Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

Enkele weken geleden introduceerde Harley-Davidson de nieuwste versie van hun iconische model, de Sportster. Wij reden naar het Bar & Shield Hotel in Duitsland om bij de officiële press launch te zijn en de eerste kilometers te maken op deze legendarische bike.

Harley-Davidson Sportster S

De Harley-Davidson Sportster is een van de langst lopende namen in de automotive industrie, vergelijkbaar met de Land Rover Defender, de Porsche 911 en de Ford Mustang. In 1957 kwam het eerste model op de markt en nu, 64(!) jaar later, mochten we de nieuwste versie aan de tand voelen.

, Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

Het vorige model van de Sportster, de Roadster, stamt alweer uit 2016 en is samen met al z’n voorgangers vanaf mid-jaren 90 een geliefde bike om te customizen. Vooral in Europa. De motoren gaan tweedehands als warme broodjes over de toonbank en zijn erg waardevast. Wij zijn natuurlijk ontzettend benieuwd of dit voor de nieuwe Sportster S over een paar jaar ook geldt.

Speed, power & performance

, Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

Inspired design van de Sportster S

Wat als eerste opvalt is dat de nieuwe Sportster S helemaal in lijn is met de nieuwe weg die Harley enkele jaren geleden is ingeslagen. Zowel optisch, als motorisch. Een strak lijnenspel, een asymmetrische shape en hoge shotgun uitlaatpijpen, maken dit een motor die volledig future proof is. Daarnaast hoef je geen chrome te verwachten, maar daarvoor in plaats veel kunststof. Niet per se typisch Harley, maar wel toekomstbestendig en lichter in gewicht.

Wat je direct ziet is dat het vooraanzicht, in combinatie met de grote, dikke banden, veel weg heeft van de Harley-Davidson Fat BobEn profile heeft de motor de looks van een custom bike, zoals dat hoort op een Sportster. De hoge uitlaatpijpen en het korte spatbordje zijn hier verantwoordelijk voor en hebben zelfs iets weg van een flat tracker. 

, Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

Sportief rijden met de nieuwe Revolution Max 1250T

Met de nieuwe Pan America introduceerde Harley-Davidson een compleet nieuwe power train: de Revolution Max 1250. Een nieuwe, krachtige V-Twin met een vloeistofgekoelde aandrijflijn, die meer power levert dan elke andere Harley ooit gebouwd.

De motor is speciaal voor de Sportster getweaked om vooral in de middenrange meer koppel te bieden, waar dit bij de Pan Am vooral bij hoge toeren is. Dit maakt dat de Sporster S toch wel écht dat Harley-gevoel geeft waar je naar op zoek bent met zo’n motorfiets.

Al moeten we eerlijk zeggen dat deze motor een compleet nieuw Harley-gevoel opwekt. Iets dat we nog niet gewend zijn. De moderne look, waar we zo rete-enthousiast over zijn, kennen we inmiddels. Maar als je aan de gashendel draait, word je niet op hetzelfde geluid en gevoel getrakteerd als bij bijvoorbeeld de Fat Bob, FXDR en Breakout. En ook schakelen gaat soepeler dan ooit. In de eerste minuten op de nieuwe Sportster S is dat dan ook wel even balen. Maar dan zet je ‘m op de rijmodus ‘Sport’, dan begrijp je ineens wat de bedoeling is van deze motor: bringing back the ‘sport’ in Sportster.

, Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

Deze motor heeft, volgens de fabrikant, dan ook een betere power to weight ratio dan een Ducati Diavel. En mogen we je er even aan herinneren dat we het hier over een Harley-Davidson hebben? Met 121pk (90kW) en 125 Nm op een gewicht van 228 kg (droog), trekt hij flink door. Een compleet nieuw Harley-gevoel dat bij de Pan America al werd aangewakkerd, maar nu – in combinatie met de looks van een sportieve, moderne cruizer – een hele nieuwe dimensie krijgt.

Technologie

De Sportster S is bepakt met de nodige technologie. Verschillende voorgeprogrammeerde  rijmodi: Sport, Road, Rain en Off-Road. Die allen de motor exact instellen op de desbetreffende omstandigheden, al snappen we die laatste snappen we niet helemaal op deze bike. Daarnaast kan je je eigen custom rijmodi creëeren, afhankelijk van je voorkeuren op het gebied van vermogensafgifte, motorremmen, (cornering) ABS en tractiecontrole.

, Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

De Sportster is uitgerust met een van de mooiste en intuïtieve TFT displays die we kennen. Deze geeft je alle benodigde informatie in een mooi vormgegeven indeling. Door middel van Bluetooth kan je je muziek bedienen aan je stuur en als je de Harley-Davidson app installeert heb je zelfs navigatie, in de vorm van een map, op je scherm. Hij is daarnaast mooi afgewerkt met een mat, anti-reflecterend scherm.

Modern, fast, approachable

, Harley-Davidson brengt de ‘sport’ terug in Sportster

Sportster-waardig

Ja! De looks zijn helemaal on-point, al gaan we die custom look & feel van de vorige generatie Sportsters ook wel echt missen. Hij is snel, hij rijdt sportief (helemaal als je mid-controls installeert) en precies een bike die Harley nog miste. De pricing (v.a. €18.495) zit hij wel wat hoog. Aangezien je voor €500 meer een Pan America hebt, kan je deze Sportster niet echt meer een instap-Harley noemen. Al zijn er geruchten dat er nog een minder prijzig model uit gaat komen.

Qua technologie en rijprestaties past hij helemaal in deze tijd. Hij rijdt écht heel smooth, maar – mede door de nieuwe Euronormen – valt het geluid (ondanks een paar knettertjes en plopjes) een beetje tegen.

Is ‘geluid; wel waarom je op een Harley-Davidson stapt?

Ja? Dan heb je voor ongeveer dezelfde prijs een Street Bob, met een vergelijkbaar uiterlijk met de oudere generatie Sportsers, geweldige rijprestaties en een typisch Harley-geluid.

Nee? Welcome to the future, my friend. Jij ben een echte early adopter en rijdt élke andere Harley-Davidson compleet het zwart voor z’n ogen.