Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Stel je rijdt op de snelweg, je kijkt in je spiegels en ziet een verlichte horizontale balk op je af komen. Als hij plots van baan verwisselt om je in te halen, komen daar ook nog eens dynamische LEDS bij alsof het Michael Night is. Tijdens het passeren hoop je om meer duidelijkheid, maar je moet eerlijk toegeven: zoiets heb je nog nooit gezien!

Het is de nieuwe Pan America van Harley-Davidson. De nieuwe BMW GS-killer.

Althans, dat hopen ze natuurlijk bij Harley. Maar om dé standaard van alle adventure bikes te killen, zal je van goede huizen moeten komen. Wij mochten als een van de eersten de nieuwe H-D Pan America testen in een Duitse basaltmijn en op de autobahn.

Harley-Davidson Pan America

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Designed for adventure

Om heel eerlijk te zijn: we zijn ontzettend blij met de nieuwe weg die Harley-Davidson is ingeslagen en de nieuwe Pan Am komt dan ook als geroepen. Veel adventure bikes hebben iets saais. Iets degelijks dat pas interessant wordt als je de wereld rond gaat rijden of als je boven de 50 bent. Of een combinatie daarvan.

Dat is een beeld wat eigenlijk helemaal niet past bij ‘adventure’, toch? Gelukkig is daar Harley-Davidson met een futuristische machine, die wat ons betreft de touringwereld op z’n kop mag zetten.

De Pan America is een compleet nieuwe aanvulling in de catalogus van Harley-Davidson, maar sluit naadloos aan bij de nieuwe weg die ze een aantal jaar geleden zijn ingeslagen.

Everything is a road

Wie had ooit gedacht om off-road te gaan met een Harley? Wij niet. Maar toch gingen we van de gebaande paden en hebben we de Pan America kunnen testen op een zachte ondergrond. Met niet al te veel uurtjes off-road in de pocket, probeerden we de nieuwe Harleys toch tot het uiterste te testen. Een combinatie van goede training en technologie zorgde ervoor dat we al redelijk snel vertrouwd waren op het apparaat. Na enkele uurtjes reden we moeiteloos de meest stijle heuveltjes op en af. Speciale noppenbanden die gemaakt zijn in samen werking met Michelin, zorgden voor extra grip.

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Motorblok

Nog nooit bracht Harley-Davidson een snellere motorfiets uit dan deze. Tussen je benen zit een vloeistof gekoelde V-Twin met 152pk (yes, dit is voor het eerst dat Harley het over pk’s heeft) met 122 Nm. Dit is vergelijkbaar met een superbike van 10 jaar geleden en nu dus in een adventure van Harley-Davidson!

Het blok is de eerste in de volledig nieuw ontwikkelde powertrain van het merk. Voor de liefhebbers is het misschien even slikken, want deze motor produceert géén iconisch Harley-geluid. Sterker nog: het geluid is best saai, zoals bij de meeste vergelijkbare motoren met een standaard uitlaat en de dempers er in. De Screaming Eagle-pijpen deden overigens wel wat, maar het verbleekt bij het geluid van andere modellen logischerwijs.

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Touring becomes detouring

Hoewel je met de Pan America bij wijze van spreke hemelsbreed over de wereld zou kunnen vlammen, wil je er eigenlijk gewoon zo lang mogelijk op zitten. De Pan America 1250S rijdt als een zonnetje. Vanuit alle toeren is hij ontzettend vloeiend en hij schakelt super smooth, wat echt lekker is als je staand door de modder heen raust.

Maar ook op het asfalt is de Harley je nieuwe beste maat. Op de autobahn tik je zonder moeite de 200 km/h aan en ook tijdens het bochtenwerk, dat de Duitse Eifel rijk is, staat hij heel goed z’n mannetje.

Is het de lekkerste rijdende motor ooit? Niet per se, maar het scheelt niet veel. Een BMW GS of Ducati Multistrada is wat ons betreft nog easier. En bij die laatste heb je dan ook nog eens een berg extra power. Maar goed… het is een stuk minder uniek dan deze eerste adventure bike van H-D.

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Technologie

Qua technologie springt de nieuwe Harley-Davidson Pan America er echt bovenuit, met als primeurtje: Adaptive Ride Height. Voor de niet-lange medemens zakt de volledige motor door z’n vering bij stilstand, als een stadsbus. Staat het zadel ook op z’n laagste stand? Dan kan vrijwel iedereen bij de grond, met platte voet. Dit systeem zit overigens alleen op de 1250S, dat staat voor ‘Special’.

Ook handig: Tilt Hold. Sta je op een schuine helling, al dan niet in de blubber, dan druk je de remmen goed in en blijft de motor handig op z’n plek.

Bestel je de 1250S, dan heb je ook nog eens Adaptive Cornering Light, wat er ongelofelijk sick uitziet. Of het functioneel is kunnen wij slecht beoordelen, aangezien we nog niet in het donker hebben gereden.

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

En dan zijn er de standaard dingetjes natuurlijk, zoals Traction Control, Cornering ABS en handvatverwarming (bij de Special). Althans… standaard bij vergelijkbare motorfietsen, maar nog nooit op een H-D. Wat we wel al eerder op een Harley zagen is Cruise Control en natuurlijk een joekel van een ‘anti glaze’ Touch Screen, zoals bij de LiveWire.

Dit scherm is volledig te personaliseren en super overzichtelijk. Koppel je je telefoon via de H-D Connect-app, dan heb je ook nog eens controle over je navigatie, muziek en belfuncties.

Ook handig in te stellen via de knoppen op het stuur: de verschillende presets van verschillende rijmodi. Wil je de custom presets maken, dan doe je dit in stilstand op het Touch Screen.

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Rijmodi Pan America

De verschillende rijmodi, waarvan je de presets tijdens het rijden kan wisselen, zijn bij de Pan America belangrijker dan ooit. Omdat je met deze motor vrijwel elke ondergrond de baas kan, is het belangrijk dat je de motor goed instelt. Zo zijn er een aantal presets van Harley zelf: Sport, Road, Rain, Off Road en Off Road Plus.

Deze veranderen de instellingen op gebied van onder andere gasrespons, inbreng van elektrische systemen en het Semi-Active Suspension System. Deze registreert ten eerste het gewicht van de lading en passagiers op de motor en past zich hierop aan. Maar daarnaast zijn er verschillende profielen te verwerken in de verschillende rijmodi, van Comfort tot Off-Road Soft en Off-Road Hard. 

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Harley-Davidson Pan America 1250 vs. 1250S

De standaard Pan America 1250 is met € 18.995 goedkoper dan de voornaamste concurrent, de BMW GS, en helemaal goedkoper dan de Ducati Multistrada in vergelijkbare klasse. Dat is typisch voor een Harley-Davidson, maar voor ons natuurlijk goed nieuws. Maar we zullen je eerlijk aanraden: ga voor die 1250 Special.

Hiervoor krijg je zoveel meer features, zoals Adaptive Ride Height, Semi-Active Suspension System, Adaptive Cornering Lights, bandenspanning monitoringssysteem, verwarmde handvatten, handkappen, etc…

De prijs? Vanaf € 21.995 staat deze bij jou op de stoep. Al verwachten (en hopen) we dat je ‘m mee de weide wereld in neemt, in plaats van ‘m voor je huis te laten staan. Hoewel dat best mooi zal staan, want het is een waar pronkstukkie!

, Harley-Davidson Pan America: GS-killer?

Conclusie

En om dan terug te komen op de vraag: is de nieuwe H-D Pan Am een GS-killer?

Wat ons betreft bestaat er een wereld voor beide, maar we verwachten dat Harley een aardig deel van de adventure riders gaat overtuigen om over te stappen. Wij lopen er in ieder geval heel warm voor!