Traktatie op wielen getest: de Range Rover Fifty

Rides

Wie jarig is trakteert. De allereerste Range Rover rolde in 1970 van de band, iets meer dan 50 jaar geleden dus. Ter gelegenheid hebben de Britten een jubileummodel geïntroduceerd: de voyante Range Rover Fifty. Wereldwijd zijn er, hoe toepasselijk, slechts 1970 modellen geproduceerd. Wij waren één van de gelukkigen om dit feestmodel een week lang aan de tand te voelen.

Range Rover Fifty: hét jubileummodel

Voordat we écht beginnen, nemen we je mee in de geschiedenisboeken van Range. In 1989 kwam Range Rover met de eerste SUV met ABS. Deze werd uitgebracht onder het mom van ‘safety first’. Drie jaar later kwam het merk als eerste met 4×4 elektronische tractiecontrole én automatische elektronische luchtvering. Daar is Range Rover befaamd mee geworden, want 4×4 rijden was in aanvang helemaal niet zo heel comfortabel. Opeens werd juist die wegligging fantastisch. Een flinke klap voor de concurrenten.

In 2012 werd de nieuwste Range Rover de eerste SUV met een volledig aluminiumconstructie, wat sterk ten goede kwam aan het gewicht. Hierdoor werd de auto lichter, sterker en simpelweg beter om in te rijden.

Fast forward naar nu. De Ranger Rover Fifty is een kolos van een auto waar alle mogelijke luxe in verwerkt is. En dat met een gewicht van 2330 kilo. Big players. 

Een luxe vrachtwagen

De eerste keer plaatsnemen in een Range is altijd even wennen. Je moet wennen aan de angst van de politie in je spiegels, want je verwacht dat ze gaan vragen om je vrachtwagenbewijs. Zó hoog zit je. Plus: de weelde van ontzettend veel ruimte voelt ook raar.

Eenmaal ‘geland’ is het tijd om het instrumentarium te overzien. En, zoals een echte 4×4 offroader betaamt, heeft deze ook alle knoppen binnen handbereik. Je vindt alle buttons om jezelf over onverlaat terrein te laten glijden. Onzeker word je er af en toe wel van, want welke knop heb je nou nodig als je dagelijks op de A2 bivakkeert? Nou, geen een dus. Een draaiknop die van Park naar Drive gaat, of een omzetting van sportief naar sport is al voldoende. Dan kan het cruisen beginnen.

Bijzonderheden

D350 3.0 i6 Twin-Turbo Diesel
Santorini Black
257 Kw / 350 pk
Netto catalogusprijs: € 128.577
Prijs incl BTW en BPM: € 209.093

Rijervaring

50 is de gemene deler, maar we kunnen verklappen: 50 km/h hebben we niet gereden. De Range Rover Autobiograhpy (het basismodel) rijdt verbazingwekkend lekker, bij zowel hoge als lage snelheden. Zo helpt de elektronisch gestuurde luchtvering je op verschillende snelheden de perfecte wegligging te vinden. Die hulp is bij lage snelheden weer heel anders dan bij hoge snelheden.

Het rijdt zelfs zo lekker dat je iedere drempel harder gaat nemen om de grens op te zoeken. Dat is eigenlijk niet de bedoeling, maar dat deze auto iedere weghobbel wegpoetst is het benoemen waard.

Alleskunner

Het mooi om te zien hoe je met één simpele druk op de knop de luchtvering kan laten stijgen, maar ook kan laten dalen. Handig voor onbegaanbaar terrein, of functioneel als je een aanhanger moet koppelen. We zullen het woord alleskunner niet te vaak gebruiken. Terwijl dat wel moet eigenlijk…

Je kunt ontzettend hard rijden in deze auto, een gegeven dat leuk is voor even. In een Range Rover wil je namelijk prinsheerlijk cruisen.Mocht je toch even wat adrenaline willen voelen: dankzij de dieselmotor heb je zo veel koppel dat je ieder gaatje met gemak dichtrijdt.

Executive Class Seating

Belangrijke mensen zitten vaak rechts achterin, is ons geleerd. Dat klopt misschien ook wel, want vanuit die positie is het mogelijk om bijna de totale auto te bedienen. Het testmodel was voorzien van ‘Executive Class Seating’. Dat betekent dat alles in werk is gesteld om de persoon rechts op de achterbank de koning te maken.

Zo kun je de bijrijdersstoel volautomatisch naar voren zetten en je eigen stoel met twee knoppen op een ligstand plaatsen. Je kunt dus liggend jezelf laten chauffeuren. De midden armleuning is met een druk naar beneden te halen, en eenmaal omlaag geklapt kun je ook nog eens de bekerhouders te voorschijn halen.

Voor meer of minder zonlicht bedien je de zonwering van het panoramadak. Daarnaast komt ook nog dat uitstappen nog nooit zo veilig is geweest. Door middel van een handig lampje word je gewaarschuwd voor auto’s, fietsers of ander gespuis dat voorbijkomt.

Santorini

It’s all about the details. Black on black ziet er crimineel uit, maar we vergeven het deze Fifty-uitvoering. Op je verjaardag mag jij bepalen wat je draagt. De kleur wordt omschreven als santorini black. Hierdoor krijgt de vrachtwagen een duistere uitstraling, vergeleken met metallic-zwart dan. Deze kleur is optioneel bij te bestellen voor € 1.222.

Door de combi van 22-inch-velgen gespoten in glossy black én privacy glass aan de achterzijde, ben je gedoemd om op te vallen. Terwijl de hele bedoeling van deze set-up is om juist niet op te vallen.

Verdict

Je hoort/leest weleens berichten over de ‘patser-aanpak’. Dit zijn de jonge mannen met dure auto’s die worden aangehouden met de vraag hoe ze aan deze auto komen. Wij zijn nog nooit in deze situatie gekomen, maar dit lag wel in de lijn der verwachtingen bij het testen van de Range Rover Fifty.

Het is niet gebeurd, en het zal ook niet gaan gebeuren. Dit komt misschien omdat onze rijstijl wat traag is en daarmee eigenlijk saai en onopvallend. Ach, gelukkig worden we nog steeds bestempeld als jonge mannen.

Aan de andere kant kan het ook komen doordat de Range Rover Fifty een hele stijlvolle auto is. Door de kleurkeuze valt de auto weliswaar meer op dan anders, alleen er zit een heel dun lijntje tussen stijlvol en ‘over the top’. Onze conclusie is dat de Range Rover Fifty aan de juiste kant van het lijntje bungelt.

tags: ,
Total
12
Share