UNIQLO en KAWS zijn al jaren dikke maten, maar nu tillen ze hun samenwerking naar een next level. De internationale kledingretailer heeft de hedendaagse kunstenaar, die bekendstaat om zijn iconische COMPANION-figuren en popcultuur-ondermijnende stijl, benoemd tot allereerste Artist In Residence.
Oftewel: KAWS gaat niet alleen meer prints leveren voor T-shirts, maar krijgt een permanente rol binnen de creatieve koers van het merk.
Art for all van UNIQLO en KAWS
Onder de vlag van UNIQLO’s filosofie Art For All gaat KAWS events hosten in flagshipstores wereldwijd en samenwerken met museumpartners. Daarnaast krijgt hij invloed op toekomstige LifeWear-producten. De eerste collectie waarin zijn handschrift terug te zien is, verschijnt in de herfst/winter van 2025.
“Traditionele grenzen van de kunstwereld doorbroken”
“Ik ben erg blij dat ik deze volgende stap kan zetten met mijn jarenlange partner UNIQLO,” zegt KAWS. “In deze rol wil ik de kunstgemeenschap en internationale creatievelingen aanspreken om samen de volgende generatie projecten te cureren. En natuurlijk kijk ik ernaar uit om te werken aan spannende nieuwe soorten LifeWear.”
John C. Jay, President of Global Creative bij Fast Retailing, ziet het als een logische stap: “KAWS heeft de traditionele grenzen van de kunstwereld doorbroken, net zoals UNIQLO de kledingindustrie probeert te herdefiniëren. Samen brengen we kunst dichter bij iedereen.”
Een lange geschiedenis
Dat KAWS deze rol krijgt, komt niet uit de lucht vallen. De kunstenaar en UNIQLO hebben inmiddels een indrukwekkende collectie samenwerkingen achter de rug. Van de eerste UT KAWS shirts in 2016 tot de legendarische collabs met Peanuts en Sesame Street, en zelfs een mix met Andy Warhol in 2024. Steeds weer werden collecties instant cult-hits, met lange rijen voor de winkels en online drops die in minuten uitverkochten.
Met KAWS als Artist In Residence mogen we meer verwachten dan T-shirts en hoodies met zijn handtekening. Het programma biedt ruimte voor nieuwe creatieve partners, museumshows, UT Grand Prix-projecten en vooral: nieuwe vormen van LifeWear waarin kunst niet als print, maar als filosofie verweven zit.