Van zero naar hero: deze entrepreneurs gingen van de bodem naar de top

CREDITS: Bigstock

Aan rijk geboren worden is niks aan. Oké, het is misschien een droom voor velen om rijk te worden. Maar als je vanaf jongs af aan alles al hebt wat je hartje begeert terwijl je er geen fluit voor hoeft te doen? Dan klinkt het opeens heel saai.

Deze entrepreneurs gingen van zero naar hero 

We hebben er veel meer respect voor als iemand met niks begint en ons verbaast met een heerlijk cliché zero to hero verhaal. En dan hebben we het niet over entrepreneurs die met een “small loan of a million dollars” een imperium opbouwen. Sorry not sorry, Trump.

Nee, nee, dan hebben we het over mannen die vanaf hun geboorte niks te makken hebben en uiteindelijk het onmogelijke doen. Gelukkig zijn er genoeg van die succesverhalen, en de beste verhalen daarvan hebben wij natuurlijk haarfijn op een rijtje gezet – inclusief tips en lessen in video format. Om jou te inspireren, amigo.

John Paul DeJoria – Patron Tequila & entrepreneur in haarproducten

Als ‘started from the bottom now we here’, een persoon zou zijn dan was het sowieso John Paul Dejoria. Deze man heeft ondertussen een netwaarde van 2.9 miljard achter zijn naam staan, maar vroeger was John Paul de definitie van broke. Op zijn tiende leeftijd verkocht hij kerstkaarten en kranten om zijn familie financieel te helpen, waarna hij zelfs een tijdje bij een pleeggezin heeft gewoond. Uiteindelijk heeft John Paul middels een lening van 700 dollar een waar imperium opgebouwd. Dat deed hij door van deur-tot-deur shampoo te verkopen met zijn auto waarin hij destijds nog woonde. Ongelofelijk.

Frank Poore – driemaal zijn bedrijf verkopen

Een bedrijf verkopen. Dat klinkt normaal gesproken als een gebrek aan overtuiging in zijn bedrijf. Maar als iemand zoals Frank Poore het driemaal doet? Ja, dan mag je het misschien wel gewoon een mastermove noemen. Vroeger had de Amerikaan geen geld om een studie te volgen en sloot zich uiteindelijk aan bij het leger. Na zijn eerste uitzending gebruikte hij het geld van het leger voor college, waarna hij CommerceHub opzette.

Hij liet CommerceHub overnemen door Comcast, maar zij misten met het verlies van Frank al snel een duidelijke richting waarna ze Frank weer als CEO in de handen namen. Toen ze meer waarde wilden genereren brachten ze het bedrijf naar de beurs en daarna verkochten ze de onderneming opnieuw, ditmaal voor 1.1 miljard dollar. Tja, zo kan het dus ook.Ondernemers

Do Wong Chan – Forever 21

In 1981 vertrok Do Wong Chan samen met zijn vrouw vanuit Korea richting de VS. En “niet zeuren, maar poetsen” was destijds het levensmotto van dit Koreaanse stel. Do Wong Chan moest namelijk drie banen tegelijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen: zo is Chang conciërge, pompbediende en medewerker in een koffiezaak geweest. In 1984 besloot het stel om hun geluk te beproeven met de eerste kledingwinkel. Dat geluk heeft aardig gesmaakt, want ondertussen is Forever 21 een waar internationaal imperium met maar liefst 480 winkels en een jaarlijkse omzet van 3 miljard dollar.

Francois Pinault – luxegoederen magnaat

1974. Het jaar van de dramatische finale tegen West-Duitsland, en ook het jaar waarin Francois Pinault zijn middelbare school verliet. De reden? Pinault werd gepest omdat hij geen geld had. Fast-forward naar 2023 en Pinault is nu al jarenlang het gezicht van ‘Kering’ als luxegoederen magnaat. Vroeger kocht hij allerlei kleine bedrijven op toen de markt crashte, maar ondertussen is deze entrepreneur de eigenaar van enorme modehuizen zoals Gucci, Stella McCartney, Alexander McQueen en Yves Saint Laurent. En met een netto waarde van 14.2 miljard dollar weten we wel wie er als laatste lachte tussen Francois en zijn pesters van vroeger.

Leuk detail: hij heeft de absolute droomvrouw Salma Hayek aan zijn zijde. Vervelend…