Ducati Desert X: eindelijk off-road met Ducati

CREDITS: Jasper Loeffen

Ducati staat bekend om zijn tranentrekkend snelle motoren met Italiaans temperament. Vuur en passie zijn twee termen die naadloos aansluiten bij de motorbouwer.

Van het asfalt met de Ducati Desert X

Nu heeft Ducati zich sinds een tijdje ook gestort op de off-road game met de nieuwe Ducati Desert X. Een off-road bike waarmee je de grenzen verlegt, aldus Ducati. Mooi gezegd, maar hoe rijdt hij en maakt hij zijn beloftes waar? We gingen ermee op pad.

Ducati Desert X

Geen taalbarrière tussen Italiaanse designers en Afrikaanse Rally

De Desert X was een compleet nieuwe uitdaging voor het Italiaanse merk Ducati. Het heeft ze een kans geboden om te experimenten met een nieuwe designtaal die zijn geschiedenis vindt in de Afrikaanse Rally. Het resultaat is een solide, strak en modern ontwerp dat is gebaseerd op de ergonomie uit de off-roadwereld. De motorfiets is de perfecte balans tussen solide en functioneel. Ducati gaf de Desert X zelf de werktitel mee, genaamd ‘Dream Wilder’. Want wie van de gebaande paden wil gaan, maar geen compromissen wil sluiten over design, plezier en prestaties, had tot voorheen weinig keuze in motoren. En met één blik naar de Ducati Desert X zie je een échte Duc staan, maar ben je ook meteen in de Dakar sferen. Wat ons betreft the best of both worlds.

Ducati Desert X rijtestSpecificaties van de Ducati Desert X

Het motorblok in de Ducati Desert X is een doorontwikkeling van de watergekoelde Desmodromic 11° Testastretta die je eerder zag in de Ducati Monster en Multistrada V2. Het blok met een inhoud van 937cc produceert 110 pk met een koppel van 92 Nm. Door de doorontwikkeling heeft Ducati er voor de DesertX 1.7 kilogram af kunnen schaven en de tandwielkast van andere ratio’s voorzien. Daardoor is deze tweecilinder zeer handelbaar en super soepel bij lage toerentallen, maar dankzij het koppel altijd paraat om de Italiaanse geest uit de fles te laten komen. Gecombineerd met een nieuw ontwikkeld stalen frame en Kayaba-vering voor en achter, weegt de fiets 202 kilo schoon aan de haak. De vering is helemaal naar voorkeur aan te passen.

Ducati Desert X close up

De motorfiets ademt off-road

De motor is gemaakt om op iedere ondergrond te kunnen presteren. Zo is de Kayaba voorvork behangen met een 21″ voorwiel en is aan de achterkant een 18″ wiel gemonteerd. Natuurlijk zijn deze wielen voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR banden. Naar wens kunnen ook andere banden worden gemonteerd op de motorfiets.

De Desert X van Ducati beschikt over een 21 liter brandstoftank, die uit te breiden is door een extra acht litertank. Hierbij is het ook nog mogelijk 120 liter aan opbergruimte te monteren op de motorfiets.

Ducati Desert X spollen

Technisch vernuft

Naast mechanisch vernuft, is de motorfiets ook volgehangen met allerlei technische snufjes. Zo is het dashboard voorzien van een 5″ TFT kleurendisplay om je te voorzien van alle belangrijke informatie. Daarbij is er ook de optie om turn-by-turn navigatie toe te voegen aan het arsenaal. En natuurlijk is de motorfiets voorzien van LED-verlichting en cornering ABS. Maar dat is niet alles, want deze bike is uitgerust met een Quickshifter up & down, cruise control, traction control en diverse riding modes. De Ducati Desert X is een stukje technisch en esthetisch vernuft waar wij in ieder geval warme handjes van krijgen. Met een vanafprijs van ruim € 19k kan hij jou zomaar off the beaten track brengen.