De enige cayman die je wel tegen wil komen: Porsche 718 Cayman

Laten we eerlijk zijn, iedereen wil eigenlijk wel een Porsche hebben. En voor velen is een Porsche iets te hoog gegrepen. Een 911 is zeker niet voor de gemiddelde Nederlander. Maar met de Porsche 718 Cayman komt een Porsche rijden dichterbij dan je ooit had gedacht. Maar is de Cayman wel Porsche genoeg? We zochten het voor je uit.

Shotgun

De Porsche 718 Cayman was uiteraard niet de eerste Porsche die we ooit hebben gereden. Eigenlijk zijn we bij Manify al redelijk verwend met de 911 rijtraining, racelicentie en diverse andere sport- en musclecars. Maar zodra Porsche belt, komt simultaan de glimlach op al onze gezichten. Het is bijna vechten om een plaatsje achter of naast het stuur.

Vier cilinders

Enige tijd geleden schreven we al over de komst van de nieuwe Cayman. We waren niet verbaasd dat de zescilinder plaats heeft gemaakt voor een viercilinder, maar uiteraard wel vol verwachting. We kenden de Volkswagen GTI Clubsport al die 290PK uit een 2.0 liter viercilinder perst en daar waren we lovend over. Dat de Porsche 718 Cayman lichter is dan de GTI Clubsport en goed is voor 300PK betekende alleen maar een grotere glimlach. Wat hebben we toch een rotbaan.

Porsche 718 Cayman, gegarandeerd plezier

Wij reden dus de ‘normale’ 718 Cayman die uit een 2.0 liter blok met turbo 300PK perst. De 718 Cayman is goed voor een sprintje van 0 – 100 km/h in 4,7 seconden en stopt bij de 275 km/h. De 718 Cayman S heeft 50 paarden meer tot zijn beschikking en is daarom een halve seconde sneller aan de honderd dan de ‘normale’ variant. Ach, wat je niet hebt, kan je niet missen. Porsche zorgde echter wel voor wat extra plezier: een handpak, middenmotor en achterwielaandrijving. Je leest het goed, een handbak. En niet zomaar één. Een met een tussengasfunctie voor een optimaal toerental bij het op- en terugschakelen, een intensere rijbeleving en een indrukwekkende sound. Wat een feest!

Tot in de puntjes interieur

Van een Porsche verwacht je eigenlijk niet anders, maar voor de optimale rijervaring heb je een mooi, strak en fijn interieur nodig. En in de Porsche 718 Cayman is dat tot in de puntjes geregeld. De stoelen zitten heerlijk, de BOSE sound knalt uit de speakers en het navigatiesysteem is werkelijk fenomenaal. En dan de Porsche klok die in het midden van de auto de seconden wegtikt. Elke seconde ging te snel, want uit deze auto wil je niet stappen. En ik heb het nog nooit eerder in een artikel vernoemd, maar de koplampen van deze Porsche zijn veruit de beste die ik ooit heb meegemaakt. Perfect draaien ze mee met de strakke bochten die ik neem. En het groot licht is zo fel dat ze waarschijnlijk op de maan kunnen zien waar jij rijdt in het donker.

Inpakken en wegwezen

Tja, een Porsche zal nooit echt goedkoop worden. En gelukkig ook maar, want het blijft een ‘life goal’. Gelukkig komt dit doel wel een stuk dichterbij met de Porsche 718 Cayman. De ‘instap’ variant is er vanaf ruim €67k, de Cayman S koop je voor ruim €82k.



ESSENTIALS