Plasangst: de manier hoe jij er eindelijk vanaf komt

Je bent op een feestje en je voelt duidelijk dat je naar het toilet moet. Tegen je vrienden zeg je dat je zo terug bent. Aangekomen op het toilet zie je dat de drie urinoirs naast elkaar geen scheidingswand hebben. Laten de buitenste twee nu al bezet zijn, dus jij moet wel gaan voor de middelste. Je ritst je broek open en verwacht je blaas eindelijk te kunnen legen. Niets is minder waar. Geen druppel die in het urinoir belandt. Jup, je hebt er weer eens last van: plasangst. Don’t worry, je kan er vanaf komen!

Plasangst: de manier hoe jij er eindelijk vanaf komt

Vooral in openbare toiletten gaat het mis bij mannen die last hebben van het kwaaltje. De één heeft er meer last van dan de ander. Het gaat van je plas ophouden naar duizeligheid, hartkloppingen, extreme zweetuitbarstingen en zenuwachtigheid. Bij ieder bezoek aan het toilet ga jij je steeds meer druk maken, waardoor de kans groter is dat je uiteindelijk ook niet zal kunnen plassen.

Het slechtste idee is om vervolgens openbare toiletten te gaan vermijden. Door problemen te ontlopen is niemand ooit beter geworden. Als jij op een feest bent waar jij je kont niet kunt keren, zullen de toiletten over het algemeen ook druk zijn. Bij de urinoirs klapt je blaas dicht en vervolgens zie je bijna alle bezoekers het toilet in en uitgaan. Jij rits op een gegeven moment jouw broek ook dicht, want op deze manier gaat het niet werken. Een goede oplossing is om een gesloten toilet op te zoeken in plaats van een urinoir. Geen last van pottenkijkers en grote kans dat het vanzelf gaat lopen. Er is echter nog een methode om jouw plasangst voor eens en altijd het toilet door te spoelen.

plasangst

Breath holding technique

Deze techniek zorgt ervoor dat jij je adem inhoudt, zodat jouw bekkenbodemspieren ontspannen. Hierdoor kan je de lang opgehouden plas eindelijk laten lopen. Voor deze methode adem je in en adem je vervolgens 75% uit.. De rest van de adem hou in je, terwijl je probeert al je spieren te ontspannen. Je zal op een gegeven moment naar lucht willen happen, maar blijf dan juist volhouden. Na enkele tientallen seconden voel jij je bekkenbodemspieren ontspannen. Span op dat moment je buikspieren aan om druk te houden op je blaas en hervat je gewone ademhaling.

Zeker in het begin is het lastig aan te voelen tot welk punt je moet gaan met het inhouden van je adem. Flauwvallen zal in ieder geval niet snel gebeuren. Je lichaam reageert namelijk automatisch als je bijna flauwvalt. De drang om dit te voorkomen is dan ook groter dan de drang om je adem in te houden. Als je makkelijk flauwvalt is het echter wel verstandig om eerst te overleggen met je huisarts, voordat je deze methode toepast. Voortaan zal jij overal kunnen plassen.

Werkt dit ook niet? Dan is minder drugs gebruiken ook een fijne optie.

plasangst



ESSENTIALS