Berlijnse techno tot cultureel erfgoed benoemd

CREDITS: Norbert Braun | Unsplash

Denk je aan Berlijn, denk je aan vunzige techno. En denk je aan vunzige techno, dan denk je aan Berlijn.

Plekken als Berghain, Tresor en de KitKatClub dienen al jaren als walhalla voor elke technovlinder in Europa. En met een plekje op de lijst van Duits cultureel erfgoed, krijgt de technoscene in Berlijn eindelijk de erkenning die het verdient.

Berlijnse techno: de sound van het optimisme na de val van de muur

Daardoor krijgt ‘cultuur snuiven’ in Berlijn opeens een hele andere betekenis krijgt. Daar mogen we Matthias Roeingh, medeoprichter van Love Parade voor bedanken. De man die ook wel bekend staat onder zijn dj-naam dr. Motte, maakte zich de afgelopen tijd namelijk hard voor de opname van techno als cultureel erfgoed. De Duitse erfgoedcommissie sloot zich uiteindelijk aan bij die mening en prijst de vunzige deuntjes en het nachtleven in de hoofdstad onder meer als ‘de sound van het optimisme na de val van de muur’.  Tja, het is ook lastig om niet optimistisch te zijn als je keihard aan het gaan bent.

Een lesje Berlijnse techno-geschiedenis

Om daar even context bij te plaatsen, geven wij je even een korte geschiedenisles. Na de val van de muur in ’89, had de technoscene namelijk een cruciale rol in de wederopbouw van de stad. Door de opkomst van techno kwamen er namelijk niet alleen meer toeristen naar Berlijn, maar bracht het ook meer werkgelegenheid binnen de horeca. Een flinke economische impuls die ze op dat moment goed konden gebruiken in de hoofdstad van Duitsland.

Een breder begrip van cultuur

De benoeming tot cultureel erfgoed voelde bij Roeingh dan ook als overwinning. In gesprek met Der Spiegel vertelt hij dat hij hoopt dat iedereen nu de culturele waarde van de technoscene inziet en dat de clubs in Berlijn misschien zelfs kunnen profiteren van de nieuwe status. Het onderhouden en openhouden van de clubs zou door de gemeente nu bijvoorbeeld gemakkelijker gemaakt kunnen worden. Minister van Cultuur, Claudia Roth, sluit zich daarbij aan. Zij zegt dat techno representatief is voor waarden als diversiteit, respect en kosmopolitisme en de opname van de scene als breder begrip van cultuur gezien kan worden.