Slovenie: asfaltwalhalla in bizar mooie natuur!

CREDITS: Jasper Loeffen

Motorliefhebbers, opgelet! Want we hebben er eentje voor op de bucketlist. Slovenië herbergt namelijk de mooiste wegen van Europa. En dat met uitzichten die je niet snel vergeet. Denk aan wegen zoals de Eifel of Luxemburg, maar dan met de uitzichten vergelijkbaar met Yosemite National Park en kustwegen zoals in Amalfi. We gaan je vertellen waarom je hier een keer moet gaan rijden!

Met Harley-Davidson door Slovenie

We vlogen op Venetië om aan de Adriatische kust te beginnen, in het zuiden van Slovenië. Eerst even drie gloednieuwe Pan America’s en een Road King Special ophalen bij de Harley-Davidson dealer in Treviso (Italië). Vanaf daar is het via een prachtige kustroute maar drie uurtjes naar onze uitvalsbasis in Portorož. Niet geheel toevallig was hier een Harley Owners Group-rally aan de gang, met meer dan 30.000 (!) motoren. De omgeving trakteert al deze motorliefhebbers op de meest prachtige uitzichten over de Golf van Triëst en omgekeerd trakteren de Harley-eigenaren de omgeving tot diep in de nacht op prachtige uitlaatconcerten en optredens van bands die nóg meer herrie maken. Heerlijk om een keer mee te maken, maar vooral fantastisch om te zien wat de altijd geïnteresseerde Harley-fans van hun eigen motoren hebben weten te maken. De meest bizarre creaties komen voorbij. Af en toe schud een volgetatoeëerde man met baard zijn hoofd bij het zien van de gloednieuwe Harley-Davidson Pan America. Alleen maar mooi.

Slovenië, Slovenie: <strong>asfaltwalhalla</strong> in bizar mooie natuur!

Kustwegen van Slovenië en Kroatië

Op de eerste dag staan er kilometers aan prachtige kustwegen op de planning in zowel Slovenië als ook een stukje Kroatië. Kustdorpjes als Piran, Izola en Poreč (Kroatië) leveren fantastische plaatjes op, helemaal als we onze drone even de lucht in sturen. Een aanrader is om een van de vele wijn- of olijfolieroutes te rijden. Op deze routes (download ze hier) staan de meest fantastische wijnranken en olijfbomen, met prachtige uitzichten over de zee. Ongelofelijk – en bijna gevaarlijk – op wat voor uitzichten je hier getrakteerd wordt. En dan te bedenken dat we het in Nederland moeten doen met enkele door fietsers overbevolkte dijkjes.

Als je hier in de omgeving wil overnachten, raden we je aan om een Airbnb te zoeken in Kroatië. Hier kan je voor hetzelfde bedrag een stuk luxere accommodatie vinden, terwijl alles toch heel dicht bij elkaar is. Overigens is Slovenië totaal niet prijzig, maar we blijven toch Nederlanders hè? Let er wel op dat je jouw ID bij de hand hebt. Kroatië maakt namelijk geen onderdeel uit van het Schengen Akkoord, waardoor je nog ouderwets je legitimatie mag laten zien bij de grenscontrole. Twee keer zelfs, want eerst doe je dat in Slovenië en – na een kort ritje door nomansland – ook in Kroatië.

Echt volledig langs de kust rijden is soms een uitdaging, want de doorgaande wegen trekken je soms weg van de kustlijn. Het is daarom des te leuker om de kleinere wegen te pakken en de echte Kroatische kustplaatsjes te ontdekken. Mocht je het stukje van Istrië uit hebben gespeeld – of over willen slaan – dan kan je de zuidelijkere route naar Zadar en Split nemen. Dat is wel even kilometers vreten, maar de uitzichten worden ook daar rijkelijk beloond. Nog iets meer tijd? Dan zijn de tientallen eilanden voor de Kroatische kust en het National Park Plitvice een absolute aanrader.

 TomTom Rider
Alle Harley’s hebben een navigatiesysteem dat te bedienen is via de Harley-Davidson app, maar wij hadden al wat voorwerk gedaan. Op de TomTom Rider hadden we al een aantal prachtige routes in de omgeving uitgestippeld. Spannend én bochtig! We hebben ze gereden, hier en daar wat verbeterd en stellen ze hier beschikbaar. Scheelt jou weer! Download ze in dit artikel, free of charge.

Slovenië, Slovenie: <strong>asfaltwalhalla</strong> in bizar mooie natuur!

De bergen in

Op dag twee daalt het kwik onder de 30 graden en besluiten we kilometers te gaan vreten. De navigatie staat ingesteld op Lake Bled, een meertje dat je vast wel herkent van Instagram. De meest spannende weg brengt ons daar in 4,5 uur. Een aardige 220 kilometer, waarvan een stuk van zo’n 10 kilometer onverharde bergwegen. Kenners zullen dit stukje onverharde wegen herkennen van de Trans Euro Trail. Onze drie Pan Am’s schreeuwden hierom, maar met een Road King is het een zwaar gevecht.

