Zo bereid je een grote motorreis voor

Je bent maanden, al dan niet jaren aan het fantaseren 0m een grote reis maken op je motor. Een paar weken door Europa, het zwarte woud of de Scandinavische landen is nog vrij overzichtelijk. Maar stel je wil écht abroad: Afrika, het midden-oosten, Rusland of zelfs Azië, dan komt hier een enorme planning en organisatie bij kijken. Vooral als je een paar maanden gaat, i.p.v. een paar weken. Hoe je dat doet lees je hier.

Een grote motorreis voorbereiden

Overzicht

Wanneer je hebt besloten dat je er voor gaat en serieus bent begonnen met de realisatie van je reis, zal je direct geconfronteerd worden met het aantal zaken die je moet voorbereiden. Uiteraard verschilt het per persoon in hoeverre je zaken wilt voorbereiden. De één heeft er vrede mee om een groot deel aan het lot over te laten de andere kan geen oog dicht doen zonder te weten waar hij de dag erna zal slapen. Hoe dan ook zijn er een paar essentiële punten die je altijd zult moeten voorbereiden. Probeer voor je zelf deze punten stapsgewijs en in de goeie volgorde af te ronden.

1. Kop en staart

Er zijn maar weinig mensen die van huis weg rijden met de gedachte: ik zie wel waar ik uit kom. Een reis van dit kaliber is het meest comfortabel wanneer er een vorm van eindbestemming is. Stap 1 van je voorbereiding is dan ook het kiezen van je begin en eindbestemming. De een rijdt van huis weg en de andere vliegt eerst naar het buitenland om vanuit daar zijn motorreis te starten. Je kan een loep rijden en weer uitkomen waar je begon, of eindigen op een punt en je motor weer naar huis verschepen. Er zijn genoeg opties probeer er een passend bij jou te vinden.

2. Startdata

De startdata is van essentieel belang, omdat dit invloed heeft op jou hele route. Het is natuurlijk lekker om in de zomer weg te rijden. Maar als dit betekent dat je halverwege met -20 niet meer verder kunt, heeft dit uiteraard geen zin. Het ideaalbeeld is dat je probeert altijd met de winter in je rug te rijden. Door gebruik te maken van klimaatkaarten kun je een overzichtelijk beeld krijgen waar wanneer het te koud of te warm is.

Foto: Rohan Makhecha

3. Kaart

Wanneer je hebt besloten wat je begin- en eindbestemming is, kan het echte werk beginnen. Want tussen jouw begin- en eindbestemming zullen verschillende vormen van uitdagingen liggen. Om deze overzichtelijk in kaart te brengen, is het handig om een grote wereldkaart te kopen. Vanuit hier kun je voor jezelf tussen jou begin- en eindbestemming de gebieden inkleuren die problematisch zijn op de gebieden van veiligheid, economie en klimaat.

Je zult namelijk merken dan sommige gebieden te duur zijn om met een motor binnen te komen. Neem als voorbeeld China. Om China met een motor binnen te komen heb je het over bedragen van €10.000+. Dan zijn er nog gebieden die qua veiligheid onstabiel zijn, denk bijvoorbeeld aan Pakistan, delen van Turkije of gebieden in Afrika.

Tot slot heb je de klimatologische omstandigheden. Sommige gebieden zijn te koud, te warm, te hoog of te begroeid. Wanneer je de beperkingen in kaart hebt gebracht, heb je voor jezelf een overzichtelijk beeld van welke delen je moet vermijden. Nu kun je tussen jou begin- en eindbestemming een route uittekenen die realistisch is.

4. Papierwerk

Het papierwerk is niet het leukste deel van de voorbereidingen, maar wel een van de belangrijkste. Wanneer je met de motor buiten Europa reist komt er veel papierwerk bij kijken. Papierwerk in de vorm van visa voor jezelf, vergunningen voor de motor, verzekeringswerk en beveiligingsaanvragen (wanneer je door gevaarlijke gebieden reist).

In principe valt hierover alles per land te vinden op internet. Een van de meest gebruikte websites voor het inwinnen van informatie over papierwerk is Horizonsunlimited. Ook kun je het papierwerk laten faciliteren door een bedrijf bijvoorbeeld: Motortrails. Hier kunnen ze je alles vertellen over wat je waar nodig hebt.

5. Praktische voorbereidingen

Wanneer je je route en papierwerk hebt, ben je qua voorbereidingen een heel eind. Technisch gezien zou je de route nu moeten kunnen rijden. Echter zul je praktisch gezien ook nog het een en ander moeten voorbereiden. Denk hierbij aan het inwinnen van technische kennis over je motor en de aanschaf van de nodige spullen.

Voor de technische kennis kun je veel halen uit onderhoudsboeken of een motortechniek cursus. Qua spullen is het de truc om het zo basaal en licht mogelijk te houden. Zoek voor jezelf uit welk gereedschap je nodig hebt, welke reserveonderdelen en welke uitrusting prettig is. Maak de keuze of je kampeerspullen nodig hebt of dat je zult gaan overnachten in accomodaties. Uiteraard is er nog een heel arsenaal aan spullen te bedenken die nuttig kunnen zijn onderweg. Maar onthoud: less is more. 

Foto: Ryan Waring


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS