In Hollywood worden ondernemers neergezet als genieën, gekken of gladjakkers. Soms alle drie tegelijk.
Maar onder al dat spektakel zitten filmquotes verstopt waar je als ondernemer wél wat aan hebt. Geen ‘live, laugh, love’ maar statements die je op jouw persoonlijke visitekaartjes wil zetten.
Onverwachte filmquotes voor ondernemers
Hier zijn tien filmquotes van ondernemers die je niet (áltijd) in een businessboek vindt, maar die wél blijven hangen.
“Greed, for lack of a better word, is good.”
— Gordon Gekko, Wall Street (1987)
Je hoeft het niet met ‘m eens te zijn, maar Gekko’s uitspraak zet je wel aan het denken. Over drijfveren. Over morele grijstinten. En over hoe ver je bereid bent te gaan voor succes.
“I’m not dismissing the value of higher education; I’m simply saying it comes at the expense of experience.”
— Mark Zuckerberg, The Social Network (2010)
Een gefictionaliseerde Zuckerberg, al is zijn boodschap wel on point. Leren doe je niet alleen uit boeken. Soms leer je pas echt iets als je faalt, en daarna gewoon weer opstaat.
“I don’t want to survive. I want to live.”
— Solomon Northup, 12 Years a Slave (2013)
Eén van de filmquotes die niet eens per se over ondernemerschap, maar in kern klopt-ie. Over keuzes maken vanuit visie. Het gaat niet alleen om de tent draaiende houden, het gaat juist om bouwen aan iets dat je écht wil.
“It’s not about money. It’s about sending a message.”
— The Joker, The Dark Knight (2008)
Oké, hij is geen CEO van een techbedrijf. Toch snapt deze psychopaat branding beter dan de gemiddelde start-upfounder. Alles draait om het verhaal dat je vertelt en dat hoef je niet altijd met geld te onderstrepen.
“You can’t handle the truth!”
— Col. Jessup, A Few Good Men (1992)
Niet per se een ondernemersquote, wél eentje die je als ondernemer soms aan jezelf moet stellen. Kun je de rauwe waarheid aan? Over je product? Je team? Jezelf?
“You wanna be a big cop in a small town? Fuck off up the model village.”
— Hot Fuzz (2007)
Klinkt als een lompe grap, alleen is-ie wel doortastend: mik je op impact, dan moet je niet bang zijn om buiten je comfortzone te stappen. Groeien is verhuizen van het kleine speelveld naar het grote.
“Always be closing.”
— Blake, Glengarry Glen Ross (1992)
Dé mantra voor verkopers wereldwijd. Niet echt subtiel of vriendelijk, alleen in een wereld waar aandacht schaars is en kansen zeldzaam zijn, soms wel nodig.
“If you build it, he will come.”
— Field of Dreams (1989)
Visionairs snappen dit. Soms moet je iets bouwen zonder te weten of het werkt. Zonder proof of concept.
“You got a dream, you gotta protect it.”
— Chris Gardner, The Pursuit of Happyness (2006)
Deze komt recht uit de onderbuik. Een reminder dat dromen fragiel, maar ook heilig zijn. Laat je niet afleiden door mensen zonder visie. Of zonder lef.
“Risk is what keeps us young, isn’t it, darling?”
— Aunt Emma, The Wolf of Wall Street (2013)
Terwijl de dollars richting Zwitserland vloeien, laat tante Emma even zien dat risico nemen geen leeftijd kent. Ondernemen is lef tonen. Soms tegen beter weten in.
“We are the music makers. And we are the dreamers of dreams.”
— Willy Wonka, Willy Wonka & the Chocolate Factory (1971)
Onderschat nooit de kracht van verbeelding. Willy Wonka is in feite een briljante – zij het licht gestoorde – ondernemer. Hij laat zien dat creativiteit net zo belangrijk is als cijfers.
“Do you like your job?”
— Samantha, Her (2013)
Een simpele vraag. Maar hoe vaak stel je ‘m echt aan jezelf? En wat als het antwoord ‘nee’ is? In een wereld van hustle culture en KPI’s is deze quote een zachte, doch scherpe spiegel.
“A man tells so many stories, that he becomes the stories. They live on after him.”
— Big Fish (2003)
Ondernemen is ook mythevorming. Verhalen creëren. Je merk is geen product, het is het verhaal dat mensen erover doorvertellen. Soms moet je zelf je legende worden.