Porsche 911 Carrera S: magnifiek lijnenspel, race-eigenschappen en historie

Rides
Belangrijke kenmerken van de Porsche Carrera S
Kleur: Lavaoranje
Cilinderinhoud:3,0 liter
Vermogen: 331 kW / (450 PK)
Basisprijs: € 162.247
De versie die wij reden: € 242.596

Subtiliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Of het nu gaat om auto’s, horloges of een mooi pak. We kregen de mogelijkheid om een lava-oranje Porsche 911 Carrera S te rijden – met een QR-code op de voorzijde. Op zich een leuk idee. Niet heel subtiel, maar af en toe moet je opvallen. Achteraf gezien bleek die QR-code een vingerafdruk te zijn. De vingerafdruk van een Nederlands icoon waarvoor deze one-off gemaakt is: Gijs van Lennep.

Porsche 911 Carrera S – Gijs van Lennep

Een ode

Welbeschouwd is hij levende legende. Gijs van Lennep was de Max Verstappen van de jaren ’70. Dat is een aardig statement. De Nederlander won maar liefst twee keer de 24 Uur van Le Mans, heeft geracet én punten gepakt in de Formule 1, werd Europees kampioen in de Formule 5000 en heeft een wegrace in Sicilië op zijn palmares weten te zetten: de Targa Florio.

Gijs en Porsche hebben door de jaren heen een bijzondere band opgebouwd. Liefhebbers van oer-Porsche opgelet, want hij heeft geracet in alles waar je nu vaak met verbazing naar kijkt. Denk aan de Porsche Carrera 6. Nog steeds futuristisch, laat staan toentertijd. Maar ook in een 911 werden destijds al veel toerraces gereden. De Carrera RSR Turbo en de 936 werden fluitend bestuurd. En als je Google dan toch open hebt staan: de Porsche 917 is de bolide waar hij 50 jaar geleden de 24-uurs race mee won.

Vandaar de ode. Een ‘one-off’ die je niet vaak zult tegenkomen. De levensgrote vingerafdruk op de voorzijde is geen sticker, maar met behulp van een lasertechniek aangebracht. Door Porsche Exclusive Manufaktur, natuurlijk. Ze hebben het mogelijk gemaakt om lak aan te brengen op driedimensionale oppervlakten zonder ‘overspray’. Je voelt dus helemaal geen reliëf.

Hard, harder, hardst

Tot zover de achtergrondinformatie. Tijd voor de Carrera S. We hebben eerder plaatsgenomen in de 911 Turbo S en de 911 GT3, nu kregen we dus een 911 met iets minder vermogen onder de bips. De Carrera S heeft namelijk 450 pk tegenover respectievelijk 650 pk en 510 pk, maar dat zegt eigenlijk helemaal niets. Het zijn totaal andere karakters.

Zo is de S een welkome toevoeging. Een normale Carrera heeft 385 PK en een topsnelheid van 293 km/h. De letter S staat garant voor 450 PK en ga je de magische grens van ‘3’ over. Om precies te zijn: 308 km/h. En een stoplichtsprint van 0-100 km/h doe je in 4,2 seconden.

Rijden maar

Het instappen is wennen omdat je laag aan de grond zit. Eenmaal plaatsgenomen vind je aan je linkerzijde de startknop. Nog steeds een vette knipoog is naar vroeger. Het dashboard telt maar liefst vijf klokken met een lichte curve, waardoor je een waar cockpitgevoel krijgt. En het mooiste zit in het midden: de toerenteller. Bij volgas schakelt de wijzer pas terug bij 7500 toeren. Grote kans dat je dan een snelheid hebt bereikt waar een milieuactivist boos om wordt.

De leukste knop zit op je stuur – een soort klok. Met je rechterduim en wijsvinger kun je de rijmodi van de auto verstellen door met de klok mee te draaien. En dat gaat van standje Normal, naar Sport, naar Sport Plus.

In Sport Plus gaan de uitlaatkleppen open en de auto blijft veel langer in zijn toeren hangen. Voorbeeldje: 50 km/h bij standje Normal is in de vijfde versnelling. In Sport gaat-ie naar de derde versnelling en in Sport Plus gaat-ie zelfs naar de tweede. De combinatie met de openstaande uitlaatkleppen geeft een héérlijk geluid achter je. De PDK-bak laat je dan pas bij 7500 toeren opschakelen naar de volgende versnelling. Bij een versnelling terug hoor je iedere keer een kleine grom aan tussengas.

Make sure you got options

Met een vanafprijs van iets meer dan 162k is het nog steeds geen koopje. Maar kleed je de Carrera S fatsoenlijk aan, dan kom je tot pittig bedrag van €242.596.  Zo was ons testmodel voorzien van PASM sportonderstel, dat staat voor Porsche Active Sport Management. Geen saaie literatuur over management-skills, maar een elektronisch geregeld dempingsysteem. Dit zorgt ervoor dat alle oneffenheden in de weg worden gladpoetst.

Met een druk op de knop kan dit worden veranderd in Normal (comfortabel) of Sport Plus (wat straffer). Ervaring leert dat bij lage snelheden en hobbelige wegen je de knop absoluut op standje Normal moet zetten. Of je moet een passie hebben voor nekklachten. Ga je echt lopen boenderen op de Autobahn, dan is Sport Plus dé stand. Bij hoge snelheden wil je immers strak op de weg liggen.

En ook deze Porsche is voorzien van een liftsysteem aan de vooras. Bij het naderen van een drempel kun je een pianotoets op het dashboard indrukken, waarna de vooras met vier centimeter omhoog komt. Door de ingebouwde GPS zal de Porsche bij exact dezelfde locatie de volgende keer weer automatisch omhoog komen. Over schaalbare oplossingen gesproken.

Black on orange

Ons testmodel was voorzien van een zeer fraai sportdesign-pakket in hoogglans zwart. Details zoals de spiegels en de spoiler, maar ook de letters PORSCHE op de deuren, maken de auto een agressieve verschijning. De 911-aanduiding en het sportuitlaatsysteem zijn voor het gemak ook maar zwart gemaakt. Als we dan toch bezig zijn…

Het meest opvallend? De velgen. De zwarte zijdeglans-gespoten velgen – waarbij de voorwielen 20 inch en de achterwielen 21 inch zijn – geven de auto een opgepompte look.

Verdict

Wat hebben ze het bij Porsche toch goed voor elkaar. Ieder testmodel dat we meekrijgen krijgt een ruime voldoende. Zo ook bij de Porsche Carrera S. Het is dé combinatie van een fraai samengestelde auto met de rijeigenschappen van een race-auto. En daarbij ook nog eens een stukje Neerlands historie op de voorzijde in de vorm van een vingerafdruk. Een betere samensmelting zijn we (nog) niet tegengekomen.

Menu
Total
1
Share