Hardlopers zijn doodlopers? Deze running-tips voorkomen je dood

CREDITS: Alexander Redl
Lifestyle

De één bestelt zes planken als hij denkt aan het woord ‘hardlopen’, de ander loopt fluitend een marathon. Verschil moet er zijn. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een van de populairste sporten in ons land. 5,2 miljoen Nederlanders zeggen dat ze weleens hardlopen.   Mocht je dat nog niet overtuigen, check dan de 9 april de webcambeelden van de Marathon van Rotterdam. Dan krijgt ‘populair’ ineens een andere betekenis.

10 fouten die je moet vermijden met hardlopen

Goed, de kans is dus groot dat jij ook een keer een rondje hebt rondgehuppeld. Heb je toen last gehad? Kan hoor, want dat gebeurt knettervaak als mensen voor het eerst gaan. Wij vroegen aan onze sportieve vrienden van The Hike een aantal tips om te voorkomen dat je als hardloper, doodloper wordt.

Alora Griffiths

Rustaaagh beginnen

“Jo, ik ga lopen.” (Jordy, 2022)

Het begin van het eind, want ‘Jordy’ gaat waarschijnlijk meteen als een kip zonder kop rennen. *Drukt op zoemer* Euuuuuu, fout. Zonder warming-up is de kans op blessures namelijk erg groot. En dan is je hardloopsessie van korte duur. Zorg dus, voordat je begint met hardlopen, dat je een warming-up hebt gedaan. Denk aan bijvoorbeeld rekken, hakken-billen of knieheffen. Kleine moeite, groot genot.

Hardlopen in stijl (denk je)

Toegegeven, er zijn sneakers die soms op hardloopschoenen lijken, maar je moet opletten als iemand rondjes rent op sneakers. Dat zijn namelijk psychopaten. Het is een ongeschreven (en vanaf nu een geschreven) regel dat je op goed schoeisel gaat hardlopen.

Het is ó zo belangrijk om je voeten de juiste stabiliteit en comfort te geven met hardlopen. Als je voet de grond raakt, draag je drie keer jouw totale lichaamsgewicht. Dat wil je je voeten toch niet aandoen met die afgetrapte sneakers?

Juist.

Ik loop alleen maar (dezelfde) rondjes

Dat ene herkenbare rondje voelt als een vertrouwenspersoon. Een man waar je op kan bouwen. Samen hebben jullie diepe dalen overleefd en hoge pieken bereikt. Maar jullie zijn toe aan een nieuwe stap.

Goed zo, want als je steeds hetzelfde rondje loopt, herkent je lichaam de weg en gaat het zichzelf niet meer activeren. Nieuwe kansen pakken dus.

sporlab

‘Ik begin alvast’

Stop maar. Zomaar beginnen met hardlopen is een no go. Iedereen start namelijk anders, en het is verstandig om eerst eens een hardloopschema erbij te pakken. Hardlopen is namelijk een hele andere belasting dan bijvoorbeeld dumbells smijten in de sportschool. Een goed begin is dus het halve werk.

Elke dag vlammen

Resultaat boeken werkt verslavend. Als je al snel steeds iets verder komt, wil je het liefst elke dag gaan vlammen. Maarrrr: rust is net zo belangrijk als belasting. Je loopt immers niet met het doel om geblesseerd of overtraind te raken. Rusten is essentieel om juist fit te worden. Daardoor ga je op de lange duur juist fitter van worden.

Pijn = fijn

Stoere praat, maar deze gedachte mag je laten varen. Eén ding is zeker: (spier)pijn zal hoe dan ook optreden als je begint met hardlopen. Alleen het is niet goed om je pijn te negeren. Zeker als je 48 uur na je sessie nog spierpijn hebt ben je te hard gegaan. Tijd voor een stappie terug.

Let’s drink

Het kan een mooi kroegbordje in een hardloopcafé: ‘Drinken tot we zinken, hardlopen tot we stinken.’ Of zoiets.

Nee, even voor de duidelijkheid: hydrateren is belangrijk. Het lastige is meestal die bloedirritante bidon meesjouwen, maar daar zijn oplossingen voor. Bijvoorbeeld een (arm)band waar je ‘m aan vast kan maken.

Zorg dat je in ieder geval voor het lopen al een glas water hebt weggeklokt, zodat je het eerste half uur doorkomt. Na dit half uur mag je beginnen met drinken. Doe dit voordat je écht dorst krijgt. Heb je namelijk al dorst? Dan ben je te laat.

Arek Adeoye
Menu
Total
2
Share