Motorcross | Manify Interests #35

CREDITS: Vikram Sundaramoorthy
[a>powerkit_alert type=white] Manify Interests is voor de mannen die iets anders willen doen dan elke doordeweekse avond Netflixen of scrollen door social media. We lichten elke week een hobby uit die gewoonweg tof is om uit te voeren en waar je als man écht iets aan hebt. Deze keer in Manify Interests: Motorcross

Vorige keer: Biljarten[/powerkit_alert]

Een nieuwe woensdag, een nieuwe Manify Interests. Deze keer duiken we in de wereld van motorcross. Een hele toffe sport waar we eigenlijk te weinig over weten. Hoe is motorcross ontstaan? Welke soorten van motorcross zijn er? En hoe doen wij Nederlanders het precies in deze sport? Wij vertellen je er alles over in deze editie van Manify Interests!

De geschiedenis van motorcross

Eigenlijk is motorcross een relatief nieuwe sport. Het is namelijk pas na de Tweede Wereldoorlog ontstaan. Tijdens deze oorlog werd er veel gereden op motorfietsen. Dit waren super degelijke motoren die eigenlijk in alle soorten terrein uit de voeten konden. Na de Tweede Wereldoorlog ging met door met het off-road rijden met motoren.

Het off-road rijden wat we nu kennen lijkt niets op wat ze toen deden. Rond de jaren ’50 betekende het off-road rijden simpelweg op weilanden en andere vlakke landerijen rijden. Naarmate het extremer werd kwam men er achter dat de relatief stijve motoren eigenlijk helemaal niet geschikt waren voor de motorcross. De techniek is toen ook met flinke sprongen vooruit gegaan en uiteindelijk kwamen er motoren op de markt die speciaal ontwikkeld waren voor de motorcross.

Motorcross, Motorcross | Manify Interests #35
Foto: Bella M

Verschillende varianten motorcross

Motorcross is de overkoepelende naam voor een aantal verschillende varianten. Er zijn vijf verschillende varianten op motorcrossen. Ben je in de war? Begrijpelijk. We gaan het even haarfijn uitleggen.

Enduro
Deze variant van motorcross draait om uithoudingsvermogen en snelheid. Enduro wordt gereden op een vooraf uitgezet parcours met allerlei obstakels. Rijders moeten zo snel mogelijk hun weg maken over boomstammen, rotsen en andere obstakels. Snelste tijd? Top, dan heb je gewonnen.

Grasbaanrace
Niet dat er na een paar ronden nog veel over is van het gras, maar je snapt het principe. Het draait hierbij om snelheid en bochtenwerk, waarbij de grootte van je cojones in principe uitmaakt wie er wint.

Strandrace
Een van de meest bekende strandraces is de RedBull Knockout, dit is een mix tussen enduro en een strandrace. Snelheid en uithoudingsvermogen zijn belangrijk bij een strandrace.

Supercross
De supercross is de variant die iedereen zich inbeeld als ze denken aan motorcross. Racen op een kunstmatig aangelegde baan met veel bochten en sprongen. Deze variant kan zowel in een hal worden gereden als op een buitenbaan.

Freestyle motorcross 
Bij freestyle laten motorcrossers hun aller sickste tricks ever zien. Althans, dat is de bedoeling want dit gaat nog al eens mis. Een van de meest bekende freestyle crossers is Travis Pastrana, onder andere bekend van Nitro Circus. Om je bij de freestyle een goed beeld bij te geven hebben we hieronder een filmpje ingevoegd van een winnende run tijdens de Red Bull X-Fighters. Dit is een van de meest prestigieuze freestyle events.

Motorcross uitrusting

Dat motorcrossen een levensgevaarlijke sport is mogen duidelijk zijn. De rijders zijn altijd stevig ingepakt en dragen een flinke uitrusting mee op de motor. Het eerste wat je nodig hebt is natuurlijk een helm. Niet zomaar een helm natuurlijk, een echte crosshelm. Deze kenmerkt zich door de uitstekende kinbeschermer. Ook is er geen vizier gemonteerd op de helm, maar dragen ze bij deze helm een crossbril. Bij een crossbril kan je namelijk doorzichtige stickers op je bril plakken, deze kan je een voor een verwijderen als er te veel modder op je bril komt.

Naast de helm en bril zijn de laarzen een heel belangrijk onderdeel van je uitrusting. Deze laarzen komen ongeveer tot halverwege je kuiten. Alles zit stevig ingepakt, vergelijk het met een skischoen. Op deze manier heb je de minste kans op erge blessures als je valt.

Rijders dragen ook vaak rug-, borst- en nekbeschermers. Dit is allemaal om te zorgen dat de kans op schade bij een val of ongeluk geminimaliseerd wordt. En zoals alle motorrijders dragen ze bij de motorcross ook handschoenen. Dit zorgt voor een veel betere rijervaring.

Nederlanders in de sport

Natuurlijk zijn wij als Nederlanders ook vertegenwoordigd bij het motorcrossen. Sterker nog, we hebben een van de beste motorcrossers ter wereld. Jeffrey Herlings, a.k.a. The Bullit, is een Brabantse motorcrosser die al een tijdje aan de weg aan het timmeren is. In 2002 werd Herlings voor het eerst Nederlands kampioen. Sindsdien heeft hij de smaak te pakken. In 2012, 2013 en 2016 werd hij wereldkampioen in de MX2 klasse, het op een na hoogste klassement. Daarna is hij in de Champions League van de motorcross gaan rijden, de MXGP. Uiteraard heeft Herlings deze ook gewonnen, in 2018 is hij kampioen geworden met het fabrieksteam van KTM.

Een andere bekende Nederlandse motorcrosser is Glenn Coldenhoff, hij rijdt voor het zelfde team van KTM als Herlings. Ook Coldenhoff is inmiddels al een aantal jaar actief in de MXGP-klasse. Coldenhoff eindigt tot nu toe elk jaar in de top tien, dit jaar staat hij vooralsnog zevende.

We kunnen dus rustig zeggen dat we lekker bezig zijn bij de cross. Sterker nog, we gaan oerend hard. Wat een bruggetje zeg, want onze grote vriend Bennie Jolink van de band Normaal is namelijk ook een fervent crosser. Zijn meest bekende nummer, Oerend Hard, ging over de cross waar hij met zijn maten altijd oerend hard naartoe reed.

Motorcross, Motorcross | Manify Interests #35
Foto: Loïc Lassence