Deze Jeep is wel heel Renegade

Tijdens het rijden in de Cherokee merkten we dat Jeeps fitte vrouwen aantrekken. Dat wilden we natuurlijk snel nog een keer meemaken. Dus kregen we van onze Jeepvrienden een Renegade Trailhawk mee. De naam klonk heel veel belovend. Vervolgens zagen we de commandogroene Renegade en dat was zeker even wennen, maar al snel werden we steeds dikkere vrienden.

Eerst de video kijken en dan doorlezen?

Renegade

Bij het woord Renegade denk ik aan drie dingen. Waarschijnlijk denk jij aan het nummer van de X Ambassadors, of aan de Jeep. Maar wat betekent Renegade eigenlijk? Als we het Google Translaten, komen we om minder positieve woorden uit. Afvallige, renegaat of overloper. Met onze vrije interpretatie houden we het er maar op dat de Jeep Renegade een verraderlijke of sluwe auto is. Hij ziet er onschuldig uit, maar ondertussen gaat hij overal door of overheen. Een wolf in schaapskleren.

Trailhawk

Trailhawk schept natuurlijk ook hoge verwachtingen. Eigenwijs dat we zijn, vroegen we natuurlijk of de Jeep Renegade Trailhawk veel aan kan. Jeep gaf daarop natuurlijk het juiste antwoord: “Ga het maar proberen en mocht je vast komen te zitten, neem je volgende week de Wrangler maar mee”. Dat was voor ons een vrijbrief om hem niet schoon terug te brengen.

De schaapskleren

Van de Jeep Renegade moet je houden of je moet er even aan wennen. Maar van binnen is het een echte luxe auto, die stiekem ook het terrein in kan. Volledig voorzien van allerlei snufjes, zoals bijvoorbeeld adaptive cruise control, park assist en driver assist. Nu moet je niet van de Renegade verwachten dat hij het snelste weg is bij het stoplicht, maar je hebt wel veel bekijks. De 9-traps automaat en de tractiecontrole zorgt ervoor dat je op elke terrein grip houdt. En met de 2-liter dieselmotor, goed voor 170PK, heb je ook zeker genoeg kracht voor het wildere terrein.

De wolf

De Renegade Trailhawk is de ruigere uitvoering met meer bodemvrijheid. De Trailhawk is dus meer geschikt voor het ruigere terrein. Ideaal is dat de Renegade Trailhawk automatisch de ondergrond herkent. Je hoeft dus niet per se zelf de hele tijd te schakelen van hoge of lage gearing. En dat moesten we natuurlijk proberen, in de modder. Stiekem dachten we eigenlijk allemaal dat de Renegade Trailhawk niet zo heel ver zou komen. Maar wat deed het beestje? Hij bleef maar rijden! Door de modder, over het losse zand, de dijk op en noem het maar op. We waren verbaasd en ineens ontzettend fan van deze auto. Het is zo’n auto waar je heerlijk in kan rijden, maar stiekem op zondag toch nog even het ruige terrein in knallen.

Prijskaartje

Toch rekenen we in Nederland nog geen Amerikaanse prijzen. Je betaalt voor de ‘instap’ Renegade ongeveer €23k. De Renegade Trailhawk waar wij in reden kost iets meer; €45k. Daar koop je dan bijna twee ‘instapversies’ van, maar heb je wel drie keer zoveel plezier van.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS