Aston Martin en Bowmore lanceren 52 jaar oude whisky van €80.000 (!)

Food & Drinks

Meer dan 52 jaar geleden sloegen het Schotse whiskymerk Bowmore en het Britse Aston Martin de handen al ineen voor een zéér unieke collab. Een hele unieke fles whisky moest het resultaat worden, en nu is het moment daar: de ARC-52 is gebotteld en direct een van de meest unieke whisky’s op de markt. Een kroon die het resultaat is van shared values. De Aston Martin ARC-52 is een soort tijdmachine; half Aston Martin, half Bowmore.

Bowmore Aston Martin ARC-52

Aston Martin zorgde voor een kunstzinnige fles op basis van hun eigen designprincipes en Bowmore was op zijn beurt verantwoordelijk voor het produceren van een ongeëvenaarde whisky. Die wij hebben mogen proeven overigens. We kunnen je als liefhebbers vertellen dat dit een wel heel bijzonder moment heeft opgeleverd, mede omdat het ook direct een van de meest bijzondere whisky’s is die we ooit gehad hebben. Het verhaal, het design, maar natuurlijk vooral de smaak. Dit is niet zomaar een creatie. We hebben het hier over Champions League-niveau.

Het áller-állerhoogste niveau

De 52-jarige whisky is voor de rijping opgesplitst in verschillende vatstijlen. 50% gerijpt in American Oak Hogshead en 50% in European Oak Butt. Dit levert een diep gelaagde smaak op dat perfect in balans is. Deze whisky heeft in de complexiteit van smaken het ultieme evenwicht gevonden tussen kruidige-medicinale tonen in combinatie met exotisch fruit, praline en butterscotch.

Een whisky future proof maken is zo makkelijk nog niet, maar Bowmore is het zeker gelukt met deze ARC-52. De ARC-52 is geïnspireerd op het verleden, terwijl the look and feel anders doet vermoeden. Again: zoals dat bij Aston Martin ook het geval is. Natuurlijk is dit het áller-állerhoogste niveau. Iets waar Bowmore altijd naar streeft. Elke druppel whisky die in jouw glas komt heeft aandacht gekregen, geeft diepte en is onderscheidend. Alles om de multidimensionale single malt vorm te geven.

Er zijn slechts 100 flessen van de ARC-52 gemaakt. Elke fles is genummerd en heeft een certificaat gekregen door middel van een QR-code. En dat is terug te zien in de prijs. Bowmore vertelt dat die onder andere gebaseerd is op schaarste, vraag, productiekosten en marktwerking. Wat komt er dan uit? Tja, op een prijskaartje van €80.000. Dat is niet zomaar iets, maar dan ben je wel de trotse eigenaar van een hele unieke fles whisky. Nu nog een moment vinden om ‘m te openen, want dicht laten en de fles als investering te zien is zonde. 

Total
1
Share