemarken naar Zweden met de Peugeot E-5008

De elektrische auto is inmiddels al helemaal ingeburgerd. Er zijn nog nauwelijks echte nadelen te noemen. Máár: in sommige segmenten is het nog niet om over naar huis te schrijven. Cabrio’s in EV-variant? Meh. Ook de hoeveelheid stationwagons (alhoewel, hallo NIO ET5 Touring) met stekkers valt tegen. En elektrische sportwagens? Die zijn er niet echt voor de consument. Om over de categorie waarmee sommigen op zondagochtend naar SV Hoofddorp 8  moeten rijden nog maar te zwijgen.

Gelukkig weten we dankzij de Peugeot E-5008 nu beter.

Peugeot E-5008, Scandinavische roadtrip met de esthetische <strong>zevenklapper van Peugeot</strong>
Foto: Peugeot

Burgerlijk

We gingen namelijk met de Franse zevenzitter naar Kopenhagen. Peugeot wilde aan ons laten zien dat het hartstikke tof is om een roadtrip te houden in een EV. En dat met veel vrienden. Met een actieradius van 660 km doet de E-5008 namelijk helemaal niet onder voor een reguliere benzineauto. Een lange afstand afleggen wordt opeens een peuleschil.

Onze roadtrip stond gepland van Denemarken naar Zweden, over de befaamde Sontbrug. Dit is een 9 km lange brug die beide landen met elkaar verbindt. De wetgeving in Scandinavië is streng, heel streng. Zo mag er op N-wegen maar 70 km/h worden gereden en op de snelwegen maximaal 110 km/h. Nu is dat redelijk vergelijkbaar met Nederland, alleen de boetes zijn astronomisch hoog. Rij je tot 10 km/h te hard dan kost je dat al snel 2000 Zweedse kronen, wat omgerekend bijna €180 is.

Met deze informatie werd onze rechtervoet opeens een stuk minder zwaar en reden we zwaar burgerlijk om van het mooie Scandinavische landschap te genieten. Met het bijkomende voordeel dat de actieradius behoorlijk intact bleef. Bij het wegrijden stond de actieradius op 502 km en daar zijn we verrassend dicht bij in de buurt gekomen. De boordcomputer geeft netjes aan op hoeveel procent lading de accu nog heeft bij aankomst en ook dit getal klopte.

Grootste USP

De Peugeot E-5008 is maar liefst 4,79 meter lang. En toch ziet de auto er bijzonder compact uit. Niet lomp of onnodig groot. Maar juist heel gestileerd en gestroomlijnd. Zoals eerder beschreven is het grootste Unique Selling Point dat er plek is voor zeven personen, verdeeld over drie zitrijen. Er zijn niet veel concurrenten die dit ook hebben. De enige die we kunnen bedenken zijn de Kia EV9, Tesla Model Y en de Mercedes EQB. De concurrentie is dus gering, wat in het voordeel werkt van de sympathieke E-5008.

We hebben het zelf kunnen testen door op de achterste rij plaats te nemen en met onze 1 meter 78 zitten we best comfortabel achterin. De benen kunnen niet echt gestrekt worden, maar dat is voor korte ritten helemaal niet zo erg. Qua hoofdruimte hoeven we niet echt als een garnaal te zitten.

Peugeot E-5008, Scandinavische roadtrip met de esthetische <strong>zevenklapper van Peugeot</strong>
Foto: Peugeot

Rijgedrag

Zoals alle elektrische voertuigen is ook de E-5008 zwaar door de accu’s die meegezeuld moeten worden. Toch ondervind je hier vrij weinig hinder van. De auto heeft keuzemogelijkheden tussen Eco, Normaal en Sport-stand en we rijden het liefst in de meest sportieve modus. Voor een SUV trekt hij toch flink snel op en je bent nog steeds veel sneller op de maximumsnelheid dan de gemiddelde benzineauto. Op lagere snelheden is de E-5008 heerlijk stil, bij zo’n 110 km/h komt er toch flink wat windgeruis de cabine binnen. Ook is hij geen messcherp bochtenwonder maar ach, wie verwacht dat nou van een SUV?

Eindoordeel

Geef toe, we willen allemaal iets origineels rijden. Wie heeft er nou een EV met zeven zitplaatsen, vrijwel niemand toch? Een cockpit met maar liefst een 21-inch zwevend panoramisch scherm kom je haast ook nooit tegen en voordat we het vergeten: op de E-5008 krijg je maar liefst acht(!) jaar garantie. Wat wil een mens nog meer?

Ten tijde van het schrijven over de zevenklapper (7-7-2024) was de introductieprijs voor de Peugeot E-5008 nog niet bekend.

Source:
LEES OOK
Hoe de surfcultuur een modegolf werd
Surfcultuur is een van de enige culturen die tegenwoordig wordt uitgekotst door de eigen doelgroep, terwijl hij door alle anderen juist omarmd wordt. De evolutie van surfcultuur…