Waarom ijskoud douchen juist ontzettend goed voor je is

Het beginnen van de je dag met een ijskoude douche is niet iets wat je zomaar denkt ‘daar heb ik nou echt behoefte aan’. Maar we kunnen ons wel heel goed voorstellen dat het idee dat je de dag begint met iets onaangenaams, welke verschrikkingen het kantoor ook voor je vasthoudt, het in vergelijking met de douchte een lust is.

Ice, Ice, Baby…

Onze eigen “Ice Man”, Wim Hof, is al lang voorstander van het nemen van een koude douche. Deze man staat bekend om het schrapen van besneeuwde bergtoppen in niets anders dan zijn zwemshort of het baden in badkuipen vol met ijsblokken. Door een combinatie van ademhaling, meditatie en blootstelling aan kou, beweert hij dat we ons lichaam kunnen beschermen tegen ziekte, stress en dagelijkste angsten.

Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken gedaan over het nemen van zo’n verschrikkende douche. Hier kwam uit dat het zou zorgen voor een antidepressivum, het een hele reeks lichaamssystemen zou kunnen helpen van pijnbestrijding tot longziektes, astma, vermoeidheid angst en nog veel meer.

Mensen met hartaandoeningen of met een genetische kans op een beroerte, doen er goed aan hun huisarts te raadplegen voordat ze gaan duiken. Evenzo is het niet raadzaam om jouw zwangere partner aan te moedigen om op deze manier haar vrije dag te beginnen zonder eerst professionele inbreng te hebben

Oké, goed dan, de vakjes voor de gezondheid en veiligheid zijn aangevinkt. Nu op de bonafide voordelen:

Foto: Fifaliana

De voordelen van koude douches

Het zorgt voor een afname van stress

Dat koude water die als een straal over jouw rug kriebelt, stimuleert de afgifte van endorfine. Ja, dat stofje in je lichaam dat werk als een ‘feel good drug‘. Ten eerste heeft endorfine een direct remmende werking op onze stresshormonen. Ten tweede reguleert het stofje op haar beurt weer de afgifte van serotonine en dopamine. Allemaal hormonen die invloed hebben op onze stemming, geheugen, zelfvertrouwen en seksuele activiteit.

Ook kan het helpen bij een langdurige depressie. Een koude douche kan bijdragen aan het herstellen van de bovengenoemde hormonen, die bij mensen met een depressie verstoord zijn. Ook bevindt zich in onze huid een grote hoeveelheid kou-receptoren. Wanneer deze receptoren worden blootgesteld aan koud water, vindt er een overweldigende uitstoot aan zenuwimpulsen plaats vanuit de zenuwuiteinden in de huid naar de hersenen. Dit zorgt opnieuw voor een antidepressieve werking.

Het draagt bij aan een sneller herstel na het sporten

Een goede avond in de sportschool betekent in feite dat je pijn zult hebben in die muscles van je als je weer eens met je dumbbell hebt lopen zwaaien. Maar het is dat de kou van een douche ervoor zorgt dat de bloedvaten samentrekken, waardoor de hoeveelheid afvalweefsel en zwelling verminderen, die zich rond een beschadigde plek kunnen opbouwen. Hoef je die iboprufen niet meer te gebruiken.

Je zal afvallen

Moe van salades en HIIT- sessies voor het ontbijt? Wim hof gelooft dat blootstelling aan koud water de productie van ‘bruin vet’ in ons lichaam bevordert. In tegenstelling tot ‘wit vet’, dat de meesten van ons dragen, houdt bruin vet ons historisch warm en stimuleert het de stofwisseling. Het ‘witte vet’ zet de energie niet om, maar slaat het alleen op. Maar we dragen veel minder van dat bruine spul bij ons, dan toen we als jagers-verzamelaars leefden.

Door ons bloot te stellen aan extreme omstandigheden kunnen we ons lichaam dwingen dit nuttige, bruine vet weer aan te passen en te laten groeien.

Je zal je libido boosten

Het hebben van seks wordt vaak gekoppeld aan de woorden ‘heet’, ‘hitsig‘ ‘kam’ en ‘zweterig’. Het nemen van een koude douche komt hier dan ook niet in het rijtje naar voren. Toch kan een koude douche werken bij het verhogen van je libido. Het verhoogt namelijk bepaalde hormoonniveaus, waaronder het testosteronniveau bij mannen. Het is vermoedelijk een onderdeel van onze ‘vlucht of vecht’ reactie op waargenomen gevaar.

Je zal je focus versterken

Het vermogen van koud water is om vermoeidheid te verminderen. Tuurlijk, als je ’s ochtends onder een koude douche springt, zorgt dat ervoor dat je wakker geschud wordt. Maar het zorgt er ook voor dat de bloedtoevoer naar het hart wordt verhoogd, de hartslag toeneemt en de longfunctie en het zuurstoftransport door het lichaam beter wordt gestimuleerd.

Dit komt vooral dat onze hersenen een soort error krijgt. Er is paniek, en je wilt snel terug naar de warmte. Wanneer je in deze vluchtreactie je eigen panieksystemen kan waarnemen, overnemen, sturen en de juiste focus kunt vinden, dan schakelt het lichaam over naar de ‘vecht’ reactie. Je wilt ervoor blijven zorgen dat het koude water helemaal niet zo koud is als het eigenlijk daadwerkelijk. Het kan je helpen om je ijzersterke focus te ontwikkelen.

Een sterker immuunsysteem

Het klinkt allemaal heel logisch, maar wanneer je lichaam wordt gepresenteerd met de uitdaging van de kou, is het slim om zich voor te bereiden op mogelijke bedreigingen van ziektes. In verschillende studies wordt al geobserveerd dat het lichaam als reactie op regelmatig contact met de kou, meer witte bloedcellen (de virus bestrijders) gaat aanmaken en dus het immuunsysteem verbetert.

Hoe haal je dan het meeste uit een koude douche?

Voordat je een hamer door je thermostaat gooit, is het vermeldenswaardig dat blootstelling aan koud water niet zo eenvoudig is als het vullen van het bad met ijsblokjes, of jezelf dwingen om elke ochtend een kwartier onder een vriesdouchekop te staan. Volg deze richtlijnen als je de koude oorlog wilt winnen.

Test het water

Gebruik je hand om te peilen hoe koud het water nou écht is. Dit moet ervoor zorgen dat de schok (hopelijk) minder wordt wanneer je het koude water met je goddelijke lichaam betreedt. Gebruik hiervoor je instincten. Als het zo ontzettend koud is dat het brandt, dan is het te koud. Als het zo koud is dat je merkt dat je door je opeengeklemde kaken begint te vloeken, dan klopt de kou waarschijnlijk wel.

Ademen

Adem in, adem uit en herhaal dit. Begin met een snelle, oppervlakkige ademhaling voordat je het water in stapt. Dit zal je helpen om te zorgen voor een goede zuurstoftoevoer. Het belangrijkste is dat het waarschijnlijk voorkomt dat je gaat hyperventileren als je het water instapt. Na een paar minuten kou, moet je je hartslag langzamer voelen gaan en comfortabeler voelen.

Go for it!

Niet denken maar doen. Ga ervoor. Herinner jezelf eraan dat dit een nuttige ervaring is en stap onder het water. Zorg ervoor dat je hoofd in een keer voor en achter nat wordt. Zoals zwemmen in koud water, is het het beste om gewoon erin te duiken in plaats van je gedeeltelijk bloot te stellen aan het water. Richt je op de kou en probeer het als een heilzame, helende energie te zien in plaats van water waarvan je denkt te bevriezen.

Source :

Fashionbeans



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS