Wat betekenen omega’s en heb je ze echt nodig?

Food & Drinks

Het is wel duidelijk hè: je moet goed voor je lichaam zorgen, je hebt er maar één. Je komt tegenwoordig om in de fitness, vegan lifestyles, dieet en sport-artikelen, waar iedereen het wiel heeft uitgevonden, maar niemand geeft nu een duidelijk antwoord van wat er nu echt belangrijk is. Niet gek ook, want wetenschappers zijn het óók niet allemaal eens.

Eén ding dat je vaak voorbij ziet komen zijn ‘omega’s’, maar wat zijn het nou? Dat gaan we je even haarfijn uitleggen vandaag…

Welkom in de Omega wereld

Omega’s zijn vetzuren, en zitten bijna in elk product wat we eten. De gezondere producten althans. Omega 6 zit bijvoorbeeld in walnoten, omega 3 in visolie en omega 9 is te vinden in ons eigen lichaam, maar kan af en toe wel een beetje hulp gebruiken. Hieronder gaan we in meer detail uitleggen wat omega’s doen en hoe het ons helpt in ons dagelijks leven.

Omega 3

Iedereen houd van een lekker stukje vis. Hoe vetter hoe beter en meestal ook hoe lekkerder. Soorten als een zalm, makreel en haring, barsten van de vetten en zijn dus in theorie goed voor je. Het resultaat voor het lichaam is verlaging in cholesterol en het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast wordt er ook gezegd – maar daar is de wetenschap nog niet helemaal over uit – dat omega 3 ook enorm gezond is voor het ritme van het hart.

Omega 6

Deze omega is te vinden in de oliën die we allemaal in de kasten hebben staan. Sesamolie is een heerlijke smaakmaker. Mais- en zonnebloemolie zijn collega’s van sesam, mocht de behoorlijk sterke smaak van sesamolie je niet aanstaan.

Net als omega 3 heeft omega 6 een cholesterol verlagende eigenschap en voorkomt hart en vaatziektes. Het echte voordeel van omega 6 is dat het de groei van kinderen op een positieve manier stimuleert en wordt enorm veel genuttigd tijdens de zwangerschap en als de kindjes geboren zijn.

Omega 9

Dit is het enige vetzuur wat het lichaam zelf kan aanmaken. Het is een zogenaamd enkelvoudig onverzadigd en geen essentieel vetzuur. Het is de goede derde man in een combinatie van omega 3-6-9 en is net zo belangrijk als d’Artagnan uit de Drie Musketiers. Omega 9 is in zijn eentje verantwoordelijk voor de voorkomende werking van diabetes, terwijl deze de andere twee ondersteund.

Omega 3-6-9 Supplementen

Elke persoon moet per dag een bepaald gemiddelde van omega 3-6-9 binnen krijgen om het lichaam normaal te laten functioneren. Dit kun je doen door continu de ‘Schijf van 5’ in de gaten te houden, maar er zijn tegenwoordig ook supplementen die het aanbieden in de juiste verhouding, mits het elke dag ingenomen wordt.

Een supplement is nooit een vervanging voor een gezonde en gevarieerde voeding, maar is ideaal voor dagen dat het je even niet lukt om gezond en gevarieerd te eten of wanneer je net even dat extra’s nodig hebt.

 

Total
10
Share