Astra’s als begin of an era: aesthetic shoot met Opels paradepaardjes

In de állereerste Nederlandse Opel Astra-reclame uit ’91 horen we een quote: ‘Een nieuwe visie op ons milieu.’  Niets is zo tijdloos als het milieu aanhalen, blijkt maar weer.

Brengt ons direct bij het agendapunt van elke meeting op de auto-kantoren: elektrisch rijden. We zitten namelijk in de overgang der overgangen, heel de wereld gaat elektrisch. Of het Duitse merk het op papier heeft gezet ‘Heel Holland Elektrisch Met Opel.’ Een héél nieuw tijdperk, dus. Zoals Opel ook een nieuw tijdperk startte met Astra F als vervanger van de Kadett. Gewaagd, de Kadett draaide al vanaf ’37 mee, maar een schot in de roos, want de Astra is nu de succesvolste Opel aller tijden.

First gen Astra X new gen Astra

Goed, een nieuw tijdperk vraagt om een trip down memory lane. We vroegen aan Opel of we de eerste generatie van het succesmodel, de Astra F (1991 – 1998), in een shoot naast de nieuwe Astra Plug-In Hybrid mochten bivakkeren. Pfieuw, het mocht… En dit is het resultaat.

, Astra&#8217;s als begin of an era: <strong>aesthetic shoot met Opels paradepaardjes</strong>
Foto: Jasper Loeffen

Uit het verleden: de Astra F

Huh, de eerste Astra heeft als modelnaam F? Jup, en dat is niet geheel onlogisch. De Opel Kadett stopte namelijk bij model E. Qua techniek was er niet zó veel verschil tussen de laatste Kadett en de eerste Astra, maar het was tijd voor een nieuwe stap. In vijf verschillende carrosserievarianten kwam-ie binnen: hatchback, GSi, sedan, cabrio en als stationwagen. Zoals gezegd: het begin van een serieus succes.

, Astra&#8217;s als begin of an era: <strong>aesthetic shoot met Opels paradepaardjes</strong>
Foto: Jasper Loeffen

Kindje van de eigenaren

Voor ons werd een F uit 1997 beschikbaar gesteld. Mooi, want in ’95 kreeg-ie een facelift. Vol trots brachten de eigenaren, een man en een vrouw, van de Astra F ‘m naar ons toe, en ze bleven de hele shoot bij ons. ‘We hebben altijd Opel gereden. Of ja, we hebben weleens een uitstapje gemaakt, maar we waren weer snel terug bij Opel,’ schetsen ze. Met een grote glimlach wordt ons verteld over de versie die voor ons staat. Hij is brand-en-brandschoon en de zon weerkaatst alsof 1997 wél een heel mooi jaar was. De man vertelt: ‘Je ziet er niet veel meer. En als je er een ziet, heeft-ie meer dan twee ton gelopen. Deze niet: weinig kilometers, de juiste kleuren. Toen ik ‘m ging halen en we kwamen aanrijden, zei ik tegen haar: deze gaat mee naar huis.’

Bijna vergeten we de kern van de shoot: de heerlijke next gen Astra die tegen zijn kont aan óók vitamine D staat te happen.

, Astra&#8217;s als begin of an era: <strong>aesthetic shoot met Opels paradepaardjes</strong>
Foto: Jasper Loeffen

In de toekomst: de Astra 1.6 Turbo Plug-In Hybrid

Maar natúúrijk vergeten we die niet. Sterker nog, hij staat voor altijd in ons geheugen gegrift na een week lang vertoeven. Het is prachtig om te zien hoe tijden veranderen en hoe nieuwe tijdperken worden aangebroken. Aan alles zie je dat Opel inziet dat de wereld vraagt om power, om body. Niet alleen onder de motorkap (er ligt een mooie gecombineerde 180 pk in), maar het exterieur ademt de atletische stijl, terwijl het interieur toonaangevend technisch is op veel fronten. Pluspunten: hij is helemaal ontwikkeld én geproduceerd bij onze oosterburen. Gut bezig.

Dat de Duitsers ‘m helemaal op eigen grondgebied hebben grootgebracht, merk je. De samenwerking tussen de 81 kW sterke elektromotor en de brandstofmotor verloopt uiterst soepel. Hij is serieus zuinig als je wil, maar dynamisch als je zin hebt. En dat heb je natuurlijk vaak. Soepeltjes reageert de 8-traps automaat op alles wat je doet en je hebt een maximaal koppel van 360 Nm direct voorhanden. Als je dat beschikbaar hebt, wil je wel stabiel zijn. Kein Problem: de wegligging en rijdynamiek voelt te allen tijde goed aan. Daar is vooral het 12,4 kWh batterijpakket verantwoordelijk voor. Niet per se direct om die capaciteit, maar ook door de integratie in de aandrijflijn: het zwaartepunt van de Astra ligt daardoor laag.

, Astra&#8217;s als begin of an era: <strong>aesthetic shoot met Opels paradepaardjes</strong>

Elektrisch rijden: de nieuwe, goeie tijd

De actieradius-teller van de compacte plug-in hybride staat op 66-67 kilometer. Zéker geen slecht aantal, en (mede) daardoor verbruik je maar 1,1 l/100km. Als jouw rijgedrag het toelaat, natuurlijk. Iets waar de Duitsers wel naar streven: ‘De zuinige brandstofmotor werkt samen met een krachtige elektromotor om op elke afstand zo economisch mogelijk te rijden,’ wordt gesteld en je kunt 100% elektrisch rijden. Handig, want je weet nooit welke nieuwe milieuzone binnen no time weer wordt uitgepoept door bepaalde gemeenten.

Over nieuwe tijden gesproken… Ook het interieur vertelt dat er een nieuw tijdperk aankomt. Vanuit luxe Alcantara of lederen bekleding stoelen met ventilatie- en massagefunctie bedien je een groot infosysteem dat door het leven gaat als Opel Pure Panel. Waar de Opel F rust geeft door eenvoud, vind je ook rust terug in de nieuwe generatie. En ruimte, véél ruimte.

Nieuwe Astra, nieuwe prijs

Het laat zien dat er nog gelijknissen zijn, maar dan op andere manieren. En natuurlijk ook de verschillen, want als we in 1997 hadden verteld dat de vanafprijs van een Astra €40.499 zou zijn, zouden ze eerst zeggen: ‘Hoeveel gulden is dat?’, om daarna hoofdpijn te krijgen van het getal. Maar als ze dan deze beelden zien in combinatie met de bovenstaande specs en eigenschappen, zullen ze geen paracetamol nodig hebben.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Opel.