Manify Fitness V – Droog en gespierd, ondanks het weakend
De ideale zomerbody ga jij niet regelen als je elk weekend lekker van het leven geniet met de nodige alcoholische drankjes in de hand. Zo zijn katers ook niet echt bevorderlijk voor sportsessies in het weekend. Hoe zorg je er dan voor om jezelf met trots op het strand te vertonen deze zomer, zonder je heerlijke Manify-levensstijl op te geven? Dat leggen we je uit in deze 9-delige, wekelijkse serie ‘MANIFY FITNESS’. We hebben daarvoor bewegingswetenschapper Drs. Sander Kers ingeschakeld..

Wij zijn allemaal mensen. Jij. Ik. Ongetwijfeld heb je de wens om een gespierder te worden te krijgen, maar iedereen kijkt de hele week uit naar de leuke dingen die in het weekend gepland staan. Zo wordt menig weekend een waar weakend! Ik ben zelf al een aantal weken flink in de weer om mijn lichaam weer in topshape te krijgen. Maar ook vraag ik mezelf elk jaar weer af waarom ik dat überhaupt doe. Het feit is dat ik toch weer strakker op mijn eten let en dadelijk zelfs weer ga hardlopen. Maar óók ik ben een mens en hieronder zie je mijn weakend. Let op, dit is voor mij een uitzondering en voor jou is het misschien iedere week weer raak. Maar eerst geef ik je tips om inclusief zo’n ‘kansloos’ weekend, toch een afgetraind lichaam te krijgen. Want alles kan!

3 Onweerstaanbare tips voor na een weakend

Gelukkig ben ik drie op de vier weekenden bijna zo sterk als staal, bijna. Maar bij één op de vier zit er wel eens een totale miskleun tussen. Echter, het is niet heel erg en met af en toe zo’n weakend kun je nog steeds een gespierd lichaam krijgen/behouden. Maar de nadruk ligt wel écht op zo nu en dan! Als je ervoor zorgt dat je door de weeks de teugels was strakker aan trekt dan heb je én een beetje speling in het weekend én werk je nog steeds naar je doel toe: een mooi afgetraind lichaam! Dit resulteert in 3 concrete tips:

Tip 1: calorieën

Schat het aantal kcal die je in het aankomende weekend gaat verorberen. Beetje drank = 500 kcal, gezellig mee drinken = 1000 kcal, de day after een bouwbedrijf onder de hersenpan = 1500-2000 kcal. Ook even denken aan de versnaperingen, die per avond al snel over de 500 kcal heengaan. Om het makkelijk te maken pak je in het weekend 2500 kcal extra (bijna half kilo’tje vetmassa). ‘Voor-compenseer’ dit door iedere doordeweekse dag of 500 kcal minder te eten, of 500 kcal meer te verbranden (1 uur flink sporten) of een combinatie van beiden. Doe je dit, dan blijft je lichaamsshape gelijk.

Tip 2: het juiste schema

Voor een lichaam dat nog in topshape moet komen is enkel tip 1 niet genoeg. Tip 1 doet weer mee wanneer je strak en gespierd bent. Dus doe de komende 2-3 maanden je uiterste best, bijvoorbeeld door het volgen van het full body schema uit de vorige fitness post en beperk de weakends tot 1 per maand. Daarna ben je weer iedere week het gezelligheidsdier, maar nu even water en komkommer.

Tip 3: alcohol

Alcohol is de grootste vijand ooit. Het staat garant voor een mooie, gezellige avond, maar ook voor een extra vetlaagje, afbreuk van de opgebouwde spiermassa en een zeer lusteloze volgende dag. Vraag je dus altijd af of het je waard is? Oplossingen kunnen zijn: cancel je afspraak, maar dit is natuurlijk de minst leuke optie. En zwak. Ben de BOB. Je vrienden zullen je eeuwig dankbaar zijn. En als het dan toch raak is, steek dan je vinger in je keel op het einde van de avond.

De laatste tip hoef ik niet te noemen, want die weet je al. Gym Bible 2 is by far hét populairste boek om een gespierd en droog lichaam te krijgen inclusief het complete zondenpakket dat jij hebt.



ESSENTIALS