Tegenwoordig is iedereen áltijd druk. We rennen regelmatig als een kip zonder kop rond. Want naast een baan hebben we een sociaal leven en willen we ook nog wat aan onze conditie doen. Een manier om wat rust in je dagelijkse leven te brengen, is meditatie. Nu hoor ik je denken; al dat zweverige gedoe, dat is echt niks voor mij. Maar wat nou als ik je vertel dat het écht werkt? En dat dit ook wetenschappelijk is bewezen? Hier vijf redenen waarom jij moet beginnen met mediteren.

Dit is waarom je moet mediteren

#1 Het vermindert stress

Stress speelt een grote rol in ons leven dankzij volle agenda’s en de druk om te presteren. Meditatie kan dit gevoel sterk verminderen. Volgens een Amerikaanse sportarts kan je het beste iedere ochtend beginnen met een meditatie. Doe dit voor je iets anders hebt gedaan, dus niet eerst nog even snel je telefoon checken of vast je ontbijt naar binnen proppen. Als je hier een dagelijkse gewoonte van maakt, kan mediteren het stresshormoon cortisol verlagen. Hierdoor ga je een stuk relaxter door het leven!

#2 Je valt af

Ken je dat gevoel dat je eigenlijk niet echt honger hebt, maar toch eet? Vaak eten we uit verveling of gezelligheid, niet per se omdat we echt honger hebben. Een meditatiesessie van 30 minuten per dag helpt emotie-eten te voorkomen. Want zoals we net al zeiden; meditatie vermindert stress. En stress zorgt er vaak voor dat je meer eet dan je nodig hebt. Dus ruil af en toe eens de sportschool in voor een half uurtje ontspanning en je zult merken dat je veel bewuster bezig bent met wat je eet.

Mediteren

#3 Het geeft je een energie boost

Door iedere dag een moment van rust te pakken en jezelf even af te sluiten van alles om je heen, zal je merken dat je meer energie krijgt. Want stress en chaos vreet energie. Door middel van meditatie kan je dingen beter van je afzetten en zal je zien dat dingen een stuk makkelijker gaan dan daarvoor. Hierdoor houd je meer energie over voor andere dingen.

#4 Je slaapt beter

Als je merkt dat je ’s avonds meer naar het plafond ligt te staren dan dat je aan slapen toekomt, is meditatie echt het proberen waard. Slapeloze nachten zijn namelijk erg slecht voor je lichaam. Eén slechte nacht heeft al een negatief effect op je hersenfunctie, eetgewoonten en immuunsysteem. Volgens de American Academy of Sleep Medicine kunnen ontspanningstechnieken – zoals meditatie – de kwaliteit van je nachtrust verbeteren. Door het regelmatig beoefenen van meditatie val je niet alleen sneller in slaap, maar slaap je ook langer én word je over het algemeen meer uitgerust wakker. Het proberen waard zou ik zeggen!

#5 Het maakt je immuunsysteem sterker

Een sterk immuunsysteem heeft te maken met een aantal factoren. Om maar een paar dingen te noemen: gezonde eetgewoonten, voldoende beweging en een goede nachtrust. Wat veel mensen niet weten is dat ook meditatie je immuunsysteem een flinke boost kan geven. Uit een studie blijkt dat meditatie ervoor kan zorgen dat je lichaam beter bestand is tegen ziektes en infecties. Dus maak iedere ochtend een paar minuutjes vrij voor een meditatiesessie en jij ontloopt fluitend iedere griep en verkoudheid!

Ben je inmiddels overtuigd dat mediteren het proberen waard is? We kunnen ons voorstellen dat je – net als ons – geen idee hebt hoe je begint. Kijk daarom eens naar de app Headspace. Deze app neemt je bij de hand en legt je stap voor stap uit hoe je te werk moet gaan. Ideaal voor de beginner!

Mediteren2