De plug-in hybride terecht steeds populairder

CREDITS: Ford Nederland
Rides

De PHEV, ofwel plug-in hybride, stond enige tijd niet in het beste daglicht. Door regelgeving vanuit de overheid konden we jarenlang belastingvoordeel krijgen op (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven auto’s. Plug-in hybrides, die doorgaans maar enkele tientallen kilometers volledig elektrisch af kunnen leggen, waren enorm in trek. Aanvankelijk schaften vooral leaserijders massaal PHEV’s aan met alle belastingvoordelen van dien. Om vervolgens gewoon op brandstof te gaan rijden. Daar was deze regelgeving natuurlijk niet voor bedoeld, dus al snel werden hier veranderingen in doorgebracht. Inmiddels heeft de technische ontwikkeling niet stilgestaan en is de PHEV weer in trek. We werden door Ford uitgenodigd om een challenge te doen, om erachter te komen waarom de PHEV nu zo’n populair alternatief is.

Ford Kuga PHEV

Het idee van een plug-in hybride is als volgt: de auto heeft een elektromotor voor korte afstanden en als hulp van de grotere brandstofmotor. Nieuwe elektromotoren regenereren energie bij het afremmen en het momentum van de auto, maar bij PHEV’s kan er ook worden gestekkerd. In tegenstelling tot een gewone hybride, die niet extern op te laden is.

De Ford Kuga kan volgens de folder (WLTP norm) 56 kilometer volledig elektrisch rijden. Maar volgens de dames en heren van Ford zelf, is dit bereik veel hoger en zou je onder ideale omstandigheden zelfs 70 tot 80 kilometer kunnen bereiken. Aangezien volgens de statistieken het gemiddelde aantal dagelijkse kilometers voor woon-werkverkeer 35 kilometer is, zit je dus heel ruim. Uit een eigen onderzoek van Ford blijkt dan ook dat de helft van alle gereden kilometer in de Ford Kuga elektrisch is, in Europa. Dit levert in deze tijd een kostenbesparing op van €1.700 op aan brandstof bij geen gemiddelde van 15.000 kilometer per jaar. Oké, leuk zo’n eigen onderzoek, maar dit willen wij zelf ook wel eens zien.

PHEV Challenge

Er stonden vijf Ford Kuga’s klaar en de opdracht die we meekregen was simpel: rijdt zo lang mogelijk elektrisch op een vooraf ingestelde route. Wie het meest zuinig rijdt, wint! Een kort belletje aan mijn opa voor wat tips later, sprongen we in de ruime familiewagen van Ford. De Vignale, dus meteen de meest luxueuze versie. De hitte viel erg mee op deze zomerdag, dus de airco kon op standje laag en alle instellingen om volledig elektrisch en ‘eco’ te rijden stonden goed. Voor nu: rustig rijden, goed anticiperen en knuffelen met de achterkant van vrachtwagens.

De winnaar had een whopping 72 (!) kilometer elektrisch afgelegd en we kunnen je vertellen: dit waren wij niet! Hoewel de Ford Kuga niet de meest sportieve auto is, heb je toch 225 pk onder je bips en een elektromotor die lekker snel optrekt. Blijkbaar is dit toch verleidelijker voor de mannen van MANIFY, dan een goodie bag van Ford met een flesje bubbels.

Plug-in hybride een goede optie?

Met een consumentenprijs vanaf €41.660 heb je met de Ford Kuga een hele fancy familiewagen, die ook nog eens 1.500 kg mag trekken en bespaar je jaarlijks flink op brandstof. Mits je dus voornamelijk ritten maakt van zo’n 50-70 kilometer maximaal. Meer en meer mensen zien het als een mooie tussen-optie in deze transitie naar volledig elektrische wegen. Volledige EV’s in de klasse van de Ford Kuga zijn toch vaak nog prijzig en er zijn maar weinig merken die op dit moment een hoge actieradius kunnen bieden. Daarnaast draag je met een PHEV wel je steentje bij aan een beter milieu, door je brandstofverbruik flink te verminderen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Ford Nederland.
Source:
Ford Nederland
tags: ,
Total
1
Share