Roadtrip door de Elzas met de Land Rover Defender 90 D300

Travel

Wat is er beter dan een roadtrip met de nieuwe Land Rover Defender 90 D300? Precies, he-le-maal niets. De combinatie tussen comfort, prestaties en emotie maakt de ‘nieuwe’ Defender tot misschien wel de ultieme roadtripbuddy van dit jaar.

Eerder schreven we al een artikel over de Land Rover Defender 90 P400  en zijn off-road prestaties. Deze keer hebben we zijn Diesel Brother ook flinke stukken over het asfalt laten rollen. We vertrekken naar de Vogezen, vanaf ‘s-Hertogenbosch zo’n 600 kilometer asfalt vreten via de Deutsche Autobahn. 

Land Rover Defender 90 D300: ultieme roadtripbuddy

De Defender 90 D300 komt tot leven wanneer je de startknop indrukt. Ergens zou een ouderwetse sleutel niet misstaan. De zes in lijn dieselmotor levert 300 pk en 650Nm koppel tussen de 1.500 en 2.500 toeren per minuut. Hij bromt je vriendelijk tegemoet, terwijl de luchtvering zich instelt op de juiste rijhoogte.

In de stad voelt deze SUV als een olietanker in het Suez-kanaal, maar eenmaal op de snelweg kan hij zijn vermogen aardig kwijt. Met 300 paarden achter de neusgaten rijd je menig bestuurder het snot voor de ogen.

Land Rover Defender 90 D300 (12) MANIFY

Duimpjes binnenharken

Via Eindhoven, Keulen, Saarbrücken en Straatsburg rijden we naar beneden door het Rijndal tot de stad Colmar. Aan de oostkant zie je het Zwarte Woud en in het westen zie je het Vogezen Massief verrijzen. Onderweg worden er aardig wat duimpjes opgestoken en foto’s gemaakt. De Defender 90 D300 is een opvallende verschijning, zeker in Tasman Blue. Het is tijd om de snelweg te verlaten en het Vogezen Massief in te rijden via de Munstervallei.

Turckheim

Onze eerste stop is Turckheim. Dit dorpje ligt vlakbij Colmar, tussen de wijnranken waarop Pinot Blanc, Pinot Gris, Pinot Noir, Riesling, Gewurzstraminer en Muscat groeien. Turckheim is bekend om het Grand Gru gebied Brand waar dan ook veel lokale wijnboeren hun druiven laten groeien. Ben je hier in de buurt dan is het bezoeken van een lokale wijnboer een must. Turckheim is dan ook onderdeel van hoe kan het ook anders: La Route des Vins d’Alsace

Het dorpje bestaat al sinds de middeleeuwen en heeft zijn strepen op wijngebied zeker verdiend. Naast de omliggende wijnvelden, is ook het dorpje het stoppen waard. Geniet van de authentieke sfeer en typische restaurants. L’auberge Du Brand is zeker een aanrader. Hier geniet je van de typische keuken van de Elzas met een gastronomische twist. Daarbij drink je natuurlijk een lokale wijn en eet je Münsterkaas als dessert.

Roadtrip Truckheim MANIFY (2)

Hohneck

De Land Rover Defender 90 D300 brengt ons verder naar Hohneck. Onderweg rijden we via de Munstervallei en Col de la Schlucht over kronkelende bergpassen naar de volgende bestemming. Tijdens het stijgen klimt de auto moeiteloos naar boven onder leiding van je rechtervoet, voor het aanremmen van iedere haarspeldbocht blaast de drie liter diesel zijn turbodruk duidelijk hoorbaar af. Vervolgens is het in de sportstand vol gas naar de volgende bocht terwijl de geur van het naaldbomen en mist de cabine vult.

Met 1.363 meter hoogte is Hohneck de op twee na hoogste top van de Vogezen. Vanuit dit punt zijn er prachtige hikes en mountainbike tours te maken. Hohneck is een van de toppen die deel uitmaakt van de Route des Crêtes. Deze route werd aangelegd door het Franse leger in de Eerste Wereldoorlog voor bevoorrading en het aflossen van troepen.  Deze route is nu onderdeel van de GR 5 die van Hoek van Holland in 2.150 kilometer naar Nice loopt.

Hohneck - MANIFY - Defender 90 D300

Kaysersberg

Ben je in de hoge Vogezen dan is Kaysersberg een plaats die niet op je route mag ontbreken, dit dorpje is namelijk de Elzas pur sang. Hier heb je echt het idee dat je door het schilderij loopt wat je oma al 80 jaar aan de muur heeft hangen. Schilderachtige geverfde huizen in alle kleuren van de regenboog tekenen hier het straatbeeld. Ben je niet in the mood voor toeristische plekken, sla Kaysersberg dan zeker over.

Kayserberg MANIFY

Les trois Lacs

Les trois Lacs, of de drie meren, is een driehoek van drie meren die je vindt in de buurt van Orbey. Wij parkeren de Defender 90 D300 bij Auberge Gazon du Faing en starten onze hike langs de drie meren: Lac Blanc, Lac Noir en Lac du Truites. De route kenmerkt zich door stevig stijgen en dalen, maar dat is allemaal de moeite waard voor een uitzicht als dit:

Lac Blanc Vogezen MANIFY (3)

De laatste etappe van de Land Rover Defender 90 D300

De Land Rover Defender 90 D300 is een echt werkpaard dat je niet teleur zal stellen. Het is een luxe SUV die avontuur schreeuwt zodra je het portier opent. Aan zowel de binnen- als buitenkant zijn er allerlei features aangebracht die dit gevoel alleen maar versterken. Het reservewiel, de grove banden, de trim aan de onderzijde, alles aan deze auto ademt outdoor.

De binnenkant is voorzien van menig angstgreep zodat ook de passagier niet het panoramisch schuifdak breekt bij een flinke hobbel. En dan hebben we het nog niet over het technisch vernuft waarmee de Defender is uitgerust. Via het infotainment display zijn alle rijmodi, camera’s en functies te bedienen. Helemaal lekker is dat je dat eigenlijk allemaal niet nodig hebt, omdat de auto het eigenlijk veel beter weet dan jij. Verlaat je het asfalt voor het bos, dan gaat de auto naadloos over in een van de vele off-road standen.

Land Rover Defender 90 D300 Interieur (32) MANIFY

Als we een nadeel mogen noemen aan deze kleine broer van de Defender 110 is het het niet hebben van 5 deuren, al vinden wij de 90 esthetisch mooier dan zijn lange broer. Maar zoals een groot sporter ooit zei: ‘Elk nadeel heb se voordeel’. Dit bijkomend voordeel is dat Land Rover heeft nagedacht over een extra zitplaats zonder dat je iedere keer jouw stoel naar voren moet halen met een elektrische knop. De Land Rover Defender 90 D300 is namelijk optioneel voorzien van een jump seat. Zo kun je net als back in the day nog steeds met drie man op de voorbank.

tags:
Total
31
Share