KAWS wordt UNIQLO’s Artist In Residence

CREDITS: UNIQLO

UNIQLO en KAWS zijn al jaren dikke maten, maar nu tillen ze hun samenwerking naar een next level. De internationale kledingretailer heeft de hedendaagse kunstenaar, die bekendstaat om zijn iconische COMPANION-figuren en popcultuur-ondermijnende stijl, benoemd tot allereerste Artist In Residence.

Oftewel: KAWS gaat niet alleen meer prints leveren voor T-shirts, maar krijgt een permanente rol binnen de creatieve koers van het merk.

Art for all van UNIQLO en KAWS

Onder de vlag van UNIQLO’s filosofie Art For All gaat KAWS events hosten in flagshipstores wereldwijd en samenwerken met museumpartners. Daarnaast krijgt hij invloed op toekomstige LifeWear-producten. De eerste collectie waarin zijn handschrift terug te zien is, verschijnt in de herfst/winter van 2025.

“Traditionele grenzen van de kunstwereld doorbroken”

“Ik ben erg blij dat ik deze volgende stap kan zetten met mijn jarenlange partner UNIQLO,” zegt KAWS. “In deze rol wil ik de kunstgemeenschap en internationale creatievelingen aanspreken om samen de volgende generatie projecten te cureren. En natuurlijk kijk ik ernaar uit om te werken aan spannende nieuwe soorten LifeWear.”

John C. Jay, President of Global Creative bij Fast Retailing, ziet het als een logische stap: “KAWS heeft de traditionele grenzen van de kunstwereld doorbroken, net zoals UNIQLO de kledingindustrie probeert te herdefiniëren. Samen brengen we kunst dichter bij iedereen.”

Een lange geschiedenis

Dat KAWS deze rol krijgt, komt niet uit de lucht vallen. De kunstenaar en UNIQLO hebben inmiddels een indrukwekkende collectie samenwerkingen achter de rug. Van de eerste UT KAWS shirts in 2016 tot de legendarische collabs met Peanuts en Sesame Street, en zelfs een mix met Andy Warhol in 2024. Steeds weer werden collecties instant cult-hits, met lange rijen voor de winkels en online drops die in minuten uitverkochten.

Met KAWS als Artist In Residence mogen we meer verwachten dan T-shirts en hoodies met zijn handtekening. Het programma biedt ruimte voor nieuwe creatieve partners, museumshows, UT Grand Prix-projecten en vooral: nieuwe vormen van LifeWear waarin kunst niet als print, maar als filosofie verweven zit.

Source:
LEES OOK
Supreme x Dickies Fall 2025
Supreme x Dickies Fall 2025
Een overall die naar de skatebaan kan, een flanellen hoodie die net zo goed werkt in de bouwkeet als in de club. Supreme en Dickies hebben de…
91 outfits van modevirtuoos Giorgio Armani
91 outfits van modevirtuoos Giorgio Armani
 “Elegance is not about being noticed, it’s about being remembered,” is één van Giorgio Armani’s befaamde quotes. En die is nu, tot groot verdriet, ontegenzeggelijk relevant.  Op…
Vier ringen, drie strepen in de F1
Vier ringen, drie strepen in de F1
Vier ringen, drie strepen. Vanaf 2026 zijn ze niet meer los van elkaar te denken. Audi maakt zich op voor zijn langverwachte debuut in de Formule 1…