Harley-Davidson Nightster: iconisch, maar toch vlamnieuw

Rides

Iconisch. Iconisch zoals de Porsche 911 en de Ford Mustang. Dat vinden wij van de Harley-Davidson Sportster. En om iconisch te blijven moet er af en toe een stapje verder gezet worden. Harley doet dit nu met een nieuw hoofdstuk in het Sportster-verhaal: de Harley-Davidson Nightster 2022. Met next-level prestaties en een nieuw design, maar nog steeds toegankelijk.

Welcome to the dark side.

Harley-Davidson Nightster 2022

De Nightster 2022 is een herdefiniëring van de Sportster-ervaring. Een aardig statement van de Amerikanen. Alleen ze hebben er wel de redenen voor. De donkere tweewieler combineert namelijk een klassiek Sportster-silhouet met de brute prestaties van de nieuwe Revolution Max 975T-aandrijflijn. Een vloeistofgekoelde 60 graden V-Twin die er 90 pk en 95 Nm piekkoppel uitperst. Dit is minder dan bij de Sportster S, waar een Revolution Max 1250 in ligt, waardoor je 121 pk krijgt.

Harley-Davidson

Toch écht gas geven

Toch is de motor een synoniem voor ‘sport’, want de Nightster 2022 krijgt daardoor een sterke acceleratie en robuust vermogen in het middenbereik. Hoe dan? Nou, voornamelijk omdat de aandrijflijn het centrale, dragende onderdeel is van de chassis. Dit, en materialen zoals lichtgewicht aluminium, zorgt ervoor dat de Nighster licht is, waardoor je nog steeds kan vlammen. De lijn die de Harley heeft ingezet met de Sportster S wordt dus doorgezet.

We borduren even voort op dat middenbereik. Daar is Nightster 2022 namelijk voor gebouwd. De combi van een wendbaar, lichtgewicht chassis met de krachtige motor is perfect voor manoeuvreren door stadsverkeer en doorrijden over bochtige weggetjes. Deze bochten trotseer je vanaf een – relatief – lage zithoogte: 698 mm. Tel daar het smalle profiel van Nightster 2022 en het lage stuur bij op, en je voelt jezelf de koning te rijk.

Harley-Davidson

Diepe buiging naar zijn broers

De Nightster 2022 is gebouwd from scratch, maar de Sportster-kenmerken zijn duidelijk: de zichtbare achterschokdempers en de vorm van de airbox-cover zijn meer dan een knipoog naar het verleden. Het is eerder een diepe buiging naar zijn oudere broers. Daarnaast zie je ook de herkenbaarheid van het solozadel en de ‘gechopte’ spatborden terug.

Zoals we gewend zijn krijg ook weer de nodige technische snufjes voorgeschoteld van Harley. Een belangrijk onderdeel daarvan is de MODE-knop. Hiermee kan je als rijder van rijmodus veranderen in no-time, zowel rijdend als bij stilstand. De opties zijn: Road modus (voor dagelijks gebruik), Sport modus (vol vermogen, snelste gasrespons) en Regen modus (meer vertrouwen in de regen). Elke modus heeft een unieke combinatie van vermogensafgifte, motorrem, ABS en TCS-instellingen.

Harley zet hoog in

De Amerikanen denken goud in handen te hebben met hun nieuwe familielid. Zo geeft Jochen Zeitz, Chairman, President en CEO van Harley-Davidson aan: “De Nightster 2022 is een instrument van expressie en verkenning, ondersteund door prestaties.” 

Ook laat Harley dat zien met de prijs. In Nederland komt Nightster 2022 op de markt voor een vanafprijs van €18.495,-. Ter vergelijking: zijn broer de Sportster S 2022 heb je vanaf €19.795,- op de stoep staan.

tags:
Total
4
Share