Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Het retestrakke asfalt van Luxemburg nodigt uit om lekker te cruisen met élke motor. Bocht na bocht wordt elke motorrijder getrakteerd op nog mooiere wegen, uitzichten en rotsformaties. Op nog geen twee uur rijden van de Nederlandse grens, kom je aan in een prachtig motorwalhalla genaamd Luxemburg. En ditmaal gingen we erheen om de gloednieuwe Harley Davidson Pan America 1250 Special – jij mag Pan Am zeggen – eens goed aan zijn tandwiel te voelen. Want na onze eerste kennismaking, was het wel tijd om de Pan America 1250 Special te onderwerpen aan een duurtest.

Harley Davidson Pan America 1250 Special Luxemburg

De Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Aangekomen bij Central Harley-Davidson, de dealer in ‘s-Hertogenbosch, prijkt de Pan Am torenhoog boven de andere Harley-modellen uit. Op het eerste gezicht lijkt het ook een vreemde eend in de bijt, maar dat is precies de nieuwe strategie van Harley-Davidson. Het merk is er voortaan voor iedereen, dus ook de Adventure-rijder kan voortaan bij het Amerikaanse merk aankloppen. En dat kan zomaar een goed idee zijn, want de Harley-Davidson Pan America 1250 Special is er al voor een ruime € 20k. Dat is héél veel motor voor dit geld.

Start your engines

De Nederlandse wegen zijn mooi vlak en overzichtelijk, maar voor het mooiere bochtenwerk moet je vaak toch wel even over de grens kijken. We stappen op de Pan Am en moeten heel even wennen aan dit gloednieuwe model. Vrijwel niets is hetzelfde als de andere Harley-modellen die we meer dan gewend zijn. Een enorm display, andere knoppen, verschillende rijmodi en zelfs automatisch verstelbare vering. Maar goede dingen wennen snel en binnen enkele seconden starten we het geheel nieuwe 1252 cc blok. Geen typische Harley-sound, maar een heerlijke rustig lopende motor die zich lekker laat horen als je de gashendel open schroeft. Mocht je liever iets meer sound hebben, dan kan je er voor ongeveer € 1200 een Screaming Eagle uitlaat onder zetten. Misschien niet de beste optie als je de Pan Am dagelijks als woon-werk-verkeer gaat gebruiken en je al rond 6:00 uur op deze machine stapt.

Op de Pan America 1250 Special naar Luxemburg

De motor en banden zijn warm gereden en ook de buitentemperatuur staat op standje warm. Perfect weer om een volledig bochtige binnenweg naar Luxemburg te nemen. Het droge asfalt nodigt uit om de bochten lekker hangend te pakken. De rijmodus comfort hebben we ondertussen volledig uitgespeeld en we zijn toe aan standje sport. De instellingen en de vering is maar net afgesteld en de warme temperaturen slaan om in een hoosbui van standje ondergelopen kelder. Nog net voordat de boxershort nat is, kunnen we de Pan Am op rijmodus rain zetten en voorkomen we onhandige wielspin en remacties. We besluiten om toch maar even de snelweg op te gaan om zo snel mogelijk de bui uit te zijn, want volgens de weergoden schijnt de zon in Luxemburg.

Bochtenvreter

De handvat-verwarming stond op standje drie om de handen weer wat op de warmen. En nog voordat we de epische wegen van het Mullerthal op reden, scheen de zon zoals hij hoort te doen in de zomermaanden. De rijmodi van de Harley-Davidson Pan America 1250 Special zijn haarfijn afgesteld en passen zich aan in een split-second. De wegen drogen nog op, dus laten we de sport-stand nog even achterwege. We hangen de ene bocht nog schuiner, dan de andere bocht. Via de intercom zegt de voorganger dat de adaptieve corneringlights veranderen op basis van hoe ver je hangt en dat het er “heel sick” uitziet.

Harley Davidson Pan America 1250 Special bochten

Infotainment

Zodra je jouw telefoon koppelt aan de Pan Am, unlock je verschillende features zoals navigatie en spraakbediening. Je hoeft dus niet meer te pielen met opbouwnavigatiesystemen en -telefoonhouders. Zo hou je de motor lekker clean en hoef je je alleen maar te focussen op wat echt belangrijk is. Lekker rijden. Op het bijna 20 centimeter grootte scherm geeft de navigatie een nogal bochtige route naar onze eindbestemming aan. Terugschakelen, kijken, insturen en puur genieten.

Harley-Davidson heeft zichzelf overtroffen met een motor die ze nog niet eerder hebben gebouwd. En dankzij de 150 PK schakelt de Pan Am zo snel als dat de Virgin Galactic naar de dampkring ging. Even uitrusten en tanken bij een tankstation merk je veel bekijks. Is dit een Harley (of Arley zoals ze in Franstalig Luxemburg zeggen)? Jazeker en de snelste met verbrandingsmotor die ze ooit hebben gebouwd, want de elektrische LiveWire is natuurlijk nóg iets sneller.

Harley Davidson Pan America 1250 Special staand

Facts

Oké, even terug naar de facts van de Harley-Davidson Pan America 1250 Special. De Special is er vanaf € 21.995, de ‘normale’ Pan Am heb je vanaf € 18.995. Het Revolution Max blok van 1252 cc zorgt voor 150 PK en 128 Nm. De tal van andere mooie snufjes lees je in ons intro artikel van de Pan Am of op de officiële website van Harley-Davidson.

Harley Davidson Pan America 1250 Special offroad Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special Pan America 1250 Special, Luxemburg is de ultieme test voor de Harley-Davidson Pan America 1250 Special