>Regelmatig reviewen we de dikste auto’s, maar het testen van een concept car is zelfs voor ons nieuw. Auto’s die nog niet eens op de markt verschenen zijn, laat staan ooit het asfalt zullen proeven. We vlogen naar Frankfurt om een wel heel bijzondere auto aan de tand te voelen: de Opel GT Concept.
Conceptual thinking
Voor pragmatisch ingestelde mannen (zoals ik) is het moeilijk om in concepten te denken. Toch moet ik er aan geloven. Een concept car laat zien waartoe een merk in staat is en welke technologische innovaties er in de toekomst op de markt kunnen komen. Ontwikkelingen die vertraagd op productiemodellen kunnen worden toegepast. Zo ook de Opel GT Concept, die veel weg heeft van de GT uit de jaren zestig en zeventig.
Gearriveerd in Rüsselsheim (nabij Frankfurt), kwamen we er al snel achter dat we naar een bijzondere locatie van Opel werden gereden: productiehal K48. Deze hal wordt in gebruik genomen bij de introductie van nieuwe, bijzondere auto’s. Tof om te zien is dat de auto helemaal niet zo groot is. Klein zelfs! De GT Concept is qua lengte nog kleiner dan een Opel Corsa. Toch is de GT Concept zo ontworpen dat zelfs lange mensen redelijk eenvoudig kunnen instappen. Met een gewicht van minder dan 1.000 kilo is het ook nog eens een lichtgewicht. Wat ook opvalt zijn enkele felrode banden: waarom niet eigenlijk? Ook het glazen dak is bewonderenswaardig, waardoor je het gevoel hebt in een convertible te zitten.
[irp posts=”59408″]Rijden
Daar gaan we dan. De deur wordt geopend door middel van een touch pad. De semi-halve vleugeldeuren slaan open en je kunt instappen. Het eerste wat opvalt is het minimalistische interieur. Ken je de Knight Rider nog? Net als bij KITT heb je een soortgelijk vierkant stuurtje tot je beschikking. Eenmaal rijdend (elektrische aangedreven), merken we dat de achterwielaangedreven GT Concept geen vering heeft, waardoor deze redelijk stug door de hal stuitert. Ondanks dat blijft het een bijzondere ervaring om in een concept car te rijden. Enkele coole features: door de kleine camera’s aan de weerszijden van de auto heb je geen zijspiegels meer nodig. Je maakt gebruik van kleine schermpjes om de weg in te gaten te houden.
Eindoordeel
Laten we voorop stellen dat het erg bijzonder om in een auto rijden die nooit de weg zal gaan zien. Het geeft aan met hoeveel vertrouwen Opel de toekomst tegemoet ziet en hoe trots ze zijn op haar Opel GT Concept car. Oordelen dat deze totaal nog ongeschikt is voor de openbare weg zou te eenvoudig zijn. We hebben er in de fabriekshal in kunnen rijden en hebben niet al te hoge snelheden kunnen halen. De GT Concept zou (op zijn Opels) wel betaalbaar moeten blijven. Qua concurrentie zitten we dan ook sterk te denken aan de Mazda MX5 (rijtest) en de Peugeot RCZ. Of deze auto er ooit zal komen is de grote vraag, maar als het aan ons ligt zeggen we volmondig JA.