In slaap vallen binnen twee minuten lukt je op deze manier

Terwijl je ’s ochtends niet uit bed te krijgen bent, val je ’s avonds niet in slaap. Wat je ook probeert, het lukt je niet. Linker zijkant, buik, rechter zijkant, rug. Inmiddels ben je al tien keer 360 graden gedraaid, maar je ogen vallen niet dicht. Erg frustrerend. Je scrollt nog maar eens door je tijdlijn, luistert nog een podcast of kijkt naar de duistere televisieprogramma’s die in de nacht worden uitgezonden. Je zou een moord doen om een methode te bemachtigen die je vertelt hoe je binnen enkele minuten in slaap valt. Wij hebben die methode in handen en delen hem graag met je. In slaap vallen binnen drie, twee, één…

In slaap vallen binnen twee minuten lukt je op deze manier

Als jij al dacht slecht te slapen op je matras heb je waarschijnlijk nog nooit de slaapplekken meegemaakt van uitgezonden soldaten. Het ongemak van op rotsachtig terrein liggen en het harde geluid dat zij vanuit de verste verte horen komt geregeld voor. Slaap is in deze heftige omstandigheden zeker geen overbodige luxe.

Lloyd C. Winter, beter bekend als Bud, was een Amerikaanse atletiekcoach. Hij wordt beschouwd als een van de grootste sprintcoaches ter wereld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog onderwees hij over ontspanningstechnieken aan marinepiloten. Op die manier kwam Winter erachter dat vermoeidheid een groot probleem is onder de marine. Zij vroegen om zijn hulp en de oplossing kwam al snel.

De methode

Winter verdeelde de slaap in geestelijke en lichamelijke ontspanning. Als die twee elementen werden aangeleerd geloofde hij dat het slaapprobleem zou zijn opgelost. De sprintcoach had gelijk: na zes weken training konden rekruten binnen twee minuten in 96 procent van de tijd in slaap vallen. Inclusief een lawaaierige omgeving of stijf van de cafeïne.

Het begint bij de lichamelijke ontspanning. Hiervoor ga je rechtop zitten en laat je jouw hoofd hangen. Adem daarbij langzaam en regelmatig. Beetje bij beetje zullen de spieren van je lichaam ontspannen. Eerst je gezicht, dan je schouders en vervolgens steeds verder naar beneden.

Daarna komt de geestelijke ontspanning. Lastiger uitvoerbaar dan het eerste element, maar zeker te doen. De Amerikaan gaf de tip om jezelf in de meest ontspannende situatie mogelijk in te beelden. Als het je niet lukt moet je herhaaldelijk tegen jezelf de woorden spreken: “Niet denken, niet denken, niet denken…” Uiteindelijk ben je hier zo erg mee bezig dat je ook niet meer na gaat denken.

De methode zal niet binnen een avond aangeleerd zijn. Als je hem eenmaal onder de knie hebt zal je binnen enkele minuten in slaap vallen. Vervolgens slaap je als een soldaat. Welterusten!

Of een slaapmutsje zin heeft, vertellen we je hier.

in slaap vallen
Foto: Steven Jones


ESSENTIALS