Next-level toeren op de nieuwe Harley-Davidson Pan America 1250

Rides

Motorrijden is een must voor iedere man. Je hebt ongekende vrijheid, je krijgt een adrenalinekick en je hebt het privilege om makkelijker op unieke plekken te komen. En nu al helemaal, want Harley-Davidson brengt met de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special twee nieuwe next-level Adventure Touring modellen uit. Een motor voor wie het einde van de weg niet het einde van de route betekent. 

De nieuwe Harley-Davidson Pan America 1250

Harley-Davidson staat, zoals wij ze kennen, voor brute avonturen. Dat was ruim een eeuw geleden al zo, en dat blijft zo. Het enige verschil is dat je toen nog ongevraagd als een stuiterbal over de onverharde paden vloog. Nu zoeken we juist de onverharde paden op om meer avontuur te beleven. Precies dat ademt de Pan America 1250 volgens CEO Jochen Zeitz: ”De Pan America-modellen ademen die go-anywhere-spirit die rijders in de VS en over de hele wereld delen en die van de wereld een speeltuin maakt.”

Foto: Harley-Davidson

Premium features, ongekende prestaties

Oké, hoe krijgen Harley-fans dan die ‘go-anywhere-spirit’? Daar is de nieuwe 152 pk sterke Revolution® Max 1250-motor verantwoordelijk voor. Het is een V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. Voor het échte touring-gevoel mag je het designteam bedanken, want de motor is ontworpen om een ​​brede ‘powerband’ te bieden. Daardoor bouwt de Pan America 1250 een golf van hoogtoerig vermogen op.

De motor is volledig geïntegreerd in het chassis. Zo heeft Harley het totaalgewicht kunnen minimaliseren. De Pan America 1250 weegt rijklaar 245 kg, terwijl de Pan America 1250 Special iets zwaarder weegt: 258 kg. Een ‘lichte’ motor maken was één van de drijvende krachten achter het eindresultaat. Dat zie je terug in de materiaalkeuzes, maar ook in de motorarchitectuur en optimalisaties. Een mooi voorbeeld waardoor een ​​ideale vermogen-gewichtsverhouding is bereikt: het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte worden rechtstreeks op de aandrijflijn bevestigd. Dit vermindert het gewicht, maar draagt ook bij aan zeer precies rijgedrag.

Foto: Harley Davidson

 Robuust, krachtig, technologisch: dat wil je

Harley kan het zelf mooi omschrijven. De Pan America 1250 is een robuuste, krachtige, technologisch geavanceerde multifunctionele motorfiets. Een mooi marketingpraatje, maar we staan er wel volledig achter. Je ziet dat de ontwerpers te allen tijde praktische bruikbaarheid in het achterhoofd hebben gehad. Van de handgrepen tot geïntegreerde bagagedragers, en van de gegoten aluminium wielen tot een verstelbare vering.

Het chassis heeft een wielbasis van 158 cm, ideaal voor toeren, want het stimuleert de wendbaarheid en dynamiek. Twee vereisten voor rijden op onverharde ondergrond. Op deze onverharde ondergrond is remmen altijd net iets lastiger. Daarom heeft Harley samen met Brembo een volledig nieuw remsysteem ontwikkeld. Het is ontworpen om de rijder een uitmuntend remgevoel en maximale remprestaties te bieden. De dubbele voorremschijven hebben een diameter van 320 mm, de enkele achterremschijf is 280 mm. 

Je rijplezier wordt vergroot door de selecteerbare rijmodi. Er zijn vijf modi beschikbaar op het basismodel. Vier daarvan zijn voorgeprogrammeerde en één modi kan worden aangepast. De voorgeprogrammeerde modi zijn: Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus. 

Foto: Harley-Davidson

De uitgesproken Pan America 1250 Special

Harley-Davidson brengt dus twee vooruitstrevende Adventure Touring modellen uit. De één nog iets meer uitgesproken dan de ander, vandaar het woordje ‘Special’ erachter geplakt. De Pan America 1250 Special heeft een aantal aanvullende exclusieve features:

  • Elektronisch instelbare semi-actieve voor- en achtervering.
  • Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)
  • Verstelbaar achterrempedaal
  • Valbeugels
  • Daymaker adaptieve koplamptechnologie 
  • Handkappen en verwarmde handgrepen
  • Stuurdemper

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special verschijnen dit voorjaar bij Harley-Davidson-dealers. Hier in NL kosten de motoren je respectievelijk €18.995 en € 21.995. In België zijn de prijzen €16.495 en €18.995. Check hier alle opties.

Foto: Harley-Davidson
Total
9
Share