Het lijkt voor de Road King Special rijder een fata morgana, maar zijn we aangekomen bij een van de mooiste meren van Slovenië: Lake Bohinj. En hoewel dit een wat drukker gebied is en doodlopende weg is, is het dé plek om extra te genieten van een lunch of drankje om jezelf op te laden voor de rest van de etappe. De resterende route naar het meer van Bled kan je rijden via de 209 hoofdweg en langs het water Sava Bohinjska of je kiest de prachtige kronkelige 905 weg door de binnenlanden. De 905 stelt niet teleur en geeft je alvast een impressie van wat er de volgende dag gaat komen. Eenmaal bij het meer aangekomen snap je waarom het zo’n toeristische trekpleister is. In het midden van het meer bevindt zich een mini-eilandje met een fotogeniek kerkje erop. Onze drone lustte er wel pap van.

Rondom de Triglav

De volgende dag staan de mooiere wegen van ons continent  op het programma. Na een rondje rondom het meer van Bled rijden we door de prachtige Sloveense binnenlanden. De route vervolgt over de 907. Een superstrakke en nieuwe asfaltweg, gecombineerd met de serene rust van de Sloveense natuur maken het een waar feestje om te rijden. En er rijdt dus bijna geen ander verkeer, waardoor je dubbel kan genieten. Dit zijn de wegen waarvoor je motor bent gaan rijden! Eén met de machine, de natuur en de weg. Met hier en daar een glimp van de Triglav, de hoogste berg van Slovenië.

En net voordat je dacht dat het leven niet beter kon, nemen we de 206 weg in zuidelijke richting. Mocht je iets meer tijd hebben, dan kan je ook Oostenrijk of Italië ontdekken. Maar je mag de 206 weg langs de Soca rivier absoluut niet overslaan. De haarspeldbochten door Nationaal Park Triglav zijn fantastisch, helemaal als je bedenkt dat overal waar je kijkt rotspartijen boven de bomen uittorenen. Je valt hier van de ene verbazing in de andere, en dat terwijl je ook op de weg moet blijven letten. De afgronden zijn hoog, maar op de weg is het relatief rustig. Je kan in heel Slovenië heel goed doorrijden. Maar weet wel dat het langs de Soca rivier in de zomer redelijk druk kan zijn.

Slovenië, Slovenie: <strong>asfaltwalhalla</strong> in bizar mooie natuur!

Geheimtip

Al decennia maken automerken verschillende commercials op de Sloveense wegen. Niet gek ook, want de wegen liggen er strakker bij dan een clean shave bij de barbier. En met de meest epische uitzichten en natuur is het the place to be voor bochtenvreters. Daarom móet je na de 206 de 203 in noordelijke richting (Italië) rijden. Vervolgens buig je naar rechts af over de 902 (Mangart Pass) en maak je kennis met de hoogste weg van Slovenië. Kenners noemen het ook de mooiste alpine weg van Slovenië of misschien wel de Alpen. De Mangart Pass is smal en verveelt nooit. Hou je hoofd er wel bij, want de afgronden zijn diep en er staat voor het grootste gedeelte geen vangrail. Van tunnels, haarspeldbochten en stijgingen van rond de 25% is dit het pièce de résistance van de Sloveense wegen. Let op: check vooraf of de weg open is, vanwege de weersomstandigheden. Daarnaast betaal je € 10 voor de toegang tot deze weg. Met dit geld wordt de natuur in stand gehouden en wegen onderhouden.

De volledige route van Portorož naar Lake Bled en terug door deze prachtige stukjes natuur, download je hier.

Harley-Davidson Pan America
De adventure bike van Harley is een ware compagnon op dergelijke roadtrips. Na 1100 kilometer op deze nieuwe motoren, kunnen we met zekerheid zeggen dat we fan zijn geworden van de Pan Am. Hij heeft de coolness van Harley en het comfort van een echte adventure bike. De bochten stuur je de Pan Am met één hand door en ook op snelheid kan er geen andere Harley-Davidson aan tippen.

Harley-Davidson Road King Special
De Road King Special is een van de grootste fietsen van het merk. Het is was hard werken om de Pan America’s bij te houden, vooral in de bochten. Dat is toch die 100 kilo (30% meer dan de Pan Am) die je extra mee moet slepen. Op de rechte stukken als je achter de Road King Special zat, voelde je je toch enigszins jaloers op het geluid…

Terug naar de Sloveense kust

Nadat je bent getrakteerd op een van de mooiste wegen van Europa, sta je voor de keuze. Of je maakt een heel rondje rondom de Triglav, of je trekt je plan verder. Wij gingen terug naar onze uitvalsbasis aan de Sloveense kust: Portorož. Daar zijn meerdere opties voor om er terug te komen. Onder het motto ‘my way or the highway’ namen we uiteraard niet de snelweg, maar de mooie wegen door de binnenlanden. Een extra traktatie die je krijgt als je stukjes door Italië rijdt, is dat je heerlijke espresso’s kan drinken tijdens een korte pauze. Helemaal voldaan kom je weer terug aan de kust en wacht de zee op een plons.

Besluit je nog meer dagen in Slovenië te verblijven dan hebben we nog een route voor je, van een eerdere trip naar die prachtige land. Check ‘m hiero.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Harley-Davidson.