Land Rover Defender 110 P400E: iconisch en futuristisch

Er zijn van die auto’s waar je mee opgroeit. Ze zijn herkenbaar voor ie-de-reen: van de Volkswagen Golf tot de Porsche 911. Eigenlijk lijkt alleen het straatbeeld te veranderen, deze vormen blijven hetzelfde.

Land Rover Defender 110 P400E (2022)

De Land Rover Defender hoort ook in dat rijtje thuis… Totdat het allerlaatste model van de tekentafel kwam. Die is zó modern getekend, waardoor het in eerste instantie lijkt alsof je met een prototype te maken hebt.

, <strong>Land Rover Defender 110 P400E:</strong> iconisch en futuristisch
Foto: J-RO Media

Stukje history

Dat Land Rover zo herkenbaar was – of ja, is – heeft natuurlijk te maken met het aantal jaartjes dat ze al meedraaien. Alweer 75 jaar, namelijk. Na de Tweede Wereldoorlog was er door de wederopbouw logischerwijs niet heel veel vraag naar luxueuze auto’s. Dit was juist wel hét segment waar Rover in uitblonk, dus er moest een alternatief komen. Geinspireerd door Jeep kwam Rover met een vierwielaangedreven truck. Een oersterk voertuig dat zowel zijn mannetje stond in ondiep water als onherbergzaam terrein. Niet alleen luxe, maar ook nog eens retefunctioneel.

De naam? Land Rover Series I. In 1958 volgde de Series II  en in 1985 rolde de laatste Series III van de band. In 1990 werd de aanduiding ‘Series’ vervangen door Defender, zoals we deze nu kennen. Maar zoals de Engelsen wel vaker doen, besloten ze ook toen weer een knipoog te geven naar het verleden.

Want al in 1983 (nog in het Series tijdperk) is men begonnen met de typering ’90’ en ‘110.’ De cijfers weerspiegelen de lengte van de wielbasis. 90-inch is zo’n 2,30 meter en 110-inch staat gelijk aan 2,80 meter. En zie hier het onstaan van de benaming Land Rover Defender 110.

Waar we het ‘compacte model’ al eerder aan de tand hebben gevoeld, is het nu de beurt aan het grotere broertje: de 110.

Belangrijke kenmerken van de Landrover Defender P110 (2022)

– Kleur: Gondwana Stone
Motor: 2.0 liter benzine
– Vermogen: 404 pk / 297 kw
– Gewicht: 2.613 kg
– Topsnelheid: 191 km/h
– Vanafprijs: € 83.324
– De versie die wij reden: € 112.718

, <strong>Land Rover Defender 110 P400E:</strong> iconisch en futuristisch
Foto: J-RO Media

Imponerend

Dat ‘de 110′  imponerende afmetingen heeft is een understatement. De Defender is 1,97 meter hoog, 4.80 meter lang en 2.10 meter breed. Je merkt het bij het instappen, inparkeren en andere auto’s voorbijrijden. Niets wijst erop dat deze auto zich wil meten met een ander voertuig. Zet er een BMW X5 of een Audi Q7 naast en ze verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zéker als je er ook nog een daktent op knalt, zoals ons. Waar je ook nog prinsheerlijk in kan slapen.

Hoewel de Land Rover Defender 110  is uitgerust met een 2.0 liter benzinemotor, wordt er toch maar even 404 pk uitgeperst. Met 2.600 kg is-ie echt aan de zware kant, maar hij knalt toch van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden. De topsnelheid van 191 km/h lijkt laag – alleen dat is het allesbehalve met zo’n immense auto.

Door het plug-in hybride systeem kun je op de volledige EV-stand zo’n 50 kilometer rijden. Niet bijsterveel, maar het systeem is vooral bedoeld als extra ondersteuning van de benzinemotor. Tijdens het rijden merk je dat het systeem uit zichzelf af en toe over slaat van benzine naar EV. De combinatie is heel nice: met name het wegrijden in stilte én de snelheid van wegrijden is bewonderenswaardig. Kers op de taart: je kunt je auto hierdoor ook kwijt op een elektrische laadplek.

The looks

Zoals omschreven is de Land Rover Defender 110 zó futuristisch dat het haast een prototype lijkt. Maar misschien is dat wel het grootste compliment wat je een auto kunt geven. Een prototype die op een beurs te zien is, is vaak zo uniek getekend dat het nauwelijks haalbaar is om in productie gebracht te worden. En ondanks de moderne looks, is-ie gelukkig nog lekker vierkant gebleven. Daarom is het nog steeds een echte Defender.

Dat het nog een échte Defender is, kom je te weten door nog meer accenten. Denk bijvoorbeeld aan de traanplaten op de motorkap,  waar een volwassen man nog steeds op kan staan (mocht het noodzakelijk zijn). Of de achterklep die (erg onhandig) naar rechts openslaat. Of het reservewiel dat met bouten vastzit aan de achterklep, maar soms in de wegzit. Dat zijn juist die dingen waar je van gaat houden. De imperfectie en steeds maar weer die knipoog naar het verleden.

Eén van de beste specs: de bagageruimte. We hebben de auto mogen gebruiken gedurende een campeervakantie – bepakt en bezakt omdat er ook een kleine koter mee moest… Toch paste alles met groots gemak in de kofferruimte die bijna 700 liter groot is. Past het niet? Dan klap je eerste zitrij plat en heb je maar liefst 2100 liter aan kofferruimte.

Eindoordeel

De paden op, de lanen in. Dat moet je doen met een Defender. We hebben helaas niet veel off-road kunnen gaan in onze testperiode, maar gezien de vele instellingen weten we dat Land Rover hier geen steken heeft laten vallen. De 110 is een echte aanrader als je van comfort en kracht houdt. Door het plug-in hybride systeem is-ie helemaal bij de tijd. En toch herkenbaar gebleven als die ‘good old’ Defender. En voor de liefhebbers ziet de toekomst er zonnig uit; de Land Rover Defender 130 is al aangekondigd